تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۸

گروه اجتماعی: 24 آذر سال 1371 روزنامه همشهری پابه عرصه مطبوعات گذاشت

و بیستم آذر خانواده بزرگ همشهری آغاز  هجدهمین سالگرد انتشار و گذر از چاپ پنج‌هزارمین شماره روزنامه را در حالی جشن گرفتند که همچنان پراقبال‌ترین روزنامه کشور می‌باشد[گزارش تصویری از جشن آغاز 18 سالگی همشهری]

در این مراسم که محسن اسماعیلی عضو شورای نگهبان، کاظم جلالی نماینده مجلس شورای اسلامی، حسن بیادی عضو شورای شهر تهران و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان نیز حضور داشتند، دکتر محمدباقر قالیباف شهردار تهران طی سخنانی، همشهری را بعد از رسانه ملی تاثیرگذارترین و پرنفوذترین رسانه کشور دانست و گفت: همشهری نقش بسیار بزرگی دارد و این مؤسسه در کشورمان و به‌خصوص در شهر بزرگ تهران می‌تواند اثرگذاری کند.

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید مودت و وحدت جوهره بحث رسانه‌ای همشهری باشد، افزود: باید تلاش کنیم در عین حال هویت ایرانی و اسلامی‌مان را حفظ کنیم و هیچ‌کدام را فدای دیگری نکنیم.

وی هدفمند کردن جامعه فرهنگی را یکی از اهداف همشهری دانست و گفت: در عین توجه به همه اقشار جامعه باید هدفمند کردن جامعه فرهنگی را یکی از وظایف خود بدانیم.
قالیباف دلیل بخش عمده‌ای از چالش‌های امروز جامعه را کم‌توجهی به اقشار نخبه و اندیشمند جامعه دانست و خاطرنشان کرد: بار سنگینی که بر دوش این قشر از جامعه است، اولویت بخشی منافع ملی بر دیگر منافع است و اگر این امر اتفاق بیفتد، بسیاری از مسائل امروز جامعه حل خواهد شد.

وی آگاهی بخشی به جامعه را نکته دیگر دانست که همشهری باید به آن توجه کند و افزود: مهم‌ترین مسئولیتی که نظام اسلامی دارد، بالا بردن سطح آگاهی‌های جامعه است و همشهری با توجه به حوزه نفوذ و ظرفیت‌هایی که دارد می‌تواند به‌خوبی این کار را انجام دهد.

شهردار تهران اطلاع‌رسانی شایسته را از دیگر وظایف مهم و جدی مجموعه رسانه‌ای همشهری دانست و تاکید کرد: متأسفانه در مطبوعات کشور به انصاف در اطلاع رسانی کمتر توجه می‌شود و در تحلیل‌ها و تفسیر‌ها این امر دیده نمی‌شود.

وی افزود: حتی وقتی کسی را قبول نداریم و یا احساس می‌کنیم مخالف ماست اگر کار درستی انجام می‌دهد، حق، مروت و اسلامیت حکم می‌کند که کار درستش را پاس داریم و از کار درستش یاد کنیم.

شهردار تهران اضافه کرد: حواسمان باشد که بعضی‌ها اینگونه برداشت نکنند هر که با ما نیست، بر ماست. درد امروز ما اینجاست که منافع انقلاب، منافع مردم و منافع نظام را با منافع خودمان یکی می‌کنیم.

چون می‌بینیم طرف با ما هماهنگ نیست نام ضد‌انقلاب بر او می‌گذاریم. این اشتباه است، تشخیص این مرزها بسیار دقیق و ظریف و در عین حال بسیار هم عمیق است.

وی تاکید کرد: همشهری به هوای اینکه دیگرانی خوش‌شان بیاید یا بدشان بیاید منافع انقلاب، راه امام، راه رهبری، راه مردم و منافع مردم را تحت هیچ شرایطی زیر پا نمی‌گذارد.

قالیباف در مورد انتقاد نیز گفت: حتما اگر در جایی خطا دیدیم باید انتقاد کنیم اما انتقاد، نه از سر انتقام بلکه انتقاد از سر سازندگی و دلسوزی.وی یادآور شد: من از تمام همکاران رسانه‌ای در تمامی بخش‌ها می‌خواهم که انصاف و اعتدال در کار و قلم را مبنای خود قرار دهند و این را وظیفه اصلی خود بدانند.  قالیباف با اشاره به اینکه در کارها خدا را بر خودمان ناظر بدانیم، افزود: این انقلاب، این مردم، این شهدا، این نظام و این همه ظرفیت که امروز در اختیار من و شماست ارزان به‌دست نیامده که ارزان از دستش بدهیم.

وی گفت: امروز جامعه نیازمند شفاف‌سازی‌ و آرام‌سازی‌ است و در رسانه‌ها جمع این دو نادر است، من کاملا آگاه هستم که آرام‌سازی‌ و شفاف‌سازی‌ در فضای ملتهب سیاسی جمع اضداد است ولی این هنر یک فرد منصف است؛ کسی که‌ زاده فرهنگ غدیر و مولا علی‌(ع) و پیرو و شیعه اوست.

در ادامه این مراسم از خانواده شهید محمد کربلایی ‌احمد که در حادثه سقوط هواپیمای سی‌130 حامل خبرنگاران به شهادت رسید، تجلیل شد.