سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۶۸ - Dec 26, 2006
در 9 ماه سپري شده از سال ۸۵ اتفاق افتاد
حركت 4ميليارد دلار نقدينگي به سوي بورس تهران
007758.jpg
گروه بورس ارزش كل نقدينگي سرازيرشده به سوي بورس تهران در 9ماه سپري شده از سال۸۵ به 4ميليارد دلار رسيد.
به گزارش همشهري، آمار اداره عمليات و نظارت بورس تهران نشان مي دهد فقط در آذرماه امسال ارزش كل دادوستد سهام از 850ميليون دلار فراتر رفته كه اين رقم آذرماه بورس را به پررونق ترين ماه سال۸۵ تبديل كرده است.
طبق آمار دريافتي، ارزش كل مبادلات انجام شده در 9ماه سپري شده از امسال 36هزار ميليارد ريال بوده كه اين رقم براي خريد 7/9ميليارد برگه سهم در بورس تهران پرداخت شده است.
تعداد خريداران سهام در اين مدت، از مرز 770هزار نفر گذشته. اين تعداد در 5/1ميليون نوبت دستور خريدهاي خود را روي ميز كارگزاران فعال در بورس گذاشته اند.
شاخص ها
كارنامه عملكرد 9ماهه بورس اوراق بهادار حاكي است كه در اين مدت، شاخص كل، 620واحد رشد كرده و به مرز 10هزار و 100 واحد رسيده است. سريع ترين صعود شاخص كل در آذرماه اتفاق افتاده و در اين دوره، شاخص 405واحد رشد را تجربه كرده است.از طرف ديگر در حالي كه ظرف 9ماه گذشته شاخص صنعت 685واحد افزايش يافته و از مرز 8?هزار و 100 واحد گذر كرده، شاخص مالي با 3هزار و 500?واحد نزول به محدوده 17هزار واحد بازگشته است. اين ارقام نشان دهنده افزايش توجه فعالان بازار در طول سال جاري به سهام صنعتي بورس نسبت به سهام شركت هاي واسطه گري مالي نظير بانك ها، ليزينگ ها، هلدينگ ها و شركت هاي سرمايه گذاري است.
ضمن اين كه آمار موجود نشان مي دهد كه در طول سال ۸۵ در حالي كه شاخص عملكرد تالار اصلي با يكهزار واحد صعود روبه رو شده، شاخص عملكرد تالار فرعي 721 واحد نزول را تجربه كرده است.
ارزش بازار
طبق اين آمار در 9ماه گذشته ارزش كل سهام پذيرفته شده در بورس تهران 5/3درصد صعود كرده و به 346هزار ميليارد ريال رسيده است. در اين مدت ارزش سهام حاضر در تالار اصلي 5/6درصد رشد كرده و ارزش سهام تالار فرعي 9/6درصد نزول داشته است.
اكنون سهام 416 شركت در تابلوهاي بورس تهران درج شده كه در اين ميان نام 148 شركت در تالار اصلي، 179 شركت در تالار فرعي و 89 شركت در تالار غيررسمي ديده مي شود. ضمن اين كه 18 شركت نيز از تابلوهاي بورس تهران خارج شده اند.

