درحالی‌که آمارها نشان می‌دهد تعداد غیرنظامیان کشته شده در پاکستان در سال گذشته میلادی به‌شدت افزایش یافته نتایج یک تحقیق مشخص کرد که گرایش‌های ضد‌آمریکایی در این کشور روز به روز در حال افزایش است.

نتایج این تحقیق که توسط یک پژوهشکده انگلیسی انجام شده است، نشان می‌دهد که مخالفت مردم پاکستان با سیاست‌های آمریکا و گرایش‌ علیه واشنگتن در حال افزایش است و در یکسال آینده به کشوری اسلام‌گراتر تبدیل خواهد شد.

درحالی‌که مقام‌های آمریکا به‌شدت به‌دنبال حمایت پاکستان از این کشور برای عملیات نظامی در منطقه مرزی با افغانستان هستند. این تحقیق نشان می‌دهد که به‌زودی قدرت در پاکستان از سکولارهای حامی غرب به اسلامگراهای ضد‌سیاست‌های آمریکا منتقل می‌شود.

در این تحقیق آمده است که برخلاف تصور کشورهای غربی نفوذ آمریکا و انگلیس در پاکستان نه تنها افزایش نیافته بلکه با کاهش روبه‌رو بوده است. در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده است که ارتش این کشور همچنان نقش قدرتمندی در پشت صحنه سیاست خارجی و امنیتی پاکستان ایفا خواهد کرد.

با وجود این، این تحقیق که پس از ماه‌ها مطالعه افکار عمومی پاکستان منتشر شده، احتمال تسلط طالبان و تبدیل پاکستان به یک کشور هسته‌ای شکست خورده را رد می‌کند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که نفوذ و قدرت احزاب اسلام‌گرا در پاکستان به‌تدریج در حال افزایش است و این احزاب در سال‌های آینده با مخالفت با سیاست‌های آمریکا در منطقه همکاری‌های دولت این کشور با واشنگتن را تحت‌تأثیر شدید قرار خواهند داد.

این در حالی است که دولت اوباما به تازگی منطقه مرزی پاکستان و افغانستان را مرکز تروریسم علیه این کشور خوانده و در تلاش است با همکاری نزدیک دولت پاکستان عملیات خود در این منطقه را با اعزام 30 هزار نیروی جدید به افغانستان گسترده‌تر کند.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به منطقه مرزی پاکستان برای ترور رهبران طالبان تاکنون باعث کشته شدن صدها غیرنظامی شده و خشم مردم این کشور را به‌دنبال داشته است. روز گذشته مؤسسه‌ای تحقیقاتی در پاکستان گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد در سال 2009 آمار تلفات حملات دراین کشور بیش از 48 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

براساس نتایج این گزارش، پاکستان با کشته شدن 3021 نفر در سال گذشته اکنون یکی از خطرناک‌ترین مناطق جهان به حساب می‌آید. این در حالی است که سازمان ملل هم اعلام کرده است درگیری‌ها در افغانستان در 10 ماهه اول سال 2009 هم باعث کشته شدن بیش از 2 هزار غیرنظامی این کشور شده است.

هر چند دولت پاکستان در سال گذشته با تشویق واشنگتن عملیات گسترده‌‌‌ای را در وزیرستان جنوبی برای مقابله با شبه نظامیان طالبان انجام داد اما این گزارش‌ها نشان می‌دهد که افکار عمومی پاکستان اکنون در نقطه مقابل روابط دیپلماتیک و سیاست‌های دولت این کشور قرار گرفته است.

کنفرانس بین‌المللی درباره افغانستان و پاکستان در ابوظبی

نمایندگان کشورهای مختلف22دی با حضور وزرای خارجه امارات متحدعربی،  افغانستان،  پاکستان،  اردن،  عمان و قطر نشستی را برای بررسی اوضاع در افغانستان و پاکستان برگزار کردند.

این کنفرانس در واقع مقدمه‌ای برای برگزاری اجلاس امنیت و همکاری در افغانستان است که قرار است اواخر ماه جاری میلادی در لندن برگزار شود. درحالی‌که افغانستان در سال 2009 سالی مرگبار را تجربه کرد22دی شبکه‌های خبری بی‌بی‌سی، ‌ای‌بی سی و ای‌آر ‌دی آلمان با انتشار نتایج یک نظرسنجی اعلام کردند که اکثریت مردم این کشور نسبت به آینده خوشبین هستند و طالبان را بزرگ‌ترین خطر برای آینده کشور می‌دانند.