گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس کالا با اشاره به اینکه از 100 میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی فقط 20 تا 30 میلیون تن آن در بورس کشاورزی قابل معامله است، گفت: بورس کالا می‌تواند به شفاف‌سازی‌ قیمت‌ محصولات کمک کرده و از اعطای یارانه به‌صورت کور جلوگیری کند

سید علی اکبر هاشمیان در همایش نقش بورس کالا در اصلاح ساختار اقتصادی در بخش کشاورزی تصریح کرد: یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند به بخش کشاورزی کمک کند بورس کالاست زیرا هم‌اکنون از 20 بورس بزرگ دنیا 18 بورس مربوط به بخش کشاورزی است. 

وی تصریح کرد: هم‌اکنون صدها بورس در بخش کشاورزی در دنیا فعال است که این مسئله حاکی از مفید بودن و ضرورت بورس کالا در کنار بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران با بیان این مطلب که بورس کالا به شفاف‌سازی‌ قیمت کمک خواهد کرد، گفت: در حال حاضر کشاورزان به‌علت نبودن شفافیت و عدم‌اطلاع رسانی کافی نمی‌دانند چه محصولی را تولید کنند. 

وی با بیان اینکه بورس یک بازار رقابتی و طبیعی را در بخش تولید و مصرف کالاهای کشاورزی ایجاد می‌کند، گفت: با وجود اینکه بیش از 5 سال از تشکیل بورس کشاورزی در کشور می‌گذرد اما از 100 میلیون تن محصولی که در کشور تولید می‌شود تنها 20 تا 30 میلیون تن از آنها در بورس کشاورزی داد و ستد می‌شود.

وی افزود: همچنین از 8 میلیون تن محصولات کشاورزی وارداتی فقط 15 میلیون تن از اقلامی که قابلیت عرضه در بورس را دارد در بورس کالا معامله می‌شود. وی با بیان اینکه متوسط کالایی که در بورس کشاورزی معامله می‌شود کمتر از 200 هزار تن در سال است،

اضافه کرد: امیدوارم حرکت جدی برای تبدیل بورس کشاورزی به برترین بورس کشور آغاز شود.  هاشمیان تصریح کرد: با این حال برای رسیدن به بورس‌های اوراق و مشتقه، ایجاد بورس‌های نقدی در بخش کشاورزی ضرورت دارد.