آخرين توصيه هاي بورس به سهامداران
پس از تصويب قطعنامه شوراي امنيت
گروه بورس- رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به تاثير نداشتن تصويب قطعنامه ضد ايراني در شوراي امنيت بر بازار سهام ابزار اطمينان كرد.به گزارش اطلاع رساني بورس، علي  صالح آبادي گفت: روز يكشنبه تاثير قطعنامه بر بازار مشخص شد، به نظر ما بورس در روزهاي بعد نيز شرايط خوبي خواهد داشت.او افزود: قطعنامه بر بورس اثري نداشته و توصيه مي شود سهامداران و سرمايه گذاران، سهام شركت ها را با توجه به سودآوري و پتانسيل هاي موجودشان تحليل كنند و اخبار پيراموني را ملاك تصميم گيري ها قرار ندهند.
مبارزه با تخلفات
صالح آبادي در ادامه به برخورد قاطع سازمان بورس با متخلفان اشاره كرد و گفت: از زمان لازم الاجرا شدن قانون جديد بازار سرمايه در سال 1385، پرونده سه تن از كاركنان اين سازمان به اتهام سوءاستفاده يا فروش اطلاعات نهاني به مراجع قضايي تحويل شده است. علي صالح آبادي با تاكيد بر عزم جدي سازمان بر شفاف سازي بازار و دسترسي يكسان و عادلانه همگاني به اطلاعات گفت: پس از دريافت گزارش هاي مردمي مبني بر اينكه اطلاعات شركت ها پيش از انتشار عمومي در اختيار برخي افراد فرصت طلب قرار گرفته است، مديريت حراست سازمان به طور جدي موضوع را پيگيري كرد.
عرضه سهام مس
با اجراي دستورالعمل بازار اوليه محدوديتي براي ورود شركت ها ايجاد نخواهد شد، چرا كه اين امر به دنبال شفاف سازي و كارآيي بيشتر انجام مي شود. علي صالح آبادي همچنين در گفت وگو با ايسنا، درباره دستورالعمل بازار اوليه و اين كه سه فصل آن در شوراي عالي بورس تصويب شده است، گفت: 2 تا سه فصل آن باقي مانده كه امروز در شورا مورد بررسي قرار خواهد گرفت، بنابراين اگر در نهايت تا پايان اين هفته اين دستورالعمل كامل شود اطلاع رساني جامع در خصوص بازار اوليه انجام مي شود. صالح آبادي به طي شدن مراحل نهايي ورود سهام شركت هاي مس، فولاد مباركه و سرمايه گذاري اميد به بورس اشاره كرد و گفت: تنها موارد جزيي باقي مانده كه تا پايان هفته اطلاعات تكميل خواهد شد. در مورد مس نيز بر روي عرضه حداقل پنج درصد در بورس بحث وجود دارد كه بايد بر روي اين مسئله با سازمان بورس به توافق برسند، اما در حال حاضر براي عرضه يك درصد سهام مس آمادگي وجود دارد كه بايد اين موارد جزيي حل و فصل شود. رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: آيين نامه مقابله با دستكاري قيمت ها در مرحله نظرسنجي و اساسنامه كانون كارگزاران نيز كار هاي اجرايي آن در حال پيشروي است كه اميدواريم هر چه سريع تر به اتمام برسد.

۶‎/۱ ميليون سهم دولتي خصوصي شد
گروه بورس- سازمان هاي دولتي و شركت هاي مادر تخصصي در 9 ماه نخست امسال،  ۱‎/۶ ميليون  سهم به ارزش 6/19ميليارد ريال در بورس عرضه كرده اند. به گزارش اطلاع رساني بورس،  در آذر گذشته 920 هزار و 536 سهم به ارزش يك ميليارد و 400 ميليون ريال را سازمان خصوصي سازي و سازمان گسترش صنايع و نوسازي ايران عرضه كردند. از بين هفت سازمان دولتي و شركت مادر تخصصي، شركت ساتكاب با عرضه 5/3 ميليون سهم در رده نخست قرار دارد و سازمان خصوصي سازي با عرضه  ۱‎/۶ ميليون سهم رده دوم را به خود اختصاص داده است. شركت مادر تخصصي خدمات كشاورزي تاكنون سهمي عرضه نكرده و شركت ملي صنايع پتروشيمي 20 هزار سهم عرضه كرده   است.

