تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۵۹

گروه ورزشی: تیم ملی والیبال ایران، امروز در نخستین حضور در پنجمین دوره مسابقات جام بین قاره‌ای (جایزه بزرگ) در شهر اوزاکا با مصر قهرمان آفریقا روبه‌رو می‌شود.

در این دوره از مسابقات قهرمانی قاره‌های مختلف برزیل قهرمان آمریکای مرکزی و شمالی همراه لهستان قهرمان اروپا شرکت دارند. تیم‌های والیبال ایران با توجه به میزبانی ژاپن و نایب‌قهرمان‌شدن در پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا در مانیل فیلیپین، توانست برای نخستین بار راهی این رقابت‌های مهم و یک میلیون دلاری شود. این بازی‌ها در دو مرحله در شهرهای اوزاکا و ناگویا انجام خواهد شد.

بازی انتقامی با انگیزه بالاتیم ملی والیبال ایران در حالی امروز در اولین بازی این تورنمنت جهانی به دیدار مصر می‌رود که دو ماه پیش، دو بار در بازی‌های گزینشی لیگ جهانی در شهر قاهره با نتیجه مشابه 3 بر صفر مغلوب این حریف شد. البته کادر فنی و ملی‌پوشان والیبال ایران خستگی ناشی از پیکارهای انتخابی قهرمانی جهان و مشکلاتی که مصری‌ها در بدو ورود به فرودگاه قاهره برایشان ایجاد کرده بودند را از جمله عوامل اصلی شکست دوگانه در مصر برشمردند.

حسین معدنی، سرمربی جوان تیم ملی قبل از پرواز به اوزاکا گفت: «باید این بار برنده بازی باشیم چون هم انگیزه جبران شکست را داریم و هم اینکه بازیکنان دیگر خسته نیستند. من مطمئن هستم همه ملی‌پوشان مانند خود من دوست دارند مسابقات جایزه بزرگ را با برد مقابل مصر آغاز کنند؛ تیمی که در شرایط ناعادلانه شکست را به ما تحمیل کرد.»

این تنها معدنی نیست که همراه دو دستیار جوانش بهروز عطایی و محمود افشاردوست به بازی انتقالی در برابر قهرمان آفریقا می‌اندیشند، بلکه همه بازیکنان با اشتیاق بالایی منتظر رویارویی با تیمی هستند که دو ماه پیش موفقیت بزرگ آنان را پس از صعود به مسابقات قهرمانی جهان در سال 2010 ایتالیا خدشه‌دار کرد. یکی از این بازیکنان علیرضا نادی کاپیتان باسابقه تیم ایران است. وی با اشاره به بازی امروز گفت: «مصر را همانند فینال نخستین دوره بازی‌های اسلامی در عربستان شکست می‌دهیم و ثابت خواهیم کرد که شکست در لیگ جهانی، ناشی از شرایط میزبانی آنها در شهر قاهره بوده است.»

رضایت از میزبانی ژاپنی‌ها

امیر خوش‌خبر، سرپرست تیم ملی از روحیه بالای بازیکنان تیم ملی در محل برگزاری مسابقات خبر می‌دهد و می‌گوید: «از اینکه بازیکنان ایران نخستین بار خود را در جمع ستارگان بزرگ والیبال جهان می‌بینند، بسیار خوشحالند و از روحیه بالایی برخوردارند.» سرپرست تیم ملی با اشاره به تدارک عالی میزبان در برگزاری این رویداد مهم گفت: «از لحظه‌ای که وارد فرودگاه اوزاکا شدیم دوربین‌های تلویزیونی، یک لحظه ما را رها نکرد و همواره در حال گفت‌وگو با بازیکنان و مربیان تیم ایران هستند.» وی در مورد شرایط آب و هوایی اوزاکا در چند روز اخیر گفت: «هوای اوزاکا بارانی و سرد است و تنها نگرانی ما و سایر تیم‌ها، ترس از سرماخوردگی بازیکنان است.»

مهار دو مهره کلیدی مصر

در طول چند روز گذشته و براساس شناخت قبلی از تیم مصر، مربیان ایران روی مهار دو مهره کلیدی تیم مصر عبدالله احمد و احمد عبداللهی صالح تلاش و تمرکز کرده‌اند که در دو شکست قبلی ایران مقابل این تیم بیشترین تاثیرگذاری را داشتند. البته همین دو بازیکن در مسابقات اخیر باشگاه‌های جهان در دوحه در ترکیب العربی قطر در مصاف با پیکان موفق نبودند. محمد محمدکاظم و محمد موسوی راه مهار این دو بازیکن را به خوبی می‌دانند.

مصر به جز این دو بازیکن، چند بازیکن خوب دیگر هم مانند محمود قابلی، عبداللطیف احمد، صالح یوسف، راشد عطیا و محمود بداوی را در ترکیب خود دارد. سرمربیگری این تیم نیز با آنتونی جیاکوب ایتالیایی است که در سابقه‌اش سرمربیگری تیم ملی بانوان ایتالیا هم به چشم می‌خورد. لازم به ذکر است مصری‌ها نیز مثل ایران در چند وقت اخیر موفقیت‌هایی مشابه چون راهیابی به مسابقات جایزه بزرگ و مسابقات قهرمانی جهان در سال 2010 را داشته‌اند.