گروه اقتصادی: تعطیلی برخی واحدهای صنعتی، کاهش قدرت رقابت‌پذیری این واحدها به‌دلیل واردات کالاهای ارزان قیمت و بیکاری کارگران، از مشکلات مبتلابه بخش صنعت است که رکود حاکم بر این بخش را تشدید کرده است

با سید محمد موسوی، رئیس خانه صنعتکاران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وضعیت کنونی بنگاه‌های صنعتی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

متأسفانه اکنون بخش عمده‌ای از رکود حاکم بر اقتصاد کشور بنگاه‌های صنعتی را فرا گرفته و موجب شده تا بسیاری از طرح‌های جدیدی که لازمه توسعه اقتصادی و صنعتی کشور  است، متوقف بماند. گرچه مدیران بنگاه‌های صنعتی با تلاش بیش از حد سعی در ادامه فعالیت دارند اما در مجموع می‌توان گفت بخش صنعت از شرایط چندان مطلوبی برخوردار نیست.

  • چه عواملی در شکل‌گیری رکود کنونی حاکم بر بخش صنعت مؤثر بوده است؟

تصمیم‌گیری‌های بخش صنعت باید به روز باشد و نمی‌توان با فناوری گذشته برای آینده این بخش برنامه‌ریزی کرد. 2 سال پیش سیاستگذاران بخش صنعت برنامه‌ای را برای توسعه این بخش تدوین کرده‌اند که با توجه به تغییر و تحولات اقتصادی جهان اکنون چندان قابل اجرا نیست، در حالی که رفع مشکلات کنونی بنگاه‌های صنعتی در گرو توجه بیشتر به نیاز سنجی( مارکتینگ) است،

بنابراین باید مدیران اجرایی بخش صنعت با تغییر در سیاستگذاری‌های خود مرتفع کردن نیازهای اصلی و کلان را در تولید کالاهای صنعتی دنبال کنند اما متأسفانه هنوز نیاز‌سنجی لازم در بخش صنعت صورت نگرفته است.

با  وجود این  اکنون برخی کالاهای صنعتی به اندازه 11 برابر نیاز جمعیت کشور تولید می‌شود که با توجه به قدرت رقابت‌پذیری پایین قادر به حضور در بازارهای هدف نبوده و بنگاه‌های صنعتی تولید‌کننده این محصولات نیز نمی‌توانند تسهیلات دریافتی از نظام بانکی را باز پس دهند.

  • تأثیر این شرایط بر کاهش ظرفیت تولید واحدهای صنعتی تا چه حد بوده است؟

شرایط نامساعد مذکور موجب شده است تا اکنون واحدهای صنعتی و تولیدی کشور تنها با 30 تا 50 درصد ظرفیت تولید به فعالیت خود ادامه دهند. باید توجه کرد که صرف پرداخت پول به بنگاه‌های صنعتی قادر به رفع مشکلات آنها نبوده بلکه مشکلات تازه‌ای را متوجه تولید‌کنندگان این بخش می‌سازد.

این در حالی است که در چند سال گذشته بر خلاف رویه معمول جهانی با ارائه مجوز به بسیاری از واحدهای کوچک صنعتی آنها را در زمره بخش صنعت قرار داده و با توجه بیش از حد به واحدهای کوچک و غفلت از این واقعیت که ادامه حیات این واحدها در گرو رونق صنایع بزرگ( مادر) است، صنایع مادر را به فراموشی سپرده‌ایم.

  • چه عواملی در کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای صنعتی مؤثر بوده است؟

در سال‌های اخیر واردات بی‌رویه کالاهای صنعتی از کشور چین که همراه با امتیازات فراوان دولت این کشور و قیمت تمام شده پایین صورت می‌گیرد،

موجب شده است تا تولید کالاهای صنعتی در داخل کشور با قیمتی بالاتر مقرون به صرفه نبوده و تولیدات واحدهای صنعتی در بازار رقابتی با شکست و عدم‌اقبال مصرف‌کنندگان داخلی مواجه شود.