سه شنبه ۵ دي ۱۳۸۵
بازتاب ها و واكنش هاي تصويب قطعنامه
008256.jpg
گروه سياسي- روز شنبه خبرگزاري هاي خارجي خبر دادند كه در پي استنكاف ايران از توقف فعاليت هاي هسته اي خود، اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل، به اتفاق آرا به قطعنامه تحريم ايران رأي مثبت دادند.پيش از تصويب اين قطعنامه اروپايي ها به دليل مخالفت هاي روسيه و چين تغييراتي را در پيش نويس اوليه اعمال و آن را تعديل كردند. ازجمله موارد تعديل كه عمدتاً با هدف جلب نظر روسيه و چين و جلوگيري از وتوي قطعنامه صورت گرفت ، مستثني كردن نيروگاه اتمي بوشهر از تحريم هاي وضع شده و همچنين حذف ممنوعيت سفر مقامات ايراني به خارج از كشور به درخواست روسيه بوده است. روزهاي اول اين هفته به اظهار نظر مقامات جهاني و مسئولين ايراني در خصوص اين قطعنامه اختصاص داشت.
پس از تصويب قطعنامه ضد ايراني در سازمان ملل ، خبرگزاري هاي جهان در پي كسب نظر سياستمداران و بويژه مقامات كشورهاي اروپايي برآمدند.
روزنامه ساندي تايمز چاپ انگليس نوشت: هرچند ايران با وجود تصويب قطعنامه تحريم قصد ادامه فعاليت اتمي خود را دارد، اما اين كشور بايد بداند كه دور ديگري از فشارهاي اقتصادي از سوي آمريكا و متحدانش در راه است.
اين روزنامه افزود: وولف سفير آمريكا در سازمان ملل در حال تلاش براي تشويق كشورهاي مرتبط با ايران است تا بتواند آنها را به اتخاذ تحريم هاي مستقل عليه اين كشور دعوت كند.
روزنامه صهيونيستي معاريو نيز در اين رابطه مدعي شده بود، ايران تهديد كرده بود كه در صورت تصويب قطعنامه عليه اين كشور، از NPT خارج خواهد شد و حتي ممكن است با بستن تنگه هرمز كه عبور كشتي هاي نفتكش از آن، 20 درصد از نفت مورد نياز دنيا را تأمين مي كند، قيمت جهاني نفت را افزايش دهد و هم اكنون اين 2 احتمال وجود دارد.
البته يك ديپلمات اروپايي كه نامش فاش نشده است، در مصاحبه با اشپيگل چاپ آلمان، اين دو احتمال روزنامه اسرائيلي معاريو را رد كرد.
نيكلاس برنز ، ديپلمات درجه سه وزارت امور خارجه آمريكا نيز در گفت وگو با شبكه خبري آسيانيوز گفت: كاري كه ما كرديم، هديه سال نو ميلادي به مردم جهان بود و در صورت متوقف نشدن فعاليت اتمي ايران، دامنه تحريم ها را نيز گسترش خواهيم داد.
ويتالي چوركين سفير روسيه در سازمان ملل نيز در مصاحبه با روزنامه مسكوتايمز گفت: ما براي مذاكره ايران و پنج قدرت ديگر در شوراي امنيت به منظور رسيدن به نقطه اي اميدوار كننده تمام تلاش خود را كرديم اما متأسفانه موفقيتي كسب نكرديم.
ليو جيان چائو سخنگوي وزارت امور خارجه چين نيز در مورد قطعنامه مصوب عليه ايران به سايت اختصاصي اين وزارتخانه گفت: با وجود اينكه به قطعنامه ايران رأي مثبت داديم، اما معتقديم كه تحريم راه حل مناسبي نيست و به جاي آن بايد از مذاكره استفاده كرد.
چين بعد از عربستان سعودي و آنگولا، براي تهيه نفت مورد نياز خود به ايران نياز مبرم دارد و مقامات اين كشور بعد از شركت در رأي گيري براي تصويب قطعنامه تحريم عليه كشورمان و ارائه رأي مثبت، در باره نفت كشورشان نيز دچار نگراني شده اند.
