تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۰

ترجمه نیلوفر قدیری: پرتاب مجسمه به‌سوی سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا که باعث جراحت شدید او شد

نام این سیاستمدار جنجالی اروپا را به فهرست رهبرانی در جهان اضافه کرد که کتک خورده‌اند یا حتی کشته‌شده‌اند.

برلوسکنی اکنون با بینی شکسته و 2 دندان افتاده و لب پاره شده در بیمارستان بستری است. مقامات امنیتی ایتالیا اما مشغول بررسی تدابیر امنیتی و بازجویی از محافظان برلوسکنی هستند.

پلیس ایتالیا می‌گوید مردی که تعادل روانی نداشته با مجسمه‌ای از کلیسای میلان صورت نخست‌وزیر را خونی کرده‌است. اکنون این سؤال همیشگی مطرح است که وقتی سیاستمداران در میان مردم قرار می‌گیرند چه میزان تدابیر امنیتی لازم است؟

برلوسکنی بدون توجه به تذکرات امنیتی کار غیرمعمولی کرد و مستقیما به میان مردم رفت. این اتفاق در نوع دیگری ماه گذشته در آمریکا هم روی داد.

در مهمانی خصوصی جشن شکرگزاری در کاخ سفید، 2 مهمان ناشناس بدون دعوت توانستند خود را به داخل برسانند و حتی با رئیس‌جمهور هم عکس بگیرند.

در پی این واقعه 3 مقام امنیتی کاخ سفید برکنار شدند و محافظان همچنان تحت بازجویی قرار دارند.

سال گذشته یک خبرنگار عراقی با پرتاب لنگه کفش به سوی جرج بوش، رسمی را بنا گذاشت که اکنون ماه‌هاست در چند جای دیگر دنیا تکرار می‌شود.

 آن کفش‌ها هنوز در دنیای سایبر پرتاب می‌شوند

ون‌جیابائو نخست‌وزیر چین یکی از کسانی بود که چندی پیش در دانشگاه کمبریج در جریان سخنرانی هدف پرتاب کفش از سوی دانشجویان قرار گرفت.

هفته گذشته وقتی گروه طرفدار محیط‌زیست صلح سبز توانست دیوارهای امنیتی اجلاس سران اروپا در بروکسل را بشکند و عبور کند، تدابیر امنیتی اتحادیه اروپا زیر سؤال رفت.  البته این حوادث همیشه هم غیرمرگبار نبوده و گاهی به مرگ افراد نیز منجر شده‌است.

در هلند بعد از ترور - پیم فورتیون - سیاستمدار - در سال 2002، تدابیر امنیتی مقامات دولتی تشدید شد. یکسال بعد آنا لیند وزیر خارجه سوئد ترور و این پرسش مطرح شد که آیا سیاستمداران می‌توانند آزادانه در خیابان‌های استکهلم با خانواده‌شان رفت‌وآمد کنند؟ از آن پس پلیس امنیتی سوئد محافظان سیاستمداران را بیشتر کرد.

در سال 1990 ولفگانگ شوبل وزیر کشور وقت آلمان در یک گردهمایی سیاسی هدف گلوله قرار گرفت. از آن زمان شوبل فلج و او اکنون وزیر دارایی آلمان است.در ایتالیا که در دهه‌های 1970 و 1980 درگیر موج تروریسم و خشونت سیاسی بوده است، شرایط برای اینگونه حملات مساعدتر از دیگر کشورهای اروپایی است.

اما پاپ بندیکت، رهبر کاتولیک‌های جهان یکی دیگر از کسانی است که در مقابل این حملات آسیب‌پذیر به‌نظر می‌رسد. او به‌طور مرتب با پیروان کاتولیک و مسیحیان دیگر دیدار می‌کند. پیش از او پاپ ژان پل در سال 1981 در جریان یکی از همین گردهمایی‌ها هدف گلوله قرار گرفت.

در آمریکا بخشی از سرویس اطلاعاتی ماموریت ویژه حفاظت از جان رئیس‌جمهور را دارد. اما در کشورهای اروپایی معمولا این کار با جمع‌آوری اطلاعات ارائه شده توسط چند نهاد امنیتی و پلیسی صورت می‌گیرد.

وزیر کشور ایتالیا اما تاکید دارد که حمله اخیر به برلوسکنی نتیجه کم‌کاری ماموران اطلاعاتی نیست و فقط ناشی از فضای پرتنش و سنگین سیاسی کشور در این روزهاست. او با دفاع از عملکرد خود گفته‌است که همه بررسی‌ها و بازرسی‌ها انجام شده‌بود. اما به گفته او، دمکراسی و سیاست ایجاب می‌کند که نخست‌وزیر به هوادارانش نزدیک شود و در میان آنها قرار گیرد.

رسانه‌های ایتالیایی اما سرویس‌های امنیتی این کشور را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده‌اند و آنها را مقصر دانسته‌اند. آنها همچنین از نیروهای امنیتی و محافظان نخست‌وزیر انتقاد کرده‌اند که چرا بعد از حمله اجازه داده‌اند که برلوسکنی از ماشین پیاده شود و دوباره در مقابل مردم و دوربین‌ها قرار بگیرد.

گاردین