گروه شهری: کار تهیه طرح تفصیلی شهر تهران که دی ماه امسال به اتمام می‌رسد، به‌منظور تصویب به شورای اسلامی شهر تهران ارائه خواهد شد.

اول دی اعضای شورای شهر تهران یک فوریت طرحی را به تصویب رساندند که براساس آن شهرداری تهران به ارائه طرح‌های تفصیلی مناطق شهری تهران تا پایان دی ماه ملزم شد.

اعضای شورای شهر به تسریع تکمیل طرح تفصیلی شهر تهران رای دادند تا متعاقب آن به موازات طرح جامع، کار اداره کلانشهر تهران از حالت بی‌برنامگی خارج و به‌گونه‌ای نظام‌مند و قانونمند شود.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر در این باره گفت: همه چیز آماده است و هیچ مشکلی وجود ندارد. کار تهیه طرح تفصیلی شهر تهران از سال 81 آغاز شده و طی صحبتی که با معاون شهرسازی شهرداری داشتیم هم‌اکنون آماده است.

چمران ادامه داد: اگر هم جایی مغایرتی وجود داشته باشد، می‌توان به‌صورت موردی آن را حل کرد تا بحث ارزش افزوده تکمیل شود. از سوی دیگر بحث تعیین ضوابط مالی و اصلاح نحوه دریافت عوارض از املاک در اجرای طرح‌های تفصیلی جدید نیز به بحث گذاشته شد.

این لایحه پس از  اظهار نظرهای متفاوت از سوی اعضای شورای شهر و 3تن از معاونین شهردار تهران (شهرسازی، مالی اداری، حقوقی) به‌منظور بررسی دقیق‌تر و همه‌جانبه‌تر به هفته آینده موکول شد.

در جریان بررسی این لایحه، رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر از تصویب این لایحه به‌عنوان یک اتفاق یا رویداد بزرگ برای شهر تهران نام برد. خادم تلاش شهرداری تهران بابت تدوین این لایحه را قابل ستایش و جسورانه خواند و گفت: با توجه به رویکرد درآمدی و اتکای شهرداری به درآمدی که به ساخت و ساز دارد تدوین این لایحه از سوی شهردار  تهران  یک اقدام شجاعانه در اصلاح ساختار محسوب می‌شود که می‌تواند به تغییر مدیریت، برنامه‌ریزی و زندگی شهری بینجامد.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر نیز اظهار داشت: تصویب این لایحه یک انقلاب در نظارت مالی شهرداری محسوب می‌شود اما نظامات خاص خود را می‌طلبد زیرا قرار است رویکرد چند ده ساله شهرداری به درآمد تغییر کند.

در این باره خسرو دانشجو و حمزه شکیب نگرانی‌هایی بابت وارد آمدن شوک درآمدی (کاهش درآمد) برای شهرداری ظرف دوسه سال آینده را مطرح کردند لذا خواستار آن شدند به‌منظور پیشگیری از بروز هر گونه مشکلی در آینده این لایحه در حضور  و با اطلاع شهردار تهران صورت گیرد.

چمران، رئیس شورای شهر ، نیز در این باره گفت: این لایحه می‌تواند مانع فشار زیاد به سازندگان شود زیرا دیگر لازم نیست در همان شروع کار هزینه بالایی را صرف پرداخت یکباره عوارض کنند.

وی حتی پیش‌بینی کرد با این اقدام شاهد رونق گرفتن ساخت و ساز باشیم زیرا سازندگان عوارضی که یکباره پرداخت می‌کردند به‌صورت اقساط ظرف چند سال پرداخت خواهند کرد و پول نقد بیشتری برای ساخت و ساز در اختیار خواهند داشت.

وی برای کاستن از شدت برخی نگرانی‌های مطروحه درباره کاهش درآمد شهرداری درصورت اجرای لایحه تعیین ضوابط مالی و اصلاح نحوه دریافت عوارض از املاک در اجرای طرح‌های تفصیلی جدید گفت: هنگام تصمیم‌گیری برای شهر تهران نباید افق کوتاه مدت را دید بلکه باید چشم‌انداز20 سال آینده را در نظر گرفت حتی اگر دچار کاهش درآمد شویم؛ اما باید تحمل کنیم تا در سال‌های بعد گشایش به‌وجود آید.