آنگلا مركل صدراعظم آلمان نيز در مصاحبه با روزنامه برلين مورگن پست چاپ اين كشور گفت: هنوز براي ايران فرصت هست و راه برگشت وجود دارد، اما در عين حال بايد به اين نكته نيز اشراف داشته باشد كه هم پيمانان تجاري اين كشور هم به خواسته اروپا و آمريكا رأي مثبت داده اند.
فيليپ دوست بلازي وزير امور خارجه فرانسه، در باره قطعنامه تحريم ايران به روزنامه كونكسيون گفت: به ايران توصيه مي كنيم كه به ميز مذاكره بازگردد، زيرا تصويب قطعنامه تحريم اين كشور، پيامي واضح براي مخالفت با فعاليت اتمي آنها بود و در صورتي كه غني سازي اورانيوم ادامه يابد، مردم و دولت آنها نيز منزوي خواهند شد. جونز پاري سفير انگليس در سازمان ملل متحد در گفت وگو با روزنامه گاردين اظهار داشت: كاري كه از دست ما برمي آمد انجام شد و حالا نوبت ايران است كه راه خود را انتخاب كند. و اما در اين ميان نظرات نمايندگان سياسي دو كشور آمريكا و روسيه از اهميت بيشتري برخوردار است.
قطعنامه، مجوز استفاده از زور نيست
نماينده روسيه در سازمان ملل گفت: قطعنامه مصوب شوراي امنيت عليه ايران ، ناظر به استفاده از زور نيست و چنين مجوزي را به هيچ كس نمي دهد.
به گزارش رويترز ويتالي چركين افزود: از نظر روسيه اين قطعنامه صرفا پيامي جدي به ايران است تا به همكاري درست با آژانس بين المللي انرژي اتمي بپردازد و به سؤالات مطرح شده درباره برنامه هاي هسته اي اش پاسخ دهد.درهمين حال آلجاندرو ولف سرپرست نمايندگي آمريكا در سازمان ملل نيز با اشاره به تصويب قطعنامه عليه ايران گفت : اگر آنها به درخواست هاي شوراي امنيت توجه كنند تحريمي در كار نخواهد بود و انتظار ما نيز همين است .
وي تهديد كرد:اگر ايران چنين نكند شوراي امنيت اقدامات شديدتري را عليه اين كشور تدارك خواهد ديد.
در اين ميان مسئولين سياسي جمهوري اسلامي ايران نيز به اظهار نظر در اين زمينه پرداختند.
واكنش احمدي نژاد
احمدي نژاد، رئيس جمهوري اسلامي ايران صبح يكشنبه سوم دي ماه در اولين جشنواره  ملي و دوسالانه 
كارآفرينان برتر شاهد و ايثارگر سراسر كشور خطاب به كشورهاي غربي گفت: براي شما متأسفيم كه فرصت دوستي با ملت ايران را از دست داده ايد، خود خوب مي دانيد كه نمي توانيد كوچك ترين آسيبي به ملت ايران برسانيد.
رئيس جمهوري با بيان اين كه آنها مي خواهند چيزهايي را كه به دست آورديم از ما بگيرند، تصريح كرد: مي بينيد چيزي را كه ما خودمان به دست آورده ايم مي خواهند بگيرند، آيا آنها چيزي به ما مي دهند؟ ما از ابتدا نيز تحريم بوديم و دانشمندان ما توانستند به اين مقدار از توسعه  علمي دست پيدا كنند، ولي مي خواهند اين پيشرفت و توسعه را از ما بگيرند.وي افزود: امروز، روزي است كه جوانان و ايثارگران همانطور كه در دفاع مقدس خواسته هاي آنها را بر زمين زدند بايد ايران عزيز را بسازند و به همت شما ايران ساخته خواهد شد.
