رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کردحجم کنونی معاملات بورس کالا در بخش کشاورزی در شان کشور نیست و باید افزایش یابد

علی صالح آبادی در همایش نقش بورس کالا در اصلاح ساختار اقتصادی بخش کشاورزی گفت: از ابتدای مهر 83 بورس کالای کشاورزی در ایران راه‌اندازی شد و 5 سال از فعالیت آن می‌گذرد و 20 نوع محصول در این بازار پذیرش شد اما فقط 3 قلم (جو،  کنجاله و ذرت دانه ای) در این بورس معامله شده است. 

به گفته وی ارزش معاملات بورس کالا در سال گذشته 8270 میلیارد تومان بوده است که از این میزان 64 میلیارد تومان به بورس کشاورزی اختصاص داشته است و این نشان می‌دهد که حجم مبادلات بورس کشاورزی ناچیز است. وی افزود: باید فضایی ایجاد شود که صاحبان کالا برای عرضه کالاهای خود در بورس کالا ترغیب شوند و فروشندگان و خریداران هر دو به این مزیت پی ببرند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت:‌ در سایر بخش‌ها مانند پتروشیمی و فلزات بورس مرجع کشف قیمت کالا شده و در بخش طلا هم به‌دنبال قیمت‌گذاری آن در بورس هستیم. وی گفت: تلاش می‌کنیم آنچه در گرو تولید و قابل عرضه در بورس است از طریق بورس کالا عرضه شود و نقش بورس کالا را در نظام رقابتی بیشتر کنیم. صالح‌آبادی، ارائه لایحه جدید به بورس خبر داد تا درآمد فروش شرکت‌ها در بورس مشمول 10درصد معافیت مالیاتی شود و گفت: کالاهایی که در بورس کالا عرضه می‌شود از شمول قیمت‌گذاری معاف است.

وی خاطرنشان کرد: اعطای اعتبارات بانکی به شرکت‌های کارگزاری که در بورس کالا معامله می‌کنند از دیگر برنامه‌های ایجاد انگیزش در بورس با همکاری نظام بانکی است. وی ادامه داد:  آمادگی داریم با نظام بانکی در این خصوص بیشتر همکاری کنیم.