گروه ورزشی: تیم ملی هندبال ایران با سپری کردن اردوی تدارکاتی‌اش در ترکیه و گرجستان، آماده حضور در مسابقات جام ملت‌های آسیا (انتخابی قهرمانی جهان) در بیروت لبنان می‌شود.

 این مسابقات با حضور 14 تیم طی روزهای 17 تا 30 بهمن‌ماه انجام خواهد شد.
تیم ملی هندبال که بعد از مسابقات دو سال پیش جام ملت‌ها در اصفهان به دلیل در پیش نداشتن رویدادی بین‌المللی تعطیل بود در ماه‌های اخیر با انتخاب سرمربی جدید روسی به نام یوری کدیوف، وارد اصلی‌ترین مراحل آماده‌سازی‌اش در راه مسابقات آسیایی شد و حتی برای رسیدن به آمادگی مطلوب این تیم ،فدراسیون اقدام به تعطیلی چندین هفته‌ای لیگ برتر باشگاه‌های ایران کرد.

تیم ایران که تنها یک مدال برنز بازی‌های آسیایی دوحه 2006 را در کارنامه خود دارد  هرگز در جام ملت‌های قاره  آسیا نتوانسته عنوانی کسب کند و تاکنون دو بار تا آستانه صعود به مسابقات جهانی پیش رفته اما ناکام مانده است. تیم بزرگسالان ایران در حالی طی یک دهه اخیر از راهیابی به جام جهانی بازمانده که در سال‌های 2005 در بانکوک و 2007 در اصفهان با شکست‌های میلیمتری مقابل قطر و عربستان بازی‌های برده را در آخرین ثانیه‌ها به حریفانش واگذار کرده و نتوانسته یکی از سه سهمیه قاره را به دست آورد.

امیدواری کدیوف به جوانان

این بار ترکیب تیمی که قرار است به مسابقات جام ملت‌ها اعزام شود را اکثرا جوانان و نوجوانانی تشکیل می‌دهند که در سال‌های اخیر با موفقیت در آسیا توانسته‌اند هندبال ایران را به دروازه‌های جهانی نزدیک کنند. بازیکنانی مانند سجاد و الله‌کرم استکی، سعید برخورداری، میلاد مسائلی و علی موسوی که در همین سفر اخیر تدارکاتی تیم ملی به ترکیه و گرجستان نیز توجه کدیوف و سیدروچک کادر فنی تمام روسی تیم ملی را برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی تیم ملی به خود جلب کرده‌اند.

کدیوف پس از بازگشت از ترکیه و گرجستان با اعتماد به نفس بیشتری نسبت به آینده این تیم صحبت می‌کند:«این سفر نتایج ارزشمندی برایم داشته و به من کمک کرده تا شناخت بهتری نسبت به خصوصیات بازیکنان به دست آورم.»وی در خصوص بازی‌های انجام شده و اینکه تا چه اندازه به پیدا کردن ترکیب اصلی نزدیک شده، گفت: «در دو بازی با تیم ملی ترکیه و به خصوص تیم قدرتمند گرجستان تا حدودی توانستم به ترکیب اصلی نزدیک‌تر شوم. البته هنوز فرصت برای آزمایش کردن بازیکنان حاضر در پست‌هایی که شک داریم وجود دارد به همین منظور با حذف 4 بازیکن اقدام به دعوت از چند بازیکن جدید کرده‌ایم.»

22 بازیکن در اردوی آخر

آخرین اردوی تیم ملی برای حضور در لبنان از فردا با حضور 22 بازیکن آغاز می‌شود که در نهایت با حذف 5 بازیکن تیم ملی با 17 بازیکن روز 15 بهمن‌ماه عازم بیروت خواهد شد.

فرامرز می‌‌آبادی، سرپرست تیم ملی بزرگسالان در مورد اردوی آخر تیم ملی اینگونه توضیح می‌دهد: «اردوی آخر تیم ملی با حضور 22 بازیکن به مدت دو هفته برپا می‌شود که طی آن 14 بازیکنی که از طرف کادر فنی تایید شده‌اند همراه بازیکنانی چون هانی زمانی، سعید پورقاسمی، احسان ابویی و علی تاجبخش نیز در این جمع خواهند بود.» وی در مورد مصدومان تیم ملی هم می‌گوید: «چند بازیکن مصدومیت جزئی دارند که به اعتقاد پزشک تیم به بازی‌های جام ملت‌ها می‌رسند.» می‌آبادی تیم فعلی را با تیم ملی دو سال پیش مقایسه می‌کند: «تیم دو سال پیش در جام ملت‌های آسیا در دفاع و حمله ضعیف بود اما در‌حال حاضر ما از این جهت پیشرفت کرده‌ایم.

این تیم با جوانانی پرانرژی و فنی هم از نظر سرعت بازی و هم از لحاظ سیستم دفاعی و حمله برتری چشمگیری نسبت به تیم ملی دو سال پیش دارد و حتی مسعود ظهرابی بازمانده تیم دوره پیش معتقد است که این تیم با برخورداری از جوانانی باتجربه جای پیشرفت بسیاری نسبت به تیم‌های ملی دوره‌های گذشته دارد.» سرپرست تیم ملی هندبال ایران، میزان آمادگی این تیم را در 3 هفته به شروع جام ملت‌های آسیا 60درصد ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «با شروع تمرینات مرحله پایانی و 3 بازی تدارکاتی با 3 تیم برتر لیگ باشگاهی مثل ذوب‌آهن، فولاد سپاهان و شهرداری زرند مطمئنا میزان آمادگی تیم در آستانه بازی‌ها بیشتر هم خواهد شد.»