همشهری آنلاین : جایزه "پناهنده نانسن" ، امسال به یک مرد ژاپنی با دیدی جهانی تعلق گرفت.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان امروز اعلام کرد که جایزه نانسن 2006 را به آکیو کانایی، یک عینک ساز ژاپنی که بیش از دو دهه با معاینه چشم آوارگان و تهیه عینک برای آنها، کیفیت زندگی بیش از 100،000 آواره در جهان را بهبود بخشیده است، اهداء خواهد شد.

کمیته جایزه پناهنده نانسن،  دکتر کانایی، دبیر شرکت فوجی اپتیک را جهت تعهد عملی او به کارهای بشر دوستانه و فداکاری او جهت حل مشکل بینایی پناهندگان، برای این جایزه انتخاب نمود. این کمیته دریافت که آقای دکتر کانایی خدمات خارق العاده ای جهت کمک به پناهندگان هم از لحاظ انسانی و هم از لحاظ مالی ارائه نموده است. شرکت دکتر کانایی در جزیره هوکایدو در شمال ژاپن واقع شده است.

جایزه پناهنده نانسن هر سال به افراد و سازمانهایی اهداء می شود که در زمینه خدمت به پناهندگان شناخته شوند.

آقای آنتونیو گوترس، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت، "به لطف دکتر کانایی دهها هزار آواره که در شرایط بسیار سخت زندگی می نمایند، نگرش جدیدی به زندگی پیدا کرده اند. نعمت "دید" بسیار ارزشمند است. بازگشت آن فرق زیادی در زندگی شخص ایجاد می‌کند.

دکتر کانایی که خود در اثر آشفتگی و بهم ریختگی پس از جنگ جهانی دوم از جزایر اقیانوس شمالی ساخالین آواره گردیده بود، کار عینک سازی برای اهداف بشردوستانه را در سال 1983 در تایلند با پناهندگان هند و چینی که در اثر فرار عینک آنها شکسته یا گم شده بود، آغاز نمود. خیلی از آنها پیش از اسکان مجدد در ایالات متحده در حال گذراندن دوره هایی بودند و برای درس خواندن نیاز به عینک داشتند. دکتر کانایی دید پناهندگان را امتحان نمود و  این اقدام آغازی برای تعهد طولانی او در خدمت به پناهندگان شد.

او که از سال 1984 همکاری خود را با کمیساریا آغاز کرده‌است توانسته تا کنون جهت کمک به آوارگان از نپال، تایلند، آذربایجان و ارمنستان، بیش از 24 ماموریت انجام دهد. او بیش از 108،200 عینک و همچنین تجهیزات عینک سازی اهداء کرده است. او همچنین کمکهای نقدی در این خصوص اهداء کرده و دکترهای محلی را نیز آموزش داده است. شرکت عینک سازی فوجی طولانی‌ترین تاریخ همکاری با کمسیاریا را دارد.

جایزه پناهنده نانسن، که در سال 1954 ایجاد شد، نام خود را از فریجف نانسن نروژی، کاشف نامدار قطب و اولین مقام رسمی بین المللی که خود پناهنده بود، گرفت.

برچسب‌ها