گروه شهری: شهردار تهران مهم‌ترین چالش امروز کشور را چالش کارآمدی و مدیریت خواند و گفت:

 نباید دایره خود را بسیار تنگ بگیریم و همچنین نباید با سخنان رهبر معظم انقلاب گزینشی برخورد کنیم زیرا این مشی حزب‌الله نیست.

محمدباقر قالیباف  که در جلسه ماهانه جامعه اسلامی مهندسین شرکت کرده بود، ضمن تبریک اعیاد قربان و غدیر خم با اشاره به مباحث شهرداری افزود: ذهن تاریخی مردم ما نسبت به 3 سازمان عدلیه، نظمیه و بلدیه ذهنیت درستی نیست و البته این موضوع به جمهوری اسلامی هم مربوط نمی‌شود.

شهردار تهران گفت: در شهرداری تلاش کردم تا به موضوعات عمرانی  و همچنین خدماتی شهر، خوب توجه شود و رویکرد مسائل فرهنگی و اجتماعی را نیز در دستور کار شهرداری قرار دادم زیرا درگذشته به موضوعات اجتماعی در شهرداری کمتر توجه می‌شد و حتی به فراموشی سپرده شده بود.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران به حوزه‌هایی مانند مواد‌مخدر، دختران فراری و زنان سرپرست خانوار توجه دارد؛ در حالی که شهرداران قبلی اصلا فکر نمی‌کردند که این مسائل در حوزه وظایفشان قرار دارد، در حالی که هیچ جا به مانند شهرداری نمی‌تواند به‌طور ریشه‌ای با اینگونه موارد برخورد کند تا این مسائل به‌وجود نیاید.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: توجه به رویکرد محله‌محوری و تبدیل یک سازمان خدماتی به یک نهاد اجتماعی از دیگر برنامه‌های ما در شهرداری بوده است و بحث نظارت، شفافیت، سلامت کاری و مبارزه با فساد اداری از دغدغه‌های همیشگی شهرداری تهران است؛

البته هر کسی مدعی شود که می‌آید و این مسائل را ریشه کن می‌کند، امکان ندارد بلکه باید تلاش کنیم تا بیشتر نشود. قالیباف با اشاره به موضوع شفاف‌سازی‌ در حوزه مالی شهرداری تهران گفت: این موضوع دغدغه تاریخی شهرداری تهران است و همه اذعان می‌کنند که در حوزه شفافیت مالی هیچگاه شهرداری به شفافیت امروز نبوده است.

شهردار تهران همچنین تاکید کرد: هیچ پروژه نیمه تمام و بلاتکلیفی در شهر تهران وجود ندارد که متعلق به شهرداری باشد و ما سعی کردیم برای پروژه‌ها زمان‌بندی مشخصی قرار دهیم. وی ادامه داد: کاری که امروز درخصوص مترو انجام می‌شود، با گذشته قابل قیاس نیست و با توجه به این اقدامات هیچگاه از کارهای مهم شهر غافل نشده‌ایم.

قالیباف در ادامه سخنانش تصریح کرد: مهم‌ترین چالش امروز ما این است که دشمنان درصدد هستند  به نسل جوان ما نشان دهند که انقلاب کارایی لازم را برای اداره کشور ندارد. لذا باید طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که دهه چهارم انقلاب را دهه پیشرفت و عدالت نامیدند این دهه را  با حواشی سیاسی سپری نکنیم چرا که تنها دغدغه‌ای که در ذهن افراد وجود دارد این است که اقتصاد و چشم‌اندازها به کجا می‌رود و ما می‌ترسیم که این 10 سال را هم از دست بدهیم که این بزرگ‌ترین شکست برای ما خواهد بود.

شهردار تهران گفت: واقعا هرکس کشور را به سمت تنش ببرد خیانت می‌کند زیرا مردم از دعوا کردن متنفر هستند و کاری ندارند که چه کسی راست و چه کسی دروغ می‌گوید و ما خیلی کارهای به زمین مانده و فرصت خیلی کمی در اختیار داریم. قالیباف تاکید کرد: امروز کشور به‌دنبال احساسات بدون عقلانیت نمی‌تواند باشد و ما به عقلانیت و ارزش‌ها نیازمندیم.