بر اجرای طرح جامع اصرار  داریم 

اول دی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران در دویست و چهل و ششمین جلسه شورای شهر حاضر شد و گفت: اقرار می‌کنم که شهرداری تهران بنای اجرای طرح جامع را دارد.

وی تاکید کرد: در این باره هم به‌دنبال واقعیت و چاره اندیشی و دقت بیشتر در طرح‌های جامع و تفصیلی هستیم. وی در  ادامه  گفت: فروش تراکم کار خلافی نیست. شهرداری قانونا طبق مصوبه شورای شهر تا 120 درصد اجازه فروش تراکم را دارد.

معصومی با اعلام اینکه شهرداری تهران در سطح کشور جزء کم‌تخلف‌ترین شهرداری‌ها به‌شمار می‌رود، افزود: در آینده کلانشهرهای کشور از کار شهرداری در تحقق درآمد‌های پایدار و اجرای طرح جامع و تفصیلی الگو خواهند گرفت.

وی با تشبیه هر منطقه از شهر تهران به یک شهر گفت: وسعت تهران به‌گونه‌ای است که می‌توان گفت‌ 22 شهر تحت پوشش خود دارد بنابراین در شرایطی که تهیه طرح تفصیلی شهر کرج 6 سال به طول انجامید به‌نظر می‌رسد این نصاب را با هم قیاس کنیم تا تهیه طرح تفصیلی تهران با 530 نقشه در مقیاس یک دو هزارم برای 22 منطقه در عرض 7 سال قابل هضم باشد.

معصومی با بیان اینکه شهرداری نگران بحث درآمدی خود نیست بلکه به‌دنبال ضمانت‌های اجرایی است، گفت: ابلاغ طرح تفصیلی نه‌تنها هیچ کاهش درآمدی برای شهرداری ندارد بلکه براساس طرح جدید ما حدود 280 کیلومتر پهنه کار فعالیت خواهیم داشت که این به معنی ایجاد درآمد برای شهرداری تهران است.

وی اظهار امیدواری کرد که بعد از 25 سال که تهران بدون سند توسعه و براساس تصمیمات موردی که مورد تایید هیچ شهرساز یا شهرداری نیست اداره شده است، با این طرح به خوبی اداره و مدیریت شود.

هر خودرویی  تاکسی  نشود

سخنگوی شورای شهر تهران دیروز در جریان قدردانی از نماینده ناظر سابق شورای اسلامی شهر تهران در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران که به شورا دعوت شده بود، گفت: باید شرایطی برای خودروهای تاکسی در تهران تعیین شود که هر خودرویی اجازه تاکسی شدن نداشته باشد.

خسرودانشجو گفت: پرایدهایی که در حال حاضر به‌عنوان تاکسی در تهران استفاده می‌شوند نه از نظر کیفیت و نه از نظر ظرفیت برای حمل‌ونقل عمومی مناسب نیستند.

لایحه‌ای که حکم جراحی را دارد

رسول خادم در جلسه دیروز گفت: هم‌اکنون شهرداری برای تغییر کاربری‌ها به تجاری،  عوارض قابل توجهی دریافت می‌کند که براساس طرح جامع و تفصیلی و لایحه اصلاح نحوه دریافت عوارض املاک، این عوارض به‌عنوان درآمد پایدار برای شهرداری محسوب شده و به جای پرداخت یکباره به‌صورت ماهانه طی سالیان متمادی پرداخت خواهد شد. 

وی با اعلام اینکه هر اصلاح ساختاری حتما زحماتی را نیز به‌دنبال دارد، گفت: از نظر ما این لایحه حکم جراحی را برای شهرداری تهران دارد. خادم  افزود : طرح جامع به‌دنبال انجام اقداماتی است تا تهران را از شرایط فعلی خارج کند و این یک تکلیف قانونی است که ما موظفیم آن را دنبال کنیم وگرنه فاتحه طرح جامع را باید خواند.