همشهری آنلاین: رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از دانشجویان، فضای کنونی کشور را نیازمند همدلی بیشتر و دوری از کینه توزی دانست

یت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از اعضای تیم مکاترونیک دانشگاه آزاد اسلامی افزود: جایگاه فعلی ایران در زمینه علوم هسته‌‌ای با تلاش و زحمات فروان به دست آمده است و باید با یک دیپلماسی فعال در عرصه بین‌المللی و تدبیر مانع از این‌گونه رفتارها با جمهوری اسلامی ایران شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خواهان فراهم شدن فضای نقادی آزادانه در جامعه شد.

وی فضای کنونی کشور را نیازمند همدلی و همراهی بیشتر و دوری از کینه‌توزی و جدال میان فعالان عرصه سیاسی دانست و ادامه داد: بحث و مناظره در رسانه خطری ندارد و آگاهی‌بخش است و به مردم حق انتخاب می‌دهد، ولی زمانی که در فضای بسته این مسائل به برخوردهای خیابانی و درگیری منتج می‌شود، نتیجه نهایی آن برای هیچ‌کس مشخص نخواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با توجه به اوضاع فعلی به ویژه در دانشگاه‌ها و با اشاره به انتشار برخی گزارش‌ها درباره موج جدید مهاجرت از کشور میان دانشگاهیان و نخبگان تاکید کرد: ایجاد امید به آینده میان نخبگان عامل مهمی در جلوگیری از مهاجرت‌ها از کشور است و انتظار می‌رود شرایط به نحوی فراهم شود تا سرمایه‌های علمی که قبلا کشور را ترک کرده‌اند، جهت خدمت به وطن باز گردند.

وی همچنین در این دیدار با ذکر نحوه شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی با درایت و کمک مستقیم امام راحل به موضوع وقف آن پرداخت و خاطرنشان کرد: هیئت موسس حق تصرف و اداره اموال این نهاد را طبق شرع و قانون به عهده دارد و نگرانی در خصوص آینده و حسادت‌ها و طمع‌هایی که به این دانشگاه می‌شد، هیئت موسس را به این نتیجه رساند که مطمئن‌ترین راه برای مقابله با این معضلات وقف این دانشگاه است.

رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بررسی‌های هیئت امناء در مورد وقف دانشگاه و همچنین مشاوره و سوال از علمای دینی تاکید کرد: در این خصوص از مقام معظم رهبری نیز توسط اینجانب استفتا شد که ایشان در پاسخ به آن گفتند، می‌توانید.

وی تاکید کرد: وقف نامه بسیار محکمی نوشته شده و تلاش شده است تا این سرمایه عظیم و عواید این موقوفات تا صدها سال آینده صرف علم و آموزش و پژوهش و ترویج دین شود.

وی همچنین دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین را نمونه موفق یک دانشگاه عنوان کرد و گفت: توجه به کارهای پژوهشی و تحقیقاتی و توسعه کیفی دانشگاه از اولویت‌های دانشگاه آزاد اسلامی است که دانشگاه آزاد قزوین در این خصوص بسیار خوب عمل کرده است.

هاشمی‌رفسنجانی همچنین خواستار ورود واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد به ویژه دانشگاه قزوین درباره تحقیقات در زمینه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر شد.

در ابتدای این دیدار جاسبی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین موسی‌خانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین گزارشی را درباره فعالیت‌ها و موفقیت‌های این دانشگاه ارائه کردند.

در این دیدار چند تن از دانشجویان عضو مرکز تحقیقات مکاترونیک که در مسابقات جهانی ربوکاپ اتریش و همچنین مسابقات خودروی الکتریکی کشور مقام کسب کرده بودند، به بیان نظرات و خواسته‌های خود پرداختند که در انتها جوایزی نیز توسط آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به آن‌ها اهداء شد و از افتخارآفرینی تیم‌های ربوکاپ دانشگاه آزاد در مسابقات اتریش و با حضور سه هزار محقق و کسب مقام اول توسط تیم دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و کسب مقام اول در مسابقات خودروی الکتریکی با حضور دانشگاه‌های بزرگ کشور تشکر شد.

برچسب‌ها