همشهری آنلاین: محققان آمریکایی می‌گویند استفاده طولانی مدت از ماده محرک کوکائین می‌تواند باعث تغییر چگونگی رفتار ژن‌ها در مغز شود

به گزارش روییترز، این مطالعه که توسط یان میز از دانشکده پزشکی مونت سینای در نیویورک بر روی موش‌ها انجام شد نشان می‌دهد که اعتیاد مزمن به کوکائین باعث می‌شود که یکی از آنزیم‌ها اصلی مغز نتواند وظیفه خود در کنترل ژن‌های مدارات مربوط به احساس لذت را به درسی انجام دهد.[مواد مخدر چیست؟]

به گفته دکتر نورا وولکو، مدیر موسسه بین‌المللی سوء مصرف مواد آمریکا، این یافته می‌تواند به تشریح بهتر اثرات مصرف کوکایین برروی مغز کمک کند.

در این مطالعه، محققان با یک دسته موش‌های جوان به طور منظم دوزهایی از کوکائین و به یک گروه دیگر به طور منظم سالین، و سپس تنها یک دوز کوکایئین دادند.

سپس مشاهده شد که یکی از تأثیرهای کوکائین سرکوب کردن ژن 9A در مغز است. این ژن عامل تولید یک آنزیم است که وظیفه فعال و غیر فعال ساختن ژن‌های دیگر را دارد.

پیشتر محققان به این واقعیت دست یافته بودند ولی چگونگی تأثیر بر روی ژن‌ها توسط این مطالعه بیشتر روشن می‌شود.

این نتایج احتمالا محدود به تأثیرات کوکائین نیست و از آن می‌توان در درمان اعتیاد‌های دیگر به الکل و سیگار نیز استفاده کرد.

خانوم وولکو همچنین می‌گوید که یکی از علت‌های استفاده مکرر کوکائین توسط افراد معتاد بعد از قطع مصرف برای مدتی کوتاه، همین تغییرات ژنتیکی در مغز است.