احمدي نژاد با بيان اين كه روشن است نظام سلطه نمي خواهد پيشرفت يك ملت مستقل را ببيند، خاطرنشان كرد: زمان اين كه خود را پشت نقاب مخالفت با بمب اتم،  حقوق بشر و آزادي پنهان كنند، ديگر گذشته است. رئيس جمهور تصريح كرد: عده اي را 60 سال قبل به منطقه  ما آوردند در حالي كه با پررويي مي گويند ما بمب اتم داريم و همين كشورهاي سلطه لبخند مي زنند، فكر مي كنند با اين كاغذپراكني ها مي توانند جلوي ما را بگيرند.
پاسخ وزارت خارجه
در پي تصويب قطعنامه تحريم ايران توسط شوراي امنيت ، وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با صدور بيانيه اي ،اين اقدام را خارج از چارچوب وظايف شوراي امنيت و بر خلاف مقررات صريح منشور ملل متحد دانست .
در بيانيه وزارت خارجه آمده است: اينگونه اقدامات سياسي و غير حقوقي شوراي امنيت نمي تواند حقوق حقه و مسلم كشور ها را محدود و يا در اجرا و اعمال آنها مانع تراشي كند، بلكه صرفاً بي اعتبار شدن تصميمات شوراي امنيت را در پي خواهد داشت .
در اين بيانيه با اشاره به آپارتايد هسته اي و نيز رويكرد دوگانه شوراي امنيت در قبال وجود سلاح هاي اتمي در اسراييل و فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران تصريح شده است: مردم ايران سرنوشت خود را به تصميمات بي اعتبار شوراي امنيت نسپرده و پس از اين هم نخواهند سپرد.وزارت خارجه همچنين تصريح كرده است: قطعنامه جديد شوراي امنيت نه تنها نمي تواند مانعي بر سر راه پيشرفت هسته اي ايران باشد ، بلكه ملت ايران با تكيه بر توان ملي و در چارچوب احقاق حقوق مسلم خود ، مطابق معاهده NPT برنامه صلح آميز هسته اي خود را ادامه خواهد داد و به ويژه عملياتي كردن مرحله
راه اندازي واحد 3000 سانتريفيوژ در نطنز را در اجراي ادامه فعاليت هاي تحقيقاتي صلح آميز خود تحت نظارت آژانس،آغاز و با جديت پيگيري و اجرا خواهد كرد.
اظهارات سفير ايران
سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل هم روز شنبه 2دي (بيست و سوم دسامبر 2006) درباره مسائل هسته اي كشورمان و قطعنامه شوراي امنيت سخنراني كرد.
وي در سخنان خود گفت: آقاي رئيس ،امروز روز غم انگيزي براي رژيم عدم اشاعه است ، تنها چند روز قبل نخست وزير رژيم اسرائيل سلاح هاي هسته اي اين رژيم را به رخ  جهانيان كشيد با وجود اين ،شوراي امنيت نه تنها به اين تهديد جدي عليه صلح و امنيت بين المللي و رژيم عدم اشاعه توجه نكرد ،حتي در برابر آن خم به ابرو نياورد بلكه به جاي آن تحريم هايي را بر يك عضو معاهده منع اشاعه اعمال مي كند. عضوي كه برخلاف اسرائيل هرگز هيچ عضوي از سازمان ملل متحد را تهديد نكرده و عليه هيچ كشوري نيز متوسل به زور نشده است. اين اقدام همچنين يادآور بي تفاوتي شوراي امنيت در برخورد با كودتاي نظامي كه توسط دو عضو دائم شورا در ايران صورت گرفت و ديكتاتوري را به ايران بازگرداند، است به علاوه اقدام امروز شوراي امنيت زنده كننده خاطرات زماني است كه شوراي امنيت اشغال گسترده ايران توسط رژيم سابق عراق  را تهديد عليه صلح ندانست.
تعجب آور است كه كدام قصد ايران، يا كدام نگراني اشاعه اي  سبب شده تا بانيان اصلي قطعنامه، امروز ايران را در بيست وهفت سال گذشته از خريد هواپيماهاي غيرنظامي يا قطعات يدكي آن  محروم كرده و