تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۸

گروه بین‌الملل: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا "سیا" در حالی که در روزهای گذشته به‌شدت از سوی مقام‌های این کشور ازجمله باراک اوباما مورد انتقاد قرار گرفته بود

در افغانستان هم ضربه سختی را از سوی شبه نظامیان طالبان تجربه کرد.

پس از انتشار شایعات ضد‌ونقیض سرانجام لئون پانتا، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا تایید کرد که 7 فرد کشته شده در حمله انتحاری ولایت خوست افغانستان ماموران این سازمان بوده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عامل انتحاری این حمله که با منفجر کردن خود باعث کشته شدن ماموران سیا شد، با دعوت قبلی و به‌عنوان خبرچین وارد این پایگاه شده و به همین دلیل مورد بازرسی بدنی قرار نگرفته بود.  یکی از کشته شدگان این حمله مسئول پایگاه سیا در ولایت خوست در نزدیکی مرز پاکستان بود. 6 مامور دیگر سیا هم به‌شدت زخمی شده‌اند.  علاوه بر این  در روز چهارشنبه در حمله جداگانه‌ای 5 نظامی کانادایی هم در انفجار یک بمب کنار جاده‌‌ای کشته شده‌ بودند.

بعد از بمب‌گذاری سال 1983 پایگاه نظامی آمریکا در بیروت این مرگبارترین حمله به ماموران اطلاعاتی آمریکاست و شکست سختی برای سرویس جاسوسی این کشور به حساب می‌آید. رئیس سیا به‌دنبال انتقادهای شدید از عملکرد این سازمان اعلام کرد که این سازمان تحقیقات مفصلی را درباره چگونگی نفوذ این عامل انتحاری انجام خواهد داد.

شبه‌نظامیان طالبان با قبول مسئولیت این حمله اعلام کردند که عامل انتحاری این گروه یکی از افسران ارتش افغانستان بوده است.  ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت: این حمله به وسیله یک عضو ارتش در زمانی که ماموران سیا سرگرم جمع‌آوری اطلاعات درباره طالبان بودند، صورت گرفت. وی مدعی شد که در این حمله 20 نفر از ماموران سیا کشته و حدود 25 نفر نیز زخمی شده‌اند.

وزارت دفاع افغانستان به‌دنبال انتشار بیانیه طالبان، عضویت عامل این حمله در ارتش افغانستان را تکذیب و اعلام کرد که هیچ نظامی افغانستان در پایگاه سازمان سیا فعالیت نمی‌کند. این در حالی است که سخنگوی نیروهای ناتو در افغانستان تاکید کرده است که برخی از نیروهای امنیتی افغانستان در پایگاه سیا مشغول به کار هستند. گفته می‌شود پایگاه سیا در ولایت خوست مسئولیت هماهنگی برای انجام عملیات هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در مناطق مرزی با پاکستان را بر عهده داشته است.

رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا به‌دنبال کشته شدن ماموران این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد که این افراد برای محافظت از آمریکا کشته شدند و برای مقابله با تروریسم تلاش سختی داشتند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم که هفته گذشته به‌دنبال کشف نقشه حمله تروریستی به یک هواپیمای مسافربری این کشور به‌شدت از عملکرد سیا انتقاد کرده بود، در بیانیه‌ای از فداکاری‌های ماموران کشته شده تقدیر کرد.

وی اعلام کرد که ماموران کشته‌شده بخشی از صف افرادی بودند که برای محافظت از مردم آمریکا فداکاری می‌کنند. این درحالی است که هفته گذشته اوباما با انتقاد از سازمان اطلاعاتی این کشور اعلام کرد که ناکارآمدی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی غیرقابل‌قبول است.

هر چند به‌دنبال این ضربه مهلک به سرویس جاسوسی آمریکا سازمان سیا هشدار داد که انتقام کشته شدن ماموران را خواهد گرفت اما مشخص است که طالبان پیام واضح خود را برای مقام‌های آمریکا به گوش آنها رسانده است. شبه نظامیان طالبان با نفوذ به پایگاه سیا نشان دادند که پس از بیش از 8 سال حضور نظامی آمریکا در افغانستان هنوز هیچ جای امنی برای نیروهای این کشور وجود ندارد.