همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران بامداد روز دوشنبه 2 آذر گامبیا را به قصد برزیل ترک کرد تا رسما سفر دوره‌ای خود به امریکای لاتین را آغاز کند.

به گزارش شبکه خبر؛ محمود احمدی نژاد رییس جمهور کشورمان ساعت پنج صبح به وقت گامبیا، بانجول پایتخت این کشور را به قصد برازیلیا ترک کرد و شش ساعت دیگر به عنوان نخستین رییس جمهوری اسلامی ایران وارد پایتخت برزیل خواهد شد.

براساس برنامه تنظیمی احمدی نژاد ساعتی پس از ورود به برازیلیا مورد استقبال رسمی لوییس ایناسیو لولاداسیلوا همتای برزیلی خود قرار خواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران و برزیل پس از مذاکرات مشترک هیئت‌های عالی رتبه دوکشور چند سند همکاری امضا خواهند کرد.

حجم مبادلات اقتصادی تهران-برازیلیا در یکسال گذشته حدود دو میلیارد دلار بوده است که دو طرف مصمم‌اند این مقدار را بیش از پیش افزایش دهند و این سفرهم نقطه آغازی براین جهش اقتصادی پیش بینی می شود.

هیئت 300 نفره سیاسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران نیز که نیمی از آن را تجار و بازرگانان ایرانی تشکیل می‌دهند از عزم راسخ تهران برگسترش روابط اقتصادی با برازیلیا حکایت دارد .

برزیل پنجمین کشور دنیا از نظر وسعت است و ششمین اقتصاد بزرگ دنیا نیز محسوب می‌شود.

رییس جمهور در سفر یک روزه و فشرده خود به برازیلیا علاوه بر دیدارهای رسمی سیاسی به دانشگاه برازیلیا می رود و در جمع دانشجویان این دانشگاه سخنرانی خواهد کرد.

مصاحبه اختصاصی با یکی از شبکه‌های تلویزیونی برزیل و سخنرانی در جمع تجار و بازرگانان برزیلی و ایرانی از دیگر برنامه‌های احمدی نژاد خواهد بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران پس از برزیل به بولیوی و ونزوئلا سفرخواهد کرد تا پاسخ سفر مورالس و چاوز به تهران را بدهد و در مسیر توسعه روابط تهران با لاپاز و کاراکاس گام بردارد.