تاریخ انتشار: ۸ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۴۷

گروه بین‌الملل: نشست دو روزه سران کشورهای عضو پیمان ناتو در ریگا پایتخت جمهوری لتونی پایان یافت.

این نشست دو روزه تحت تاثیر اوضاع افغانستان بود و در پایان با ابراز همبستگی با این کشور ابراز امیدواری شد که 26 کشور عضو سهم بیشتری را در نبرد با طالبان بخصوص در مناطق شرقی این کشور به دست گیرند.
در جنوب و شرق افغانستان نیروهای هلندی، کانادایی و آمریکایی حضور دارند و نیروهای آلمانی در شمال و در اطراف مزار شریف مستقر شده‌اند. آمریکا و دبیرکل ناتو خواستار مشارکت رزمی نیروهای آلمانی در جنوب و شرق هستند ولی آلمان ادعا می‌کند که نیروهایش به منظور بازسازی در شمال افغانستان به سر می‌برند و با همه پیشنهادها برای مشارکت در جنوب و شرق مخالفت کرد.
رئیس جمهوری آمریکا در سخنان خود ضمن هشدار در مورد عدم مشارکت دیگر کشورها در عملیات رزمی گفت که پیروزی در افغانستان در گرو مشارکت همه کشورهاست و اروپائیان باید سهم خود را  در نبردهای افغانستان بیش از گذشته ایفا کنند.
در حاشیه این نشست تمایل آمریکا برای پیوستن استرالیا و ژاپن به این پیمان نیز مطرح شد که چندان مورد توجه قرار نگرفت. بحث دیگری که در پشت درهای بسته به گزارش خبرگزاریها مطرح شد موضوع پیوستن کشورهای دیگری از اروپای شرقی بود. رومانی و بلغارستان که از اول سال میلادی آینده به اتحادیه اروپا می‌پیوندند تمایل خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کرده‌اند.
نشست سران ناتو که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود، برای نخستین بار در یک کشور سابق از اتحاد جماهیر شوروی پیشین برگزار شد. لتونی در کنار استونی و لیتوانی سه جمهوری بالتیک هستند که اکنون سیاستی موافق با اتحادیه اروپا را پس از پیوستن به این اتحادیه اجرامی‌کنند. در همین حال،  به نقل از هوپ شفر دبیرکل ناتو عنوان شد که ممکن است ناتو از سال 2008 نیروهایش را از افغانستان خارج کند. با توجه به وخامت اوضاع در افغانستان این سخن دبیرکل ناتو مورد توجه محافل خبری قرار نگرفت