صعود شاخص با كالسيمين
گروه بورس- شاخص كل بورس تهران در معاملات ديروز در نتيجه افزايش ارزش سهام شركت كالسيمين افزايش يافت.
به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته نماد شركت كالسيمين پس از تعديل پيش بيني درآمد هر سهم باز شد و با استقبال سهامداران مواجه شد، به طوري كه افزايش قيمت سهام كالسيمين شاخص كل را 20 واحد افزايش داد .ديروز شاخص كل بورس تهران به رغم تصويب قطعنامه ضدايراني در شوراي امنيت با 18 واحد افزايش به كار خود پايان داد. شاخص بازده بازار و صنعت نيز هر كدام به ترتيب 9 و 40 واحد افزايش يافتند. شاخص واسطه گري هاي مالي نيز 38 واحد رشد كرد.براساس اين گزارش، ديروز پس از كالسيمين كه بيشترين تاثير را در صعود شاخص داشت، شركت پتروشيمي اراك توانست 6 واحد شاخص كل بورس تهران را افزايش دهد.پس از اين دو شركت سايپا و بانك پارسيان نيز در مجموع توانستند 2 واحد شاخص بورس را بالا بكشند.اين گزارش حاكيست، شاخص بورس تهران در معاملات ديروز در نتيجه كاهش قيمت شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي 5/2 واحد كاهش يافت.اين درحالي بود كه شركت هاي توسعه معادن روي و باما كه در طول روزهاي گذشته سهم زيادي در رشد شاخص داشتند، ديروز در مجموع 3 واحد شاخص را پايين كشيدند.

تشكيل صف خريد براي سهام بانك ها
007755.jpg
گروه بورس- معاملات روز گذشته بازار سهام در حالي رقم خورد كه سهامداران براي خريد سهام بانك ها صف بستند.به گزارش همشهري، در معاملات روز گذشته بورس تهران 24 هزار ميليون ريال از نقدينگي بازار براي خريد سهام بانك هاي پارسيان، اقتصاد نوين و كارآفرين واريز شد.ديروز صف هاي خريد سهام بانك پارسيان به 10 ميليون سهم رسيد. 423 دستور خريد نيز براي خريد 4 ميليون سهم بانك كارآفرين از سوي سهامداران پر شد.ديروز در مجموع 1600 تقاضا براي خريد 17 ميليون سهم اين سه بانك در كارگزاري ها به ثبت رسيد.از سوي ديگر در معاملات روز گذشته شركت هاي سايپا،  ايران خودرو و ايران خودرو ديزل در ميان شركت هاي حاضر در جدول تقاضاي بازار جاي گرفتند.صف هاي خريد سهام تكنوتار نيز كه از چند روز گذشته آغاز شده در معاملات ديروز به 5/1 ميليون سهم رسيد.براساس اين گزارش، ديروز شركت هاي توسعه معادن روي و باما نيز به جمع چادرملو و گل گهر در جدول عرضه بازار پيوستند، به طوري كه ديروز 2هزار و 400 تقاضا براي فروش 10 ميليون سهم معدني به ثبت رسيد.