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درخصوص مدیریت بحران و پدافند غیر‌عامل در شهرداری تهران گفت: در این خصوص کارهای خوبی در شهرداری در حال انجام است.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی دیگر درخصوص وجود احزاب در کشور خاطرنشان کرد: من مخالفتی با احزاب ندارم و احزاب می‌توانند بسیار به حل مشکلات کمک کنند اما حزب جاندار تاکنون نداشته‌ایم و حزب‌ها قبل از قدرت تشکیل می‌شوند و بعد از قدرت هم می‌روند اما قطعا احزاب می‌توانند به امور کشور کمک کنند اما سؤال این است که چگونه حزبی؟

وی گفت: بنده برنامه‌ای را تحت عنوان پیشرفت و عدالت تنظیم کردم و برای دوستان خود در مجلس فرستادم، این برنامه 82 جلد است و به اندازه برنامه پنجم از آن کار درآورده‌ام البته یک گروه 200 نفره در این خصوص کار کرده‌اند و بنده مدیریت کلان آن را برعهده داشتم و رئوس مطالب را برای آقای احمدی‌نژاد و وزیران فرستادم.

لذا اگر احزاب اینگونه عمل کنند حتما به آنان نیاز است و بنده با حزبی که فقط برای به‌دست آوردن قدرت تشکیل می‌شود، حتما مخالفم.

شهردار تهران در پاسخ به سؤالی درخصوص اختلاف شهرداری و دولت درباره مترو عنوان کرد: اجازه دهید در این خصوص سکوت کنم؛ زیرا جز اینکه مردم را بیشتر ناراحت کنیم حاصلی به‌دست نمی‌آید.

وی تصریح کرد: در تهران برای هر کیلومتر مترو با واگن، حفاری و ایستگاه 40 میلیارد تومان هزینه شده است و بنده در جلسه‌ای به آقای احمدی‌نژاد گفته‌ام که من هیچ توقعی از شما ندارم و50 درصد همان نامه‌ای را که شما یک روز به آقای خاتمی نوشته‌اید را می‌خواهم و 50 درصد آن‌را می‌بخشم. شهردار تهران افزود: برای متروی تهران هیچ‌وقت دولت پولی را پیشنهاد نداده است.

وی در ادامه سخنانش گفت: بنده در شورای‌عالی امنیت ملی گفتم که شرکت مترو 2 بخش است و محسن هاشمی مدیرعامل مترو در حوزه ساخت است و بهره برداری مترو با آقای ربیعی است و محسن هاشمی در این خصوص هیچگونه دخالتی ندارد و به آنان گفتم مگر من مرده‌ام که شخصی بیاید و در کار مردم اختلال ایجاد کند، هرکس باشد قلمش را خرد می‌کنم، فقط او را به من معرفی کنید و حرف غیرمسئولانه نزنید.

قالیباف با بیان اینکه چالش کارآمدی و مدیریت، امروز مهم‌ترین چالش ما در کشور است، تصریح کرد: ما در منابع انسانی و مالی در کشورمان جلوتر از سایر کشورهای منطقه هستیم ولی در مدیریت وضعمان بد است و زیاد فرقی نمی‌کند که این یا آن جناح مدیریت را در دست داشته باشد.

شهردار تهران در پاسخ به سؤال خبرنگار کیهان درخصوص اینکه برخی رسانه‌های وابسته به شما درباره کانون فتنه حتی یک خط هم شفاف‌سازی‌ نکرده‌اند و نظر شما درخصوص انتخابات اخیر چیست؟ گفت: این موضوع که شاید هر روزنامه‌ای که وابسته به جایی است مشکلاتی داشته باشد، درست است ولی اینکه روزنامه‌های وابسته به ما شفاف‌سازی نکرده‌اند و حتی آن طرفی هم عمل کرده‌اند را قبول ندارم ولی اگر بخواهند مانند شما عمل کنند نه قبول دارم و نه اجازه می‌دهم؛ زیرا گاهی اقدامات شما هزینه‌های زیادی را موجب می‌شود و این شجاعت نیست.

قالیباف تصریح کرد: هر انسانی ممکن است اشتباه کند و ممکن است روش حمایت من از ولایت با شما و افراد دیگر یکی نباشد. لذا من می‌گویم دایره خودتان را تا این اندازه تنگ نگیرید.

وی خاطرنشان کرد: چرا با سخنان رهبر معظم انقلاب گزینشی برخورد می‌شود و بنده در سال‌های 71 و 72 جزو منتقدین جدی آقای هاشمی رفسنجانی بودم، لذا بنا نیست حرف‌هایی را که می‌توانیم رودررو بزنیم آنها را بیان نکنیم. شهردار تهران گفت: به هر حال ما می‌گوییم که جزو منتقدین بوده‌ایم ولی ولایتمداری آن است که در جایی که نظر مقام رهبری با نظر ما صد درصد مخالف است، تبعیت کنیم.