تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۷

گروه‌ ورزشی: حساس ترین دیدار هفته هفدهم لیگ برتر میان سپاهان اصفهان و پرسپولیس در زیر بارش شدید برف با برتری 2 بر یک زرد پوشان میزبان به پایان رسید تا این تیم دوباره به صدر جدول بازگردد.

بازی در حالی آغاز شد که شرایط نامناسب زمین و بارش برف به هیچ‌یک از دو تیم اجازه نمی‌داد به راحتی کارهای تاکتیکی‌شان را به اجرا درآورند. در دقیقه 7، ابراهیم توره می‌توانست سپاهان را به گل برساند. مهاجم سپاهان در موقعیتی مناسب شوت خود را به اوت زد تا دامنه حملات زردپوشان اصفهانی در دقایق ابتدایی این بازی شدت بگیرد. نکته جالب‌توجه اینکه، امیر قلعه‌نویی بهترین بازیکن خود که اخیرا از بند مصدومیت رهایی پیدا کرده را در ترکیب اصلی قرار داده بود.

محرم نویدکیا در میانه میدان کار را برای پرسپولیس سخت‌ کرده بود.  بارش برف شرایط بازی را هر لحظه دشوارتر می‌کرد. اما در پرسپولیس نیز کرانچار دست به تغییراتی زده بود. محسن خلیلی پس از مدت‌ها فرصت پیدا کرده بود تا در ترکیب اصلی تیمش قرار بگیرد. تیم کرانچار تا دقیقه 15 عملا هیچ برنامه‌ای برای نزدیک شدن به دروازه سپاهان نداشت. برخلاف سپاهان که در شرایطی نامناسب نیز بازی نسبتا روانی را ارائه می‌کرد.

سپاهان بالاخره در دقیقه 32 توانست، جریان بازی را به نفع خود تغییر دهد. احسان حاج‌صفی با یک پاس مناسب ابراهیم توره را صاحب فرصت گلزنی کرد و مهاجم سپاهان نیز قدر این موقعیت را به خوبی دانست و با یک بغل‌پای ساده، توپ را به گوشه دروازه پرسپولیس فرستاد. میثاق معمارزاده نیز روی به ثمر رسیدن این گل مقصر بود. خروج نامناسب دروازه‌بان پرسپولیس فضای لازم را در اختیار توره قرار داد تا این بازیکن به خوبی تصمیم بگیرد. بازی پس از گل سپاهان دچار افت شد. پرسپولیس نیز تا دقایقی سعی کرد خود را به دروازه حریف برساند اما عملا به نتیجه مثبتی دست نیافت.

در دقیقه 35، این شیث رضایی بود که کار را برای تیم خود سخت‌تر کرد. مدافع پرسپولیس که در این دیدار کاپیتانی تیمش را نیز برعهده داشت، محرم نویدکیا را سرنگون کرد تا با کارت قرمز هدایت ممبینی از زمین بازی اخراج شود. همین اخراج کافی بود تا کرانچار مجبور شود در ترکیب تیمش دست به تغییراتی بزند. پرسپولیس در نیمه‌اول بازی، حتی یک موقعیت گلزنی هم نداشت. سپاهان در پایان نیمه نخست با نتیجه یک بر صفر برنده به رختکن رفت.

درخشش رحمتی در نیمه دوم

بازی در نیمه‌دوم در شرایطی شروع شد که پرسپولیس سعی داشت روی ضدحملات به گل تساوی برسد. هرچند که سپاهان عقب نکشید و حملات خود روی دروازه پرسپولیس را ادامه داد. سپاهان در اواسط نیمه‌دوم حملات خود را دوباره طراحی کرد. آنها به خصوص روی ضربات کرنر و با ارسال‌های محرم نویدکیا خطرناک ظاهر شدند. در یکی از موقعیت‌ها نزدیک بود اشتباه میثاق معمارزاده به گل دوم سپاهان منجر شود. دروازه‌بان پرسپولیس در موقعیتی مشکوک توپ را مهار کرد. به نظر می‌رسید که معمارزاده توپ را درون دروازه مهار کرده اما داور حکم به ادامه بازی داد. پرسپولیس در دقیقه 65 کار را به تساوی کشاند.

