تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱

نوشیروان کیهانی زاده: نشست مشهد و حل مسئله، 83 روز پس از سقوط اصفهان

83 روز پس از افتادن اصفهان به دست ایرانیان قندهاری، بزرگان کشور در نشست یک روزه خود در مشهد تصمیم به رفع این فتنه و جنگ داخلی ایرانیان گرفتند که ضعف و ی‌سیاستی شاه سلطان حسین موجب آن شده بود. متعاقب تصمیمات همین جلسه، نادر قلی افشار، فرمانده نظامی عملیات شد.

ظهور نادر پس از سقوط اصفهان به جهان آن روز ثابت کرد که سقوط اصفهان دلیل از دست رفتن ایران نیست که مردانی بزرگ و میهن‌دوست دارد؛ سقوط اصفهان نتیجه ضعف  شاه سلطان حسین بودکه در سال 1694 میلادی به سلطنت رسیده بود و مردی بی‌کفایت بود.

ورود نیروهای مسکو به افغانستان

ببرک کرمل، رهبر شاخه پرچم حزب کمونیست افغانستان و رئیس‌جمهوری وقت این کشور سوم ژانویه 1980 اعتراض جیمی کارتر، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا به ورود چند واحد نظامی شوروی به کابل را رد کرد و گفت که این نیروها به خواست دولت افغانستان و طبق قرارداد دوجانبه دو ملت و باهدف رفع تهدید خارجی و جلوگیری از هرگونه مداخله وارد شده‌اند.

ببرک کرمل که 2ماه پس از تصرف سفارت آمریکا در تهران در مصاحبه عمومی شرکت کرده بود کارتر را به دروغگویی و تحریک متهم کرد. نیروهای شوروی که به‌تدریج شمار آنان در افغانستان به 115 هزار تن رسید با دادن 13هزار و 900کشته، 15 فوریه 1989 آن کشور را ترک کردند و چند گروه با نام‌های مجاهد، طالبان و... که طبق طرح «برژینسکی» به هزینه آمریکا در نقاط مرزی پاکستان و افغانستان ایجاد شده بودند پس از خروج روس‌ها یکی پس از دیگری بر کابل مسلط شدند.

محمود شبستری ، مولوی‌دیگر

«تاریخ عقاید» تکمیل مجموعه «گلشن‌راز» تالیف محمود شبستری را با توجه به یک دستخط او و محاسبات تقویمی، سوم ژانویه 1317 میلادی ذکر کرده و نوشته است که محمود شبستری - از شعرا و صوفیان سده چهاردهم میلادی- نظرات و باورهای صوفیان و صوفیسم را به‌صورت نظم درآورده که در تألیف معروف او «گلشن راز» موجود است.

شرق‌شناسان اروپایی، محمود شبستری را برابر با مولوی دانسته‌اند. شبستری در دوران تهاجم و سلطه مغولان و آدم‌کشی‌ها و ویرانی‌های ناشی از این تهاجم می‌زیست. 

جنگ کره- سقوط شهر سئول برای دومین بار

سوم ژانویه سال 1951شهر سئول برای دومین بار پس از آغاز جنگ کره به دست نیروهای کمونیست افتاد. جنگ کره در ژوئن 1950 با حمله نظامی کره‌شمالی به جنوب و با هدف تأمین یکپارچگی کره که فاتحان جنگ جهانی دوم آن را تقسیم موقت(!) کرده‌اند،

آغاز شد و در اندک مدتی بیشتر اراضی جنوب که پس از جنگ جهانی دوم قرار بود از طریق انتخابات به‌صورت کشوری واحد در آیند به تصرف نیروهای شمال درآمد و شهر سئول ماه‌ها در کنترل شمالی‌ها بود که نیروهای آمریکایی و بعدا چند کشور دیگر ازجمله ترکیه وارد عمل شدند.

بیست و ششم سپتامبر شهر سئول از دست شمالی‌ها خارج شد و در اکتبر نیروهای خارجی تحت پرچم سازمان ملل از مدار 38 درجه که خط تقسیم 2کره است عبور کردند.
این جنگ پرهزینه در 28 ژوئیه 1953 پس از 3 سال و یک ماه با امضای قرارداد ترک مخاصمه متوقف شد و از آن زمان هنوز 37 هزار سرباز آمریکایی در کره‌جنوبی مستقر هستند.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com