گروه ادب و هنر - الهام اناری: نخستین نشست رسانه‌ای معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی17 آذر با حضور نمایندگان‌ رسانه‌ها در سالن اجتماعات بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد،

جواد شمقدری گفت: توقیف بعضی فیلم‌ها کارشکنی‌هایی بوده است که صورت می‌گرفته و 17آذر هم برای بعضی فیلم‌ها انجام می‌شود.او در توضیح رفع توقیف از فیلم‌هایی همچون «به رنگ ارغوان» و «کتاب قانون» و دیدار با هنرمندانی همچون محمد‌رضا گلزار، اظهار داشت: کسانی که از این اقدامات تعجfب کردند، دچار بیماری فرهنگی هستند.

خواست خدا بود که حجاب‌ها و نقاب‌ها کنار رفت و مشخص شد تصوری که در مورد من وجود داشته، اشتباه بوده است. او همچنین در پاسخ به این سؤال که حریم‌های اخلاقی را چه کسی تعیین می‌کند چون به اعتقاد بسیاری، فیلم «اخراجی‌ها» که مورد حمایت شماست، این حریم‌ها را شکسته است، گفت: «اخراجی‌ها» فیلم خوبی است.

رعایت حریم اخلاقی یعنی اینکه وقتی اعضای خانواده در کنار هم به تماشای یک فیلم می‌نشینند از تماشای آن شرمنده نشوند!شمقدری رویکردها و برنامه‌هایی را که در 50 روز کاری گذشته تدوین کرده، برشمرد و افزود: طبیعی است در دوره جدید انتظار تحول و اصلاح رویکرد را داشته باشیم. من نوید تحول در عرصه سینمایی کشور را می‌دهم چون سینمای ایران بعد از 3 دهه مسیر خودش را پیدا کرده است.

شمقدری رونق دادن به بخش‌های مختلف تولید و نمایش فیلم را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: رونق سینمای ایران یکی از مهم‌ترین هدف‌های ماست. سینمای ایران دوران پر اوج و فرودی را پشت سر گذاشته و ما تلاش کرده‌ایم در این دوران رونق را در بخش‌های تولید، نمایش، عرضه فیلم‌ها در شبکه نمایش خانگی، صدور پروانه ساخت و نمایش به‌وجود بیاوریم.

معاون سینمایی افزود: در سینما هم برنامه ما ترویج عدالت‌محوری است، توجه به شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها و رونق نمایش فیلم‌ در نقاط مختلف کشور و استفاده از ظرفیت‌های خارج از تهران از برنامه‌های ماست.

این برنامه‌های فرهنگی را با هدف رونق سینما در شهرهای تبریز، مشهد، اصفهان، همدان، شیراز و کرمان اجرا می‌کنیم و در تهران هم منطقه‌ای فرهنگی تشکیل می‌دهیم.

رکورد نمایش فیلم را می‌شکنیم

جواد شمقدری با اعلام اینکه قصد داریم امسال با نمایش 60 فیلم رکورد نمایش فیلم را بشکنیم، گفت: تا پیش از این سالی 45 فیلم در سینماها اکران می‌شد و در دوره مرحوم سیف‌الله داد 33 فیلم اکران عمومی شدند، اما ما در مسیر رشد حرکت کردیم و ظرفیت‌های اکران را افزایش دادیم.

افزایش مخاطبان سینمای ایران یکی از برنامه‌های فراموش شده است، ایران سرزمینی با 70 میلیون جمعیت است و 10 میلیون نفر رقم مطلوبی برای تعداد مخاطب سینما نیست.

افزایش تولید در برنامه‌ای طولانی مدت، فراهم آوردن امکان فعالیت برای سینماگران، نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی در زمینه توزیع و نمایش، حمایت ویژه از متقاضیان اکران عمومی و ایجاد تجهیزات و امکانات برای اکران مناسب فیلم‌ها، تولید بازی‌های رایانه‌ای و شرکت در بازار جهانی از دیگر برنامه‌هایی بود که معاون سینمایی به آنها اشاره کرد.

جشنواره‌های جهانی، دغدغه ما نیست

جواد شمقدری با اشاره به سیاسی بودن اکثر جوایز بین‌المللی، از سینماگران ایرانی خواست موفقیت در اسکار را دغدغه خود نکنند. او در ادامه گفت: شکی وجود ندارد که تعدادی از این موفقیت‌ها با اهداف غیر‌فرهنگی اتفاق می‌افتد و به همین دلیل بعضی از این جوایز ارزش و اعتبار هنری ندارند.

بعضی از این جوایز مثل جایزه‌ای که اصغر فرهادی از جشنواره برلین برای «درباره الی» دریافت کرد معتبر و ارزشمند بود اما نگاه سینماگران ایرانی نباید به جشنواره‌های خارجی و اسکار باشد.

سینمای ایران تا به حال موفقیتی در اسکار کسب نکرده، به هر حال اسکار با اهداف و سیاست‌های دولت آمریکا همسو است. حضور در جشنواره‌های خارجی باید همسو با اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد. با وجود این سینمای ایران باز هم نماینده به اسکار معرفی می‌کند و در جشنواره‌های خارجی هم حضور دارد.