آنها از اولین موقعیت جدی خود به خوبی استفاده کردند. زارع از جناح راست مدافع سپاهان را مجبور به خطا کرد. همین کافی بود تا سپهر حیدری، مدافع پیش‌تاخته پرسپولیس از سانتر ارسالی این بازیکن به خوبی استفاده کند و توپ را وارد دروازه سپاهان کند. خوشحالی سپهر حیدری که زمانی در تیم رقیب سپاهان یعنی ذوب‌آهن بازی می‌کرد در نوع خود جالب‌توجه بود. در ادامه بازی مجتبی زارع در دقیقه 74 در محوطه جریمه سپاهان سرنگون شد.

محسن بنگر مرتکب این خطای پنالتی شد. عادل کلاه‌کج پشت ضربه پنالتی قرار گرفت اما نتوانست ضربه مناسبی را بزند. مهدی رحمتی پنالتی کلاه‌کج را گرفت تا در صحنه برگشتی دچار مصدومیت شود. مصدومیت رحمتی بازی را دچار تاخیر کرد. سپاهان اما در
15 دقیقه پایانی بازی، جلوتر کشید تا فشار حملات خود روی دروازه پرسپولیس را تشدید کند. در دقیقه 77 مهدی کریمیان می‌توانست سپاهان را به گل دوم خود برساند و خیال امیر قلعه‌نویی را راحت کند. اما ضربه سر این بازیکن با اختلاف کمی از بالای دروازه به اوت رفت.

شاید اگر ابراهیم توره در موقعیت کریمیان قرار می‌گرفت، سپاهان می‌توانست به گل دوم خود برسد. محرم نویدکیا در دقیقه 80 با یکی از ارسال‌های بی‌نقص خود، توپ را روی دروازه پرسپولیس فرستاد تا ابراهیم توره با یک ضربه قیچی‌برگردان اضطراب را به اردوی پرسپولیس ببرد. اگر معمارزاده جایگیری مناسبی روی این موقعیت نداشت، شاید یکی از زیباترین گل‌های لیگ به ثمر می‌رسید. دامنه حملات سپاهان شدت بیشتری به خود گرفت. در این بین سپاهانی‌ها در برخی از صحنه‌ها اعتقاد داشتند که مدافعان پرسپولیس مرتکب خطای پنالتی شده‌اند. در دقیقه 83، هادی نوروزی می‌توانست با ضربه سر پیروزی را به اردوی پرسپولیس تقدیم کند. اما توپ به شکلی کاملا تصادفی، توسط مدافعان سپاهان و رحمتی راهی کرنر شد. در دقیقه 88 این سپاهان بود که به گل رسید.

پنالتی مشکوکی که به نفع این تیم گرفته شد فرصت را در اختیار هادی عقیلی قرار داد تا سپاهان را به گل دوم برساند. دو دقیقه بعد آرماندو روی مهاجم پرسپولیس مرتکب خطای پنالتی شد تا هدایت ممبینی دوباره نقطه پنالتی را نشان دهد. هادی نوروزی این فرصت را از دست داد و مهدی رحمتی برای دومین بار دروازه سپاهان را نجات داد.

بازی به اوج حساسیت خود رسیده بود. بازیکنان پرسپولیس هر دو پنالتی‌شان را از دست دادند تا سپاهان در نهایت با نتیجه 2 بر یک پرسپولیس را شکست دهد. در دیگر دیدار بعد از ظهر دیروز ابومسلم توانست مقابل مس کرمان به اولین پیروزی این فصل خود دست پیدا کند.