‌بهناز جلالی‌پور: راه‌آهن اراک-‌ کرمانشاه-‌ خسروی و همدان- ملایر با طول 610 کیلومتر به راه‌آهن غرب نام گرفته و از سال 1380 احداث آن آغاز شده است.

این طرح که میزان اعتبار مورد نیازش در زمان آغاز به‌کار، 900 میلیارد تومان برآورد شده بود و این میزان باید تا سال 88 هزینه می‌شد تا طرح نیز به اتمام می‌رسید و اهداف زیارتی، گردشگری و تکمیل بخشی از گذرگاه غرب از طریق آن تکمیل شود؛ اما در سفر دوم هیات دولت با تصویب تخصیص 3 هزار میلیارد تومان به این طرح وعده داده شد که در سال 90 این راه به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانبخش امینی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، با اعلام نارضایتی از روند اجرای کار، می‌گوید: این طرح در دو  مرحله ملایر-کرمانشاه و کرمانشاه- خسروی تعریف شده است.

وی، با بیان اینکه به‌رغم وعده‌های پی در پی مسئولان برای تسریع در اجرا و تکمیل طرح؛ اما به‌دلیل عدم تخصیص بودجه پیشرفتی در کار دیده نمی‌شود، تصریح می‌کند: با توجه به فرایند اجرایی، از برنامه‌های پیش‌بینی شده بسیار عقب هستیم و درصورتی که قرار باشد به شعار وزیر راه درخصوص انقلاب ریلی دست یابیم، باید سرعت را بیش از این افزایش
 دهیم.

 مهندس مرادی، مدیر طرح راه‌آهن غرب، با تاکید بر اینکه براساس برنامه‌ریزی‌های جدید، اجرای طرح روند سریع‌تری به‌خود خواهد گرفت، اظهار می‌دارد: در برنامه جدید طرح در8 قطعه تقسیم‌بندی شده فعال است و مهندسان اجرایی در حال انجام کار هستند.وی، تاکید می‌کند: با روند کنونی، راه‌اندازی بخش اراک -‌ ملایر تا خرداد سال آینده محقق خواهد شد.

نماینده مردم کرمانشاه، با اشاره به نبود تخصیص بودجه‌های مصوب به این طرح، می‌گوید: میزان صرفه جویی از محل بنزین قرار بود صرف توسعه زیر ساخت‌های کشور شود؛ اما در عمل این اتفاق نیفتاد.به‌رغم نیاز این طرح به بودجه، تا سال 1386 تنها 65 میلیارد تومان از 900 میلیارد تومان بودجه مورد نیاز به این طرح تخصیص یافت.

مدیر طرح راه‌آهن غرب، اما از روند تخصیص بودجه اعلام رضایت می‌کند و می‌گوید: تاخیرهای ایجاد شده به‌دلیل مشکلاتی غیر از مسائل مالی بوده که بخش عمده‌ای از آن حل شده است.

نماینده مردم کرمانشاه، از وعده‌های عملی نشده مسئولان طی 2 سال گذشته گلایه می‌کند و می‌افزاید: ظرف 2 سال گذشته مسئولان طی بازدیدهایی که از طرح داشتند اعلام کردند که بودجه مورد‌نیاز این طرح را به آن تخصیص می‌دهند؛ اما این وعده‌ها عملی نشده است.

به گفته وی، گروه اجرایی اکنون از طرف ملایر در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها و احداث پل و تونل هستند؛ اما در بخش کرمانشاه -‌ خسروی، تنها طرح مطالعاتی آن در حال انجام است. به‌طوری که میزان پیشرفت کلی کار 25 تا 26 درصد بوده است.

مجلس به‌عنوان مجمع نمایندگان مردم این وظیفه و اختیار را دارد تا دولت را درخصوص خلف وعده‌هایش مورد سؤال و بازخواست قرار دهد، روندی که در این سال‌ها یا طی نشده و یا چندان کارآمد نبوده است.

مهندس مرادی، مدیر طرح راه آهن غرب، درخصوص بخش‌های دیگر طرح می‌گوید: زیرسازی بخش ملایر -‌ کرمانشاه تا سال 89 به پایان خواهد رسید. همچنین مطالعات بخش کرمانشاه -‌خسروی در حال انجام است.

امینی، با بیان اینکه اکثر طرح‌ها به‌دلیل کمبود بودجه دچار تاخیر در اجرا و تکمیل می‌شوند، اظهار می‌دارد: در سؤال و جواب از وزیر مربوطه، وی کمبود اعتبارات را عامل اصلی دانست که مجلس سعی کرد نهایت همکاری را با آن داشته باشد و آنها نیز قول دادند در سال 90 این طرح را به اتمام برسانند؛ اما با توجه به روند اجرایی کار و پیشرفت کنونی، این امر بعید به‌نظر می‌رسد.

همشهری استانها