این کارگردان درباره دلایل ممانعت از پخش جهانی «کتاب قانون» گفت: این فیلم بخش‌هایی از فرهنگ ایرانی را نشان می‌دهد و ممکن است مخاطب خارجی تصور کند این تصویر متعلق به همه ایرانی‌هاست، نمایش این فیلم در سینماهای خارج از کشور و برای مخاطب غیرایرانی مناسب نیست چون تصویری نادرست از جامعه و فرهنگ ایرانی ارائه می‌دهد.

تعرض به دین و امنیت خانواده

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از اجرای شیوه‌های منطقی و عقلانی درباره ممیزی خبر داد و گفت: فیلم‌ها در 2 صورت ممیزی می‌شوند؛ فیلم‌هایی که به دین تعرض می‌کنند و فیلم‌هایی که امنیت روانی خانواده‌ها و نسل جوان را هدف می‌گیرند. البته تا آنجا که ذهنم یاری می‌کند تا به حال چنین نمونه‌هایی در سینمای ایران نداشته‌ایم چون سینماگران خود به این موضوع‌ها حساس هستند. با این تعریف جدید قطعا تعداد زیادی فیلم رفع توقیف می‌شوند.

جهانی شدن حق سینماگر ایرانی است

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توانایی‌های سینماگران ایرانی را فراتر از مرزهای ایران و جهانی شدن را حق آنها دانست و گفت: تشکیل شورای‌عالی سینماگران از نقاط طلایی تحولات آینده است. از برنامه‌های ما در این شورا حفظ شأن و جایگاه هنرمندان است، ممکن است حتی هنرمندان چارچوب کاری خود را نشناسند، ما به‌دنبال پاسداری از منزلت هنر و تکریم هنرمندان هستیم.

او سر و سامان دادن به وضعیت جشنواره‌ها را یکی دیگر از برنامه‌های معاونت سینمایی عنوان کرد و گفت: تشکیل سازمان جشنواره‌ها که هنوز مراحل قانونی آن کاملا طی نشده، در این راستاست.

استقلال دبیر جشنواره فیلم فجر در راستای سامان دادن به اوضاع جشنواره و حرفه‌ای برگزار شدن آن است، این سازمان از جشنواره‌های کودک، فیلم کوتاه، فیلم فجر و سینما حقیقت حمایت می‌کند.

معاون سینمایی وزیر ارشاد از برپایی مراسم افتتاحیه، اختتامیه و بازار فیلم بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر در سالن همایش‌ها و مجموعه برج میلاد خبر داد و گفت: میهمانان خارجی جشنواره نیز در برج میلاد مستقر می‌شوند.

با 400 هنرمند دیدار کردم

شمقدری با اشاره به اینکه در همین مدت کوتاه روی کار آمدن با 400 هنرمند دیدار کرده، گفت: در این روزها جلسه‌های مختلفی با گروه‌های مختلف سینماگران و هنرمندان داشتم، نمایندگان شورای‌عالی تهیه‌کنندگان، کانون کارگردانان و گروه‌های مختلف در این دیدارها، دیدگاه‌ها و مشکلات خود را بیان کردند.

او در پاسخ به این سؤال که چرا هنوز نشستی با مدیرعامل خانه سینما نداشتید، اظهار کرد: آنها هم باید با ما در تعامل باشند. چرا خانه سینما هیچ گزارشی از سفر 10 روزه به هالیوود ارائه نداد؟ قرار نیست این اتفاقات مکتوم بماند.

معاونت سینمایی خانه سینماگران است و با همه اقشار و گروه‌ها ارتباط و مراوده وجود دارد، معاونت سینمایی در بخش‌های تحقیق و پژوهش، جهانی شدن سینمای ایران، تولید مشترک با کشورهای مختلف و فراتر رفتن هنرمندان ایرانی از مرزهای ایران برنامه دارد.

باید سینمای ایران را از جغرافیای محدود خارج کنیم و امکان دیده شدن فیلم‌ها در کانال‌های خارجی را به‌وجود بیاوریم، البته تحریم‌ها  علیه ایران این مسیر را سخت می‌کند اما تلاش ما معرفی سینمای ایران به دنیاست.

100 فیلم ایرانی به 5 زبان  دوبله می‌شوند

100 فیلم باارزش ایرانی انتخاب و به 5 زبان، زیر‌نویس و دوبله می‌شوند. شمقدری با اعلام این مطلب گفت: بنا به خواسته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی 100فیلم را از بین 1500 فیلم انتخاب کردیم تا مخاطب خارجی با مجموعه‌ای از آثار نفیس سینمای ایران آشنا شود.

جواد شمقدری همچنین به تلاش برای افزایش بودجه سینما اشاره کرد و گفت: تلاش ما این است که سهم سینمای ایران از بودجه افزایش پیدا کند، اما سینماگران و رسانه‌ها هم باید در این زمینه تعامل داشته باشند، باید همفکری و تعامل صورت بگیرد تا اعتبارات لازم برای سینما در بودجه در نظر گرفته شود.

او در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه درباره هنرمندانی که ممنوع‌الخروج و ممنوع‌الورود هستند چه برنامه‌ای دارید، عنوان کرد: هنرمندانی که ممنوع‌الخروج هستند نباید ناراحت شوند چون در مام‌میهن باقی می‌مانند؛

از سوی دیگر هیچ قانونی وجود ندارد که مانع از ورود یک ایرانی به کشورش شود. گفتنی است در این نشست علیرضا سجادپور مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی، شفیع آقامحمدیان مدیرکل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مهدی مسعود شاهی دبیر جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر نیز حضور داشتند.