گروه محیط‌زیست- اسد افلاکی: در حالی که بسیاری از کارشناسان و دوستداران محیط‌زیست نگران سیر قضایی پرونده 2 محیط‌بانی هستند که در درگیری با شکارچیان متخلف و حین دفاع ازخود مرتکب قتل شده‌اند

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست 12 دی در یک برنامه رادیویی از تلاش سازمان تحت مدیریتش برای لغو این احکام خبرداد.

جواد محمدی‌زاده پیش از این نیز به دیدار رئیس قوه قضاییه رفته بود تا با رایزنی با بالاترین مرجع قضایی کشور 2محیط‌بانی را که بر خلاف میل باطنی خود ناگزیر به قتل شده‌اند از مجازات احتمالی نجات دهد.

این در حالی است که 105 محیط‌بان هنگام دفاع از میراث طبیعی، هدف شکارچیان متخلف و متعرضان عرصه‌های محیط‌زیست قرار گرفته‌اند اما تاکنون هیچ‌یک از قاتلان این حافظان طبیعت قصاص نشده‌اند.

به گزارش همشهری، 2محیط‌بانی که هم‌اکنون در زندان به سر می‌برند در 2عرصه متفاوت، یکی در استان کهگیلویه و دیگری در استان هرمزگان در رویارویی و درگیری با شکارچیان متخلف مرتکب قتل غیرعمد شد‌ه‌اند. بررسی‌ها حاکی از آن است که همسر حسن پوران، محیط‌بان هرمزگانی تا‌کنون 17 میلیون تومان برای جلب رضایت اولیای دم و وکیل مدافع همسرش هزینه کرده تا مانع اعدام همسرش شود.

علی سمیعی، سرپرست دفتر حقوقی، دعاوی و قراردادهای سازمان حفاظت محیط‌زیست، دراین باره به همشهری گفت: برای مساعدت به 2محیط‌بانی که هم‌اکنون پرونده آنها در مراجع قضایی مفتوح است سازمان حفاظت محیط‌زیست از هیچ اقدامی فرو‌گذار نمی‌کند و مسئولان حقوقی با حساسیت موضوع را پیگیری می‌کنند؛

به‌طوری که با تلاش‌هایی که صورت گرفته، امیدواریم مسئولان قضایی احکام مربوط به این 2محیط‌بان را نقض کنند.وی درخصوص پرونده اسد تقی‌زاده گفت: وی از محیط‌بانان رسمی محیط‌زیست در استان کهگیلویه و بویر احمد است که 8 سال سابقه خدمت دارد و پس از درگیری با شکارچیان متخلف که منجر به قتل یکی از متخلفان شد بیش از 16 ماه است در زندان به سر می‌برد برای این محیط‌بان پرتلاش و ساعی حکم قصاص صادر شده اما با پیگیری‌های سازمان اکنون این حکم در دیوان عالی کشور در دست بررسی مجدد است و تا آنجا پیش رفته‌ایم که امیدواریم این احکام نقض شود.

وی در باره روند پرونده این محیط‌بان گفت: پس از بروز واقعه، سازمان حفاظت محیط‌زیست با همکاری 2وکیل خبره دادگستری این پرونده را با دقت پیگیری کرد و در آخرین اقدام 2لایحه جامع وکامل به دیوان عالی کشور ارائه شد که با توجه به این لوایح و نیز با توجه به مبحث کارشناسی اسلحه که تا‌کنون به‌طور دقیق انجام نشده بود انتظار می‌رود مسئولان قضایی نسبت به نقض حکم صادره رأی دهند.

این مسئول محیط‌زیست در ادامه تأکید کرد: در تمام مدتی که تقی‌زاده در زندان بوده است سازمان محیط‌زیست با کمک‌های مالی از خانواده ایشان حمایت کرده و تلاش شده فضایی مناسب برای صدور رأی به نفع سازمان ایجاد شود.

وی درخصوص حسن پوران محیط‌بانی که در هرمزگان طی درگیری با شکارچیان متخلف، متهم به قتل شده است، گفت: این محیط‌بان زحمتکش در تاریخ 8/5/86 با متجاوزان به عرصه‌های محیط‌زیست در منطقه حاجی آباد هرمزگان درگیر می‌شود و در این درگیری یکی از شکارچیان متخلف هدف گلوله قرار می‌گیرد و با آنکه به بیمارستان منتقل می‌شود اما فوت می‌کند.

برای این محیط‌بان که نزدیک به 2 سال است در زندان به سر می‌برد کیفرخواست صادر شده اما حکمی مبنی بر قصاص صادر نشده است. وی در ادامه گفت: خوشبختانه گزارشی که کارشناس اسلحه تهیه کرده و قرار است هفته آینده به مرجع قضایی ارائه شود نیز بازسازی صحنه ماجرا، این امید را ایجاد کرده که مسئولان قضایی با عنایت به نکات مثبتی که در پرونده وجود دارد درزمان رسیدگی نهایی به این پرونده که اواسط بهمن ماه امسال خواهد بود به نفع سازمان رأی دهند.

سمیعی در این گفت‌وگو با تأکید براینکه سازمان و اداره کل استان‌های ذی‌ربط با حساسیت این دو پرونده را پیگیری می‌کنند، گفت: باید در نظر داشت که تاکنون شمار قابل توجهی از محیط‌بانان حین درگیری با شکارچیان متخلف به شهادت رسیده‌اند چرا که درگیری به‌گونه‌ای است که محیط‌بانان ناگزیر به دفاع از خود هستند و در نتیجه ناخواسته مرتکب عملی می‌شوند که به هیچ عنوان با روحیه و منش آنها سازگار نیست و از آن بیزارند.

این گزارش می‌افزاید: 2محیط‌بانی که در زندان به سر می‌برند از ضابطان خاص دادگستری محسوب می‌شوند که هم مجوز حمل سلاح داشته‌اند و هم در این زمینه آموزش‌های لازم را گذرانده بوده و منعی برای استفاده از اسلحه نداشته‌اند.