دبیر‌کل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی امحای بردگی اعلام کرد:

مقابله با بردگی به این معناست که نه تنها باید به‌صورت مستقیم از قوانین مربوط با این موضوع تبعیت کرد بلکه باید با فقر، بی‌سوادی، بحران اقتصادی و معضلات اجتماعی و تبعیض جنسیتی و به‌ویژه خشونت علیه زنان مقابله کرد، چرا که این موضوعات علت‌های اصلی بردگی در دوران معاصر به شمار می‌روند.
بان‌کی‌مون اعلام کرد: ما باید قوانین مربوط به امحای بردگی را مؤکدانه انجام داده و رعایت کنیم. باید مکانیسمی برای مقابله با این کار کثیف درنظر بگیریم. در دوران معاصر هیچ کس حق ندارد، احدی را به‌عنوان برده، اسیر خود کند و از او کار بکشد. من در این فکر هستم که باید همکاری‌های بین‌الدولی و منطقه‌ای درباره مقابله با این مسئله صورت گیرد.

وی در ادامه این بیانیه تصریح کرد: سازمان‌ها و نهادهای غیر‌دولتی باید از قربانیان این مسئله که اکثرا زنان و کودکان هستند، دلجویی کنند.دبیر‌کل سازمان ملل متحد یک روز پیش از روز جهانی امحای بردگی که دوم دسامبر مصادف با 11 آذر ماه است، از تمامی ساکنان این کره خاکی درخواست کرد تا با این معضل جهانی به مقابله بپردازند.

بان کی‌مون عنوان کرد: تمامی قاره‌های آفریقا، آسیا، آمریکا و اروپا باید به مقابله با بردگی و این تجارت کثیف بپردازند. هر انسانی حق زندگی آزادانه را دارد. بردگی یک فرد به معنای آن است که او را زنده به گور کنند.

وی در ادامه پیام عنوان کرد: در عصر حاضر، ما با اشکال جدیدی از بردگی مواجه هستیم. این نوع از بردگی حتی نسبت به قرون گذشته نفرت‌‌انگیز‌تر و مشمئزکننده‌تر است. اکثر بردگی‌هایی که در این عصر مدرن صورت می‌گیرد، شامل سوءاستفاده از کودکان در جنگ، کار در معادن، فروش آنها، ازدواج زودهنگام کودکان، فروش زنان و دختران، سوءاستفاده جنسی و قاچاق انسان است.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، اکثر قربانیان این تجارت کثیف از کشورهای فقیر و یا افراد مهاجر هستند. همچنین این موضوع نیز مشخص شد که در خانواده‌هایی با طبقه اجتماعی و فرهنگی پایین و در مناطقی که درآمد سرانه آنها کم است، این موضوع بیشتر مشاهده شده است. افراد در این موقعیت‌ها بسیار آسیب‌پذیرند و نیازمند کمک دولتمردان و سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی هستند.