در پی انتشار 3فقره از احکام قطعی دادگاه‌ها توسط مقام ذیصلاح قضایی، معاون حقوقی سازمان بورس، هدف از اعلان عمومی این احکام را اجرای عدالت در بازار سرمایه دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، حسین فهیمی با بیان مطلب بالا گفت: براساس مفاد احکام صادره، مدیران متخلف 3شرکت بورسی به مجازات قانونی محکوم شدند و هدف از انتشار عمومی آن، اعمال عدالت کیفری در مورد آنها، حفظ امنیت، شفافیت و عدالت در بازار سرمایه و احقاق حقوق زیان‌دیدگان جرائم مذکور است که به درخواست سازمان و موافقت مقامات قضایی ذیصلاح انجام گرفته است.

نایب رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه نخستین هدف سازمان بورس و اوراق بهادار از انتشار احکام مجرمانه برخی مدیران شرکت‌های سرمایه‌گذاری ملت پارس قوطی و آزمایش را ایجاد عدالت در بازار سرمایه دانست و افزود: این فرایند بازار سرمایه را به بازاری شفاف، کارا، عادلانه و منصفانه مبدل می‌سازد که اعمال مجرمانه در آن جایی نداشته باشد و اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران است تا مطمئن باشند اقدامات مجرمانه در این بازار بدون هیچ‌گونه اغماضی با قاطعیت پیگیری و تا احقاق حق ادامه می‌یابد.

وی هدف دوم سازمان بورس را انگیزه بازدارندگی مدیران اعلام کرد و گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مقامات قضایی کشور تخلف مدیران براساس ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار، نسبت به تشکیل پرونده اقدام و مقامات قضایی با قاطعیت به پرونده‌ها رسیدگی خواهند کرد و در اسرع وقت حکم صادر می‌شود که این امر می‌تواند عاملی بازدارنده برای اعمال مجرمانه در بازار سرمایه باشد.

فهیمی خطاب به مدیران فعال در بازار سرمایه کشور تصریح کرد: از تمامی مدیران شرکت‌های فعال در بازار سرمایه می‌خواهیم تا عملکرد خود را با مبانی و چارچوب‌های قانونی تطبیق دهند و در زمینه اطلاع رسانی مطابق قانون به‌نحوی عمل کنند که مشمول اعمال مجرمانه نشوند، در غیراین صورت به ناچار پرونده آنها به مراجع ذیصلاح قضایی ارجاع و متعاقبا کیفرهای قانونی مشخص اعمال می‌شود. وی تاکید کرد: علاوه بر بازدارندگی، رونق و گسترش بازار سرمایه ارمغانی است که پیگیری‌های قضایی و انتشار احکام مجرمانه در برخواهد داشت.

نایب رئیس هیأت‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص سومین هدف از انتشار این احکام نیز گفت: هدف سوم، بازپس‌گیری حق و حقوق زیان‌دیدگانی است که صرفا درخصوص حکم صادره متحمل ضرر و زیان شده‌اند.

معاون حقوقی بورس افزود: بر این اساس سرمایه‌گذاران، سهامداران و معامله گرانی که از این اقدامات مجرمانه مستقیما زیان دیده‌اند، می‌توانند با مراجعه به مرجع قانونی، با ارائه مستندات لازم دادخواهی کنند.