تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۵:۴۶

همشهری آنلاین: انفجاری قوی در برابر یک بانک و یک شرکت بیمه در آتن بامداد امروز هزاران نفر را در آتن از خواب پراند.

خبرگزاری اتریش از آتن گزارش داد، بر اساس اخبار تلویزیون دولتی یونان (NET) هیچ کس بر اثر این انفجار مجروح یا کشته نشد.

پلیس موفق شده بود محل وقوع انفجار را پس از دریافت اطلاعات از یک فرد ناشناس مسدود کند.

شاهدان عینی گفتند با این حال به ساختمان‌های بانک ملی و بیمه ملی یونان در منطقه مرکزی سینگرو-شائوسزی (Syngrou-Chaussee) خسارت قابل توجهی وارد شد.

مقامات گمان می‌برند که پشت این حمله گروهی چپگرا قرار دارد که در ماه‌های گذشته بارها به پلیس حمله و چندین بمب منفجر کرده است.

قضیه هشدار فرد ناشناس سر از روزنامه چپ لیبرال "الفتروتیپا (Eleftherotypia)" در آورد. آنگونه که این روزنامه بر روی پایگاه اینترنتی خود آورده است، تروریست‌ها حدود 15 دقیقه به عابران پیاده و پرسنل امنیتی فرصت دادند تا ساختمان‌ها را تخلیه کنند. این انفجار تقریبا در سراسر آتن حس شد. یکی از ساکنان منطقه اومونوئیا، حدود دو و نیم کیلومتری از محل وقوع انفجار به رادیو گفت: "سر و صدای مهیبی بود."

از زمان قتل یک نوجوان 15 ساله با گلوله پلیس در دسامبر 2008، آتن روی آرامش به خود ندیده است. هفته‌های اعتراضات خشونت آمیز جریان داشت که به ویرانی ده‌ها مغازه انجامید. ماه ژوئن هم یک پلیس به قتل رسید. در حملات متعدد هفت پلیس توسط افراط‌گرایان مسلح هدف حمله قرار گرفتند که وضع دو تن از آنان وخیم است. علاوه بر این چندین مورد بمب‌گذاری در پاسگاه‌های پلیس، اتوبوس پلیس و بانک‌ها روی داده است.

گروه‌های چپگرا موسوم به "اقدام ملی"، "نبرد انقلابیون" و "بخشی از انقلابیون" این اقدامات را انجام داده‌اند. آنها در بیانیه‌های‌شان خود را "چریک‌های دولتی" خوانده و از انجام اقدامات مشابه خبر داده‌اند تا از این طریق دولت را بی‌ثبات کنند.