تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۸

انوشیروان کیهانی زاده: روزی که گیلان مورد حمله مغولان قرار گرفت

85 سال پس از آغاز حمله چنگیزخان مغول به ایران، گیلان هم هشتم دسامبر سال 1306 میلادی به دست ایلخان وقت (حکمران مغول بر ایران) افتاد و آسیب فراوان دید. مغولان هم مانند عرب قادر به‌عبور از کوه‌های البرز و حمله به گیلان و مازندران پوشیده از جنگل نبودند که مردمی عمیقاً میهن‌دوست و وفادار به ایران داشته‌اند. گیلان در زمان سلطان‌محمد خدابنده که سلطانیه زنجان پایتخت او فاصله زیادی از گیلان نداشت تصرف و غارت شد. مغولان در چند منطقه گیلان نیز دست به کشتار مردم زدند.

شورش نان در تهران و بستن مطبوعات

تورم پول ناشی از چاپ بی‌رویه اسکناس، ارسال غله محصول ایران به شوروی جنگ‌زده و سودجویی چند معامله‌گر با احتکار خواربار مورد نیاز مردم و افزودن موادی دیگر به آرد و نامرغوب شدن نان مصرفی، 17‌آذر 1321 و 15 ماه پس از اشغال نظامی ایران به دست متفقین، تهران گرفتار یک شورش بزرگ شد.

از بامداد این روز گروهی از مردم در میدان بهارستان جمع شده بودند تا با نمایندگان مجلس ملاقات کنند و درد جامعه را با آنان در میان بگذارند. این گروه که هر لحظه هم بر شمار آنان افزوده می‌شد پس از ورود به ساختمان مجلس، ضمن گفت‌وگو با نمایندگان- چون با حرف‌های آنان قانع نشدند- به مشاجره پرداختند و تنی چند از نمایندگان را کتک زدند و سرگرم خراب کردن وسائل مجلس شدند و... .

قوام که چنین دید، امیراحمدی (سپهبد) را که به سختگیری شهرت داشت فرماندار نظامی تهران کرد و همه روزنامه‌های پایتخت را بست تا از انتشار این واقعه که باعث تحریک دیگران مخصوصا در سایر شهرهای کشور می‌شد جلوگیری کرده باشد. امیراحمدی ظرف 2روز با خشونت تمام، عصیان تهرانی‌ها را سرکوب کرد که ضمن آن شماری هم کشته، زخمی و دستگیر شدند.

به‌جای تفریح، شوروی را منحل کردند!

یلتسین و سران وقت اوکراین و بلاروس که در یک استراحتگاه زمستانی و ظاهرا برای تفریح جمع شده بودند، هشتم دسامبر 1991بدون اعلام قبلی تصمیم گرفتند که جای اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را یک جامعه مشترک‌المنافع از کشورهای مستقل بگیرد و کمتر از 3هفته بعد عمر این ابرقدرت و نظام 74‌ساله سوسیالیستی‌اش پایان یافت؛ درست مثل اینکه از اول هم نبود.

ایران و پاکستان نخستین کشورهای دریافت کننده رآکتور اتمی

هشتم دسامبر‌1953 ژنرال آیزنهاور رئیس‌جمهوری وقت آمریکا در نطقی در مجمع عمومی سازمان ملل برنامه خود «اتم برای صلح» را اعلام داشت و برای سایر ملل این حق را قائل شد که برنامه‌ای برای استفاده از انرژی اتمی در مصارف صلح‌جویانه از قبیل نیروگاه داشته باشند و رشته فیزیک اتمی در دانشگاه‌های خود دایر کنند و قول داد که رآکتور آموزشی در اختیار بگذارد.

وی اندکی بعد وسایل و اطلاعات لازم را در اختیار دانشگاه‌های آمریکا جهت آموزش دانش و فنون اتمی قرارداد. ایران و پاکستان نخستین کشورهای خارجی‌ بودند که این وسایل ازجمله رآکتور آموزشی از آمریکا دریافت کردند. پاکستان با استفاده از همین وسائل و معلومات صاحب ده‌ها (احتمالا 90) بمب اتمی شده است.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com