همشهری آنلاین: روز سه‌شنبه 10 آذر 1388 یک تکه کوچک پسماند فضایی از فاصله کمتر از یک کیلومتری ایستگاه فضایی بین‌المللی عبور کرد و خوشبختانه خطری متوجه دو سرنشین ایستگاه نشد.

این تکه پسماند فضایی که 10 سانتی‌متر قطر دارد، قطعه‌ای جدا شده از ماهواره کاسموس بود.

به گفته کایلی کِلِم، سخنگوی ناسا، اطلاعات دریافتی روزهای قبل نشان داده بودند که عبور این پسماند از کنار ایستگاه فضایی بین‌المللی خطری را متوجه این سامانه فضایی نخواهد کرد و بنابراین، نیاز به اقدام خاصی نخواهد بود. البته از آنجا که ناسا بسیار دیر متوجه نزدیک شدن این پسماند فضایی به ایستگاه شده بود، امکان روشن کردن موتورهای پیشرانش ایستگاه برای حرکت دادن آن در صورت بروز خطر احتمالی نیز وجود نداشت.

به همین دلیل، این سازمان از قبل به دو سرنشین ایستگاه یعنی جفری ویلیامز از ناسا و مهندس روسی، ماکسیم سورایف، اطلاع داده بود که ممکن است آنها مجبور باشند برای تامین امنیت خود در هنگام نزدیک شدن پسماند فضایی به فضاپیمای سایوز نقل مکان کنند. فضاپیمای سایوز که توسط روسیه ساخته شده، علاوه بر این که نقش انتقال خدمه ایستگاه به زمین را ایفا می‌کند، در زمان‌هایی که فضانوردان نیاز به خروج اضطراری از ایستگاه دارند نیز به کار می‌رود. 

اما بررسی‌های بیشتر مدار این پسماند فضایی در روزهای اخیر نشان داد علی‌رغم این که از فاصله کمی از ایستگاه عبور خواهد کرد، اما خطری را متوجه آن نخواهد ساخت.

ناسا معمولا در صورتی که احتمال برخورد یک به 10هزار باشد اقدام به جابجایی ایستگاه فضایی بین‌المللی می‌کند.

به گزارش سازمان فضایی ایران، این سومین بار در هفته قبل بود که پایگاه کنترل ایستگاه فضایی بین‌المللی با مشکل برخورد پسماندهای فضایی با ایستگاه مواجه بود. شنبه و دوشنبه گذشته نیز خطر برخورد یک تکه از یک موشک آمریکایی و قطعه‌ای از یک محموله فضایی آزمایشی نیز برای مدتی فکرها را به خود مشغول داشت.

هرچند آنها نسبت به پسماند اخیر از فاصله بیشتری از کنار ایستگاه عبور کردند، اما تا زمان عبور از کنار آن، به طور مرتب توسط ناسا ردیابی می‌شدند.