صبحانه‌خوری 23 آذر وزیر صنایع با اعضای اتاق بازرگانی تهران به محلی برای تکرار گلایه‌های بخش خصوصی از وضعیت صنعت کشور تبدیل شد

علی‌اکبر محرابیان که این روزها تعدادی از نمایندگان مجلس به‌علت اوضاع نامناسب بخش صنعت کشور عزم استیضاح وی را کرده‌اند، 23آذر  مستقیماً درباره استیضاحش سخن نگفت اما بار دیگر آمارهایی را که از وضعیت بحرانی صنعت در کشور خبر می‌دهند و دستمایه استیضاح وی قرار گرفته، نپذیرفت.

بخش صنعت در زحمت است

در این نشست، انتقادات فعالان بخش خصوصی با اظهارات یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران آغاز شد. وی گفت: می‌دانیم که وزارت صنایع به تنهایی نباید پاسخگوی سؤالات بخش خصوصی باشد اما در اکثر بخش‌های اقتصادی کشور با مشکلات قابل لمسی مواجه هستیم و بخش صنعت نیز از این مشکلات مبرا نیست.

وی افزود: ممکن است در برخی واحدها که عمدتا واحدهای بزرگی هستند رشد اقتصادی داشته باشیم اما آنچه روشن است این است که کل فضای تولید وصنعت کشور در نشاط به سر نمی‌برد و واحدهای تولیدی ما با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و آسیب‌هایی دیده‌اند که توجه ویژه‌ای می‌طلبد. رئیس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران افزود: در حال حاضر بخش صنعت با زحمت این راه را می‌پیماید.

آقای وزیر، بحران را باور کنید

احمد پورفلاح از اعضای هیات نمایندگان اتاق تهران نیز در سخنانی از وزیر صنایع و معادن خواست تا بحران صنعت را باور کند.پورفلاح با اشاره به بحث آمارها و تفاوت‌های موجود در آمارهای ارائه شده توسط ارگان‌های مختلف خطاب به محرابیان گفت: نسبت به آمار ارائه شده توسط بخش خصوصی بدبین نباشید و آن را غلط قلمداد نکنید.

پورفلاح همچنین در مورد خصوصی‌سازی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر گفت: خصوصی‌سازی در کشور به‌گونه‌ای مطلوب صورت نمی‌پذیرد و به عقیده ما تنها 10درصد از خصوصی‌سازی‌های انجام‌شده واقعی است.

سید حمید حسینی دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق تهران از وزارت صنایع درخواست کرد تا با تشکیل کارگروهی با مشارکت بخش خصوصی از ورود کالاهایی که تولید آنها در کشور صورت می‌گیرد، جلوگیری کند.

محمد مهدی راسخ دبیرکل اتاق تهران نیز در سخنان خود به مشکلات صنعت قندوشکر کشور اشاره کرد. به گفته وی، مجموع ظرفیت کارخانجات چغندری ونیشکر کشور یک میلیون و800 هزار تن است که درسال‌جاری فقط 480 هزارتن تولید شکر خواهیم داشت.

در این نشست برخی از اعضای اتاق بازرگانی صنایع معادن تهران از جمله اعضای انجمن سرب و روی، نساجی، صنایع و پتروشیمی‌، مشکلات عوارض گمرکی و کارخانجات چغندرقند، انجمن سیم وکابل و صنایع غذایی مشکلات خود را با وزیر صنایع ومعادن مطرح کردند. برخی اعضای اتاق بازرگانی هم از عدم‌حضور مرتب نمایندگان وزیر صنایع در جلسات اتاق گلایه کردند.