گروه اقتصادی: تاخیر فراوان دولت در ارائه لوایح بودجه سال آینده و برنامه پنجم توسعه، مجلس را نیز دچار سردرگمی‌ کرده است.

درحالی‌که حدود یکسال پیش (21دی ماه سال 1387)  مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری، سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه را در چارچوب سند چشم‌انداز بیست‌ساله ابلاغ کردند، دولت با وجود فرصت کافی برای تدوین لایحه برنامه، هنوز از ارائه آن به مجلس خودداری کرده است.

به‌علت محدودیت زمانی، امکان اینکه نمایندگان بتوانند این دو لایحه بزرگ و مهم را به‌طور کامل بررسی و تا پایان سال تصویب نهایی کنند، دشوار است.

تاخیر چندماهه دولت باعث شده که اکنون در دهمین ماه سال، هنوز خبری از لایحه برنامه توسعه نباشد، حال آنکه علی‌القاعده برنامه پنجم باید از ابتدای سال 1388 اجرایی گردد.
واکنش نمایندگان مجلس نسبت به‌این تعلل، متناقض است و نشان از آن دارد که تعلل دولت، مجلس را نیز سردرگم کرده است.

برخی نمایندگان معتقدند به‌علت ضیق وقت، ابتدا باید لایحه برنامه پنجم که کلان‌تر است به تصویب برسد و سپس لایحه بودجه که باید منطبق با برنامه باشد، مورد بررسی نمایندگان قرار گیرد.

عده‌ای دیگر از نمایندگان، دیدگاه متفاوتی دارند و بررسی لایحه بودجه را بر لایحه برنامه در اولویت می‌دانند. در هر دوی این پیش‌فرض‌ها، 2حالت پیش خواهد آمد یا مجلس فرصت خواهد کرد تا پایان سال هر 2لایحه را بررسی کند (که بسیار بعید است) یا اینکه بررسی یکی از لوایح به سال بعد موکول خواهد شد.

با توجه به فرصت زمانی محدود تا پایان سال، به‌نظر می‌رسد در نهایت، مجلس مجبور خواهد شد بررسی و تصویب نهایی یکی از 2 لایحه مهم کشور را به سال بعد موکول کند.  در این وضعیت نیز برخی نمایندگان معتقدند ابتدا باید تکلیف لایحه بودجه سال 1389 را مشخص کرد و سال بعد را بدون برنامه آغاز کنیم و یا به عبارتی، قانون برنامه چهارم توسعه برای سال بعد و تا تعیین تکلیف برنامه پنجم، تمدید شود.

در مقابل، بعضی نمایندگان اعتقاد دارند که مجلس باید لایحه برنامه پنجم را بر بودجه اولویت دهد و برای سال آینده، بودجه چند دوازدهم به تصویب برساند. در این صورت، در اوایل سال آینده لایحه بودجه نهایی خواهد شد.

احمد توکلی و عباسعلی نورا از جمله نمایندگانی هستند که معتقدند بررسی بودجه بر برنامه اولویت دارد. توکلی گفته که «چاره‌ای جز تقدم بررسی بودجه بر برنامه پنجم وجود ندارد، به این ترتیب، احتمال تمدید برنامه چهارم برای یک سال دیگر وجود دارد.» در مقابل، افرادی همچون مؤید حسینی‌صدر عضو کمیسیون انرژی مجلس معتقدند که تمدید برنامه‌ چهارم به‌مدت 6 ماه تا یک سال نمی‌تواند راه حل مناسبی باشد.

حمیدرضا کاتوزیان هم خواستار اولویت برنامه پنجم و تصویب بودجه سه‌دوازدهم برای سال آینده شده است. عده دیگری از نمایندگان نیز با هر دوی این پیشنهادها مخالفند و بر این عقیده‌اند که با وجود تعلل دولت، فرصت برای بررسی هر دو لایحه وجود خواهد داشت. ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله این افراد است.