همشهری آنلاین: امیر حبیب الله سیاری اعلام کرد: ما برابر وظیفه خود از 20درصد سهم دریای خزر که متعلق به ایران است، باید حفاظت و حراست کنیم که در حال انجام این کار هستیم.

به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، امیر حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای حراست از سهم ایران در دریای خزر اظهار داشت: بنا بر منافعی که در دریای خزر داریم، ارگان‌های مسئول پیش‌بینی‌های لازم برای بهره‌برداری در منطقه‌ای که تحت کنترل ما است را انجام داده‌اند.

سیاری در ادامه تصریح کرد: قوانین حاکم بر دریاهای بسته کاملا باید توسط کشورهای همسایه آن دریا مشخص شود، رژیم حقوقی دریای خزر هم توسط کشورهای همسایه دریا تنظیم می‌شود که درحال انجام است.

وی با بیان اینکه این قانون شامل دریای‌های نیمه بسته هم می‌شود، گفت: مثلا خلیج فارس دریای نیمه‌ بسته محسوب می‌شود و اکثر قوانین حاکم بر دریای نیمه بسته باید توسط کشورهای حاشیه آن شکل بگیرد.

پیشرفت خوبی در ساخت زیردریایی داشته‌ایم

سیاری در ادامه با اشاره توانایی‌های نیروی دریایی ارتش در بخش زیرسطحی اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش اکنون از زیر دریایی‌های کلاس کیلو به نام زیر دریایی جمهوری اسلامی نوح، یونس و طارق و از زیر دریایی‌های سبک کلاس غدیر برخوردار است که کاملا تولید داخل است و 7 آذر هم 2 فروند دیگر به نیروی دریایی اضافه شد و از توانمندی بسیار خوبی برخوردار است. با توجه به اینکه مدت زیادی نیست که از دانش طراحی و تولید زیردریایی برخوردار شده‌ایم، پیشرفت خوبی در بحث ساخت داشته‌ایم.

وی ادامه داد: این زیر دریایی‌ها با توجه به سبک بودنشان در عمق عملیاتی مورد نیاز خود فعالیت می‌کنند و شعاع عملیاتی خاص خود را دارند.امروزه با توجه به پیشرفت فناوری، تعداد نفراتی که در یگان‌های شناور مشغول به کار هستند به حداقل رسیده و زیر دریایی کلاس غدیر نیز کمترین نفرات را سازماندهی کرده تا با خود به دریا ببرد.

سیاری متذکر شد: این سامانه‌ها و افراد، باید به سلاح‌های خاص مجهز بوده و یا تیم‌های‌ عملیات ویژه خاص همراه داشته باشند که هرجا که لازم باشند آن‌ها را برای انجام ماموریت پیاده کنند.

همکاری نزدیک نیروهای ارتش برای حفاظت از مرزهای ایران

فرمانده نیروی دریایی ارتش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به یگان هوادریای نیرو دریایی خاطرنشان کرد: در نیروی دریایی، یگانی به نام هوادریا سازماندهی شده که توانمندی در اختیار داشتن انواع بالگردها و هواپیماهای بال ثابت تا یک سطح مشخص را دارد و اضافه بر آن برای پشتیبانی باید از هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما در طول 8 سال دفاع مقدس هم ارتباط و همکاری نزدیکی با نیروی هوایی داشتیم و در همه عملیات‌ها پشتیبانی آتش سطح نیروی دریایی به عهده نیروی هوایی بود و امروز هم همین طور است.

سیاری در ادامه اظهار داشت: همزمان که ما برای حضور در سطح و زیرسطح دریا پیشرفت می‌کنیم و شعاع عملیاتی خود را افزایش دهیم، حتما لازم است که نیروی هوایی هم همپای نیروی دریایی توانمندی‌اش را توسعه دهد و شعاع عملیاتی‌اش را برای پشتیبانی از نیروی دریایی افزایش دهد.

وی افزود: نیروی زمینی هم به همین تربیت وقتی ما به ساحل برسیم کنترل مرزها به عهده نیروی زمینی است، ما از ساحل به جلو ادامه می‌دهیم، بنابراین همیشه یک هماهنگی صد درصدی بین 3 نیروی زمینی، هوایی و دریایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی باید وجود داشته باشد.

ناوگروه اعزامی به شمال هند در مواقع نیاز از بالگرد‌ استفاده می‌کند

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به ناوگروه اعزامی به شمال هند اظهار داشت: یگان‌هایی که اعزام شده‌اند، توانمندی همراه بردن بالگرد را دارند و بالگرد روی این کشتی‌ها مستقر است و در مواقع مورد نیاز از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: ما از نظر ژئوپولوتیکی دارای ویژگی‌های خاصی هستیم و بسیار امکان خاصی در بحث استفاده از منطقه جنوب داریم که جمع این شرایط در کمتر جایی شاید وجود داشته باشد و از نظر فناوری در بین کشورهای همسایه و منطقه خودمان حرف اول را می‌زنیم چون هیچ کدام از کشورهای همسایه و منطقه ما توانمندی ساخت یگان شناور سطحی و زیر سطحی ندارند و هر کس هر تجهیزاتی دارد همه خریداری شده است.

سیاری ادامه داد: از نظر نیروی انسانی هم همین‌طور است چون این کشورها توانمندی آموزش و پرورش نیروی انسانی دریانورد مورد نیاز حتی یگان‌های شناوری که در اختیارشان قرار گرفته‌ است را ندارند.

وی در ادامه گفت: امروز این توانمندی وجود دارد که نیازهای خودمان را برطرف کنیم مانند ساخت انواع ناوچه‌های موشک‌انداز و زیر دریایی، ما در منطقه حرف اول را می‌زنیم و توانمندی بالایی را داریم.

وی ادامه داد: هر کشوری که بخواهد به قدرت دریایی تبدیل شود باید چند ویژگی داشته باشد، یکی اینکه سواحل مناسبی در اختیار داشته باشد دوم اینکه عمق مناسبی در آن سواحل وجود داشته باشد، ویژگی اقلیمی و جمعیت مناسبی داشته باشد، علم ساخت و ساز در اختیار داشته باشد و ناوگان نظامی و تجاری خوبی داشته باشد و مؤثرتر از همه ایده و تفکر رهبران مملکت نسبت به تسلط بر دریاها است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطرنشان کرد: امروز همه این ویژگی‌ها در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد بویژه تفکر رهبر انقلاب در استفاده از دریاها که ایشان عنوان فرمودند دریا عامل توسعه است و نیروی‌دریایی باید راهبردی باشد و به همین دلیل ما باید راهبردی بشویم و البته هستیم و از این عامل توسعه برای مملکت استفاده کنیم.