گروه شهری: بزرگ‌ترین و مجهزترین مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران کشور، 9 دی با حضور محمد باقر قالیباف شهردار تهران افتتاح شد.

این مرکزکه کار هدایت و کنترل اوضاع را در شرایط بحرانی برعهده دارد، در برابر تمامی زمین لرزه‌ها با هر شدتی مقاومت می‌کند و افراد حاضر در آن می‌توانند بدون هیچ‌گونه وابستگی به دنیای خارج دست‌کم به‌مدت یک هفته دوام آورند.

به گفته قالیباف، شهر تهران در خطر است و به همین دلیل تامین ایمنی شهر از حمل‌ونقل و محیط‌زیست مهم‌تر است.وی خواستار تلاش برای رفع اشکالاتی شد که به ساخت و ساز شهری وارد است؛ به‌ویژه در شهری مثل تهران که به لحاظ جغرافیایی در نقطه‌ای واقع شده که از تهدید بحران‌های طبیعی به‌ویژه سیل و زلزله در رنج است.

بحران زلزله و سیل از جمله خطراتی است که از نظر شهردار تهران ممکن است همه ساله اتفاق بیفتد؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی که مدیریت شهری باید داشته باشد، پیش‌بینی دقیق چالش‌هایی است که ممکن است برای شهروندان پیش آید.

به‌گفته شهردار تهران یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که مدیریت شهری در این راستا برداشته فعال کردن بیش از 100 پایگاه مدیریت بحران در مناطق است.قالیباف یکی از مهم‌ترین اقدامات برای حفظ امنیت شهروندان را توجه به امر پیشگیری دانست و گفت: پیشگیری 2بخش فنی و فرهنگی دارد.

شهردار تهران در توضیح اهمیت مسائل فرهنگی و آموزشی درامر پیشگیری افزود: بعضی از کشور‌های زلزله‌خیز در زمینه آموزش‌های همگانی و فرهنگ‌سازی چنان کار کرده‌اند که مردم زلزله را جزئی از زندگی خود دانسته و در هنگام وقوع آن اضطراب نداشته و با آرامش اوضاع را تحت کنترل درمی‌آورند.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مقام نخست ایران به لحاظ تعداد کشته و مجروحان در تصادفات رانندگی اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه سالانه حدود 28 هزار کشته و 100 هزار مجروح داریم اما باز هم همه دستگاه‌ها می‌گویند که وظیفه‌شان را خوب انجام داده‌اند اما اگر این طور است پس این همه کشته و مجروح به چه دلیل است؟ وی برای حل بحران‌هایی از این دست خواستار کار گروهی و پرهیز از بخشی نگری در اداره امور شد.

ویژگی‌های مرکز مدیریت بحران

و اما مازیار حسینی رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز طی سخنانی گفت: مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران 24 ساعته در طول سال فعال است.

کار این مرکز به گفته حسینی پایش اطلاعات و شناسایی حوادث است.وی ادامه داد: سامانه‌های متعدد و سیستم‌های به کار گرفته شده در این مرکز به‌گونه‌ای است که اطلاعات لرزه‌ای شهر تهران را در شعاع 150 کیلومتری در کمتر از 20 دقیقه به اطلاع مسئولان می‌رساند. 

حسینی روند ساخت ساختمان فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران را در کشور منحصر به‌فرد ذکر کرد و گفت: تکنولوژی ساخت چنین مکان‌هایی در اختیار چند کشور است که با تلاش متخصصان و با همکاری دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها این دانش در ایران بومی و تولید شد.

وی افزود: کیفیت کار در ساخت این مرکز بسیار متفاوت از ساخت و ساز‌های موجود است به‌گونه‌ای که سبک اجرا در کشور را متحول کرد. حسینی گفت: با مدیریتی که در ساخت این ساختمان انجام شد هزینه‌های ساخت آن از خیلی از آپارتمان‌های تهران کمتر تمام شد که این خود یک رکورد است.

ضرورت شفاف‌سازی‌ حرمت‌شکنی عاشورای حسینی

شهردار تهران پس پایان مراسم افتتاح مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد وبا محکوم کردن حرمت شکنی عاشورای حسینی تاکید کرد: ماهیت این حادثه با حوادث پس از انتخابات و اعتراض به نتیجه انتخابات، متفاوت است.

وی ضمن آنکه بر ضرورت شفاف‌سازی‌ در این باره تاکید کرد، خواستار آن شد تا آنهایی که بعضا به انتخابات اعتراض داشتند از این جریان تبری بجویند. از نظر شهردار تهران، این اتفاق حادثه‌ای بسیار تلخ و غیرقابل تحمل برای ملت است وبه همین دلیل همه مسئولان، گروه‌ها و جریانات سیاسی باید در این باره موضع‌گیری کنند.

وی ادامه داد: وقتی قانون گریزی رسم شود و خواسته هایمان را ولو به حق از مجرای قانونی پیگیری نکنیم و افراط و تفریط شود، طبیعتا دشمنان انقلاب ساکت نمی‌نشینند و از فرصت‌ها سوءاستفاده می‌کنند.