گروه سیاسی: رسانه‌های غربی سه‌شنبه شب از پاسخ رسمی ایران به پیشنهاد مبادله سوخت خبر دادند.

به گزارش رویترز، دیپلمات‌ها در وین اعلام کردند که ایران به‌طور رسمی بخش‌های کلیدی معامله حاوی ارسال مواد برای پروسه تولید سوخت را رد کرده است.دیپلمات‌ها بدون ذکر جزئیات بیشتر اعلام کردند که موضع ایران در قبال پیشنهاد کشورهای غربی به‌صورت مکتوب، به آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تسلیم شده است.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران30دی در گفت‌وگو با همشهری انتشار این اخبار از سوی رسانه‌های غربی را پاک کردن صورت مسئله عنوان کرد و گفت: پیشنهاد معاوضه مرحله‌ای از سوی ایران مطرح شده و اینک غربی‌ها می‌کوشند طوری وانمود کنند که گویا این پیشنهاد از سوی آنان بوده است. مهمان‌پرست با بیان اینکه پیشنهاد ایران فرصتی برای غربی‌هاست، تاکید کرد که ایران همچنان منتظر پاسخ غربی‌ها به پیشنهاد خود است.

وی همچنین گفت که ایران همچنان آماده انجام پیشنهاد قبلی خود برای معاوضه مرحله‌ای سوخت است و هیچ پیشنهاد تازه‌ای از سوی ایران وجود ندارد و جمهوری اسلامی ایران بر پیشنهادهای پیشین خود تاکید دارد.

با وجود  این به ادعای دیپلمات‌های مقیم وین، قدرت‌های غربی پیشنهاد اصلاحی ایران را رد کرده اما با این حال گفته‌اند که آن را پاسخ نهایی تلقی نمی‌کنند. غربی‌ها به‌دنبال آن بودند که ایران اورانیوم غنی شده با غلظت پایین خود را در ازای دریافت سوخت برای رآکتور تحقیقات پزشکی به خارج منتقل کند.

واکنش آمریکا

آمریکا پاسخ ایران به طرح تبادل سوخت را ناکافی دانست و در عین حال اعلام کرد که هنوز با چین درباره تشدید تحریم‌ها علیه ایران اختلاف نظر دارد. پی‌جی‌کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت که نکته جدیدی در جواب ایران به طرح تبادل سوخت اتمی آژانس وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در عین حال نشست روز شنبه نمایندگان 5 کشور دائم شورای امنیت و آلمان را سودمند ارزیابی کرد؛ هرچند چین نماینده ارشد خود را به این نشست نفرستاد. وی افزود: اختلاف نظری که درباره تحریم‌ها بین آمریکا و کشورهای دیگر و چین وجود دارد هنوز برطرف نشده است. این موضوع تازه‌ای نیست و ما در این‌باره با چین گفت‌وگو خواهیم کرد.

کشورهای گروه 1+5 متشکل از5 عضو دائمی شورای امنیت و آلمان، به ایران تا پایان ماه دسامبر سال 2009 میلادی فرصت داده بودند که پاسخش را درباره مبادله
 75 درصد ذخیره اورانیوم غنی شده‌‌اش با سوخت مورد نیاز برای رآکتور تحقیقاتی تهران اعلام کند.

آسوشیتدپرس هم گزارش داد که پاسخ ایران در عمل پیشنهاد آژانس را که مورد حمایت غرب است رد می‌کند، زیرا ایران مبادله همزمان سوخت اتمی در چند مرحله و آن هم در خاک ایران را درخواست کرده است.

ادعای انگلیسی

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس نیز در پارلمان انگلیس حاضر شد و گفت که وضع تحریم‌های مالی نقش مهمی در افزایش فشار بر حکومت ایران برای تغییر خط‌مشی اتمی‌‌اش ایفا خواهد کرد.

وی مدعی شد: ایران طی 3 ماه گذشته کاملا روشن کرده است که نمی‌خواهد با جامعه بین‌المللی گفت‌وگوی جدی داشته باشد. وی افزود: ما معتقدیم که تحریم‌های مالی، نقش مهمی در افزایش فشار بر ایران دارد.

امید آمریکا به روسیه

خبرگزاری رویترز دیروز از تلاش آمریکا برای استفاده از روسیه در متقاعد کردن چین در همراهی با 1+5 خبر داد. این خبرگزاری افزود: آمریکا و کشورهای غربی امیدوارند حمایت روسیه از افزایش فشار بر ایران بتواند چین را به‌عنوان یک کشور دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل متقاعد کند تا دست از متوقف کردن اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران بردارد.

این گزارش افزود: کشور چین با اعزام یک نماینده سطح پایین به مذاکرات 1+5 در نیویورک مخالفت خود را رسما با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کرد و همین امر نیز موجب شد تا این نشست تقریبا بدون نتیجه پایان یابد.

دیپلمات‌ها و تحلیلگران غربی اعلام کردند: با این وجود تمایل چین به ادامه شرکت در گفت‌وگوها درخصوص تحریم‌های ایران به این معنی است که پکن مشتاق است همچنان با این گروه بماند و ممکن است تحت حمایت روسیه متقاعد شود که اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران را وتو نکند.

این گزارش اشاره کرد: بر خلاف چین که صراحتا مخالفت خود را با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران اعلام کرده است، روسیه به وضوح گفته است که از دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران و البته نه با تحریم‌های شدید، حمایت می‌کند.

جلسه وزرای خارجه اروپا

مسئول جدید سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وزرای خارجه این اتحادیه در جلسه دوشنبه آینده خود در بروکسل، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، کاترین اشتون که در پارلمان اروپا سخنرانی می‌کرد، گفت که در نشست 25 ژانویه درباره رویکردهای آتی در قبال ایران تصمیم‌گیری می‌شود.

وی در عین‌حال تاکید کرد که به سیاست‌های خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایبند است و این اتحادیه، همچنان از طی مسیر دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران پشتیبانی خواهد کرد.