روندها
بازيگر بزرگ
سرمايه گذاري صباتأمين از زيرمجموعه هاي سازمان تأمين اجتماعي، موثرترين بازيگر بازار طي يك ماه گذشته بود. خريد و فروش هاي سرمايه گذاري صباتأمين در آذرماه به شرح زير بوده است:
در گروه ماشين آلات و تجهيزات، 11هزار و 244سهم گسترش ماشين آلات عمراني و زراعي ايران توسط اين شركت خريداري شده است. در گروه انبوه سازي، املاك و مستغلات، اين شركت 549هزار و 420 سهم مجتمع هاي توريستي و رفاهي آبادگران ايران و يك ميليون و 105هزار و 496 سهم ساختمان اصفهان را خريداري كرد و در مقابل يك ميليون و 73هزار و 326سهم نوسازي و ساختمان تهران را فروخت. در گروه محصولات كاغذي، 153هزار و 966سهم صنايع كاغذسازي كاوه را خريداري كرد. در گروه حمل ونقل، انبارداري و ارتباطات، 80هزار سهم حمل ونقل توكا را خريداري كرد. در گروه خودرو و ساخت قطعات، 56هزار و 826سهم نيرو محركه و 3ميليون و 665هزار و۳۵۳سهم سرمايه گذاري رنا را خريداري كرد و در مقابل، 30هزار سهم سايپا ديزل را فروخت. در گروه مواد و محصولات دارويي، 12هزار سهم ابوريحان، 130هزار سهم پارس دارو و 112هزار سهم دارويي رازك را خريداري كرد و در مقابل 877هزار و 265 سهم توليد مواد اوليه داروپخش، 502هزار و يك سهم سينا دارو، 10هزار سهم شيمي دارويي داروپخش، 401هزار و 894سهم داروسازي اكسير و 2ميليون و 836هزار و 417سهم داروپخش را فروخت.
در گروه سيمان، آهك و گچ، 10هزار و 157 سهم سيمان اروميه، 20هزار و۲۲۹سهم سيمان بهبهان، 80?هزار سهم سيمان شاهرود، 589?هزار و۸۱۰ سهم سيمان صوفيان و 4هزار و۵۰۰ سهم سيمان قاين را خريداري كرد. در گروه محصولات شيميايي، 312هزار و 758سهم معدني املاح ايران، 4هزار و۳۴۰ سهم دوده صنعتي پارس، 74هزار و۳۲۰ سهم پتروشيمي فارابي و 477هزار و 281 سهم كربن ايران را خريداري كرد و در مقابل 269 هزار و۱۶سهم پتروشيمي آبادان را فروخت. در گروه فلزات اساسي، 436 هزار و۵۰۰ سهم صنايع مس شهيد باهنر، 482 هزار سهم لوله و ماشين سازي ايران و 73 هزار و۶۲۷سهم سرمايه گذاري توكا فولاد را خريد و در مقابل 1ميليون و 887 هزار و۸۵۳ سهم نورد و لوله اهواز و 150هزار سهم گروه صنعتي سديد را فروخت. در گروه ساخت محصولات فلزي، 12هزار سهم سوليران را خريداري كرد. با توجه به نقش غيرقابل انكار شركت هاي بزرگ سرمايه گذاري به عنوان وزنه هاي تعادل در بازار، به نظر مي رسد شاهد تصميم هاي جالب توجه در مديريت پرتفوي اين شركت تاثيرگذار در بورس هستيم. نگاهي به شالوده خريدوفروش هاي اين شركت طي يك ماه گذشته نشان دهنده سياست صباتأمين در ورود به مجموعه هاي پرپتانسيل و دريافت كرسي در هيات مديره شركت هاي بزرگ است.
IraTahlil.com

نمايندگان ايران خودرو
در پارسيان به زودي معرفي مي شوند
گروه بورس- ايران خودرو هنوز نمايندگان خود را براي عضويت در هيأت مديره بانك پارسيان به بانك مركزي معرفي نكرده است.نوروزي، قائم مقام مدير عامل ايران خودرو در گفت وگو با همشهري ضمن تكذيب خبر معرفي نمايندگان ايران خودرو به بانك مركزي كه در روزهاي گذشته منتشر شده بود گفت: گروه ايران خودرو هنوز نمايندگان خود را براي عضويت در هيأت مديره بانك پارسيان براي تأييد صلاحيت به بانك مركزي معرفي نكرده است.وي افزود: ظرف امروز يا فردا فهرستي متشكل از 4 نفر براي تأييد به بانك مركزي معرفي خواهند شد.وي همچنين در خصوص انتشار خبري مبني بر كانديداتوري وي براي عضويت در هيأت مديره بانك پارسيان تأكيد كرد: من تاكنون به هيچ عنوان كانديداي عضويت در هيأت مديره بانك پارسيان نبوده ام و نخواهم بود.نوروزي با تكذيب انتشار اين خبر در برخي از رسانه ها تصريح كرد: نام من حتي در فهرست معرفي شدگان به بانك مركزي نيز قيد نشده است.براساس اين گزارش پس از برگزاري مجمع عمومي بانك پارسيان شركت ايران خودرو مي بايست به عنوان سهامدار عمده نسبت به معرفي 4 عضو هيأت مديره در بانك پارسيان اقدام كند. به رغم انتشار خبري در ماه گذشته مبني بر معرفي اين افراد به بانك مركزي همچنان اين افراد به بانك مركزي معرفي نشده اند. نمايندگان گروه ايران خودرو بايد از بين شركت هاي تام ايران خودرو، تهيه و توزيع قطعات يدكي، قالب هاي پيشرفته ايران خودرو و سرمايه گذاري سمند معرفي شوند.

تغييرات قيمت سهام
007719.jpg
007722.jpg
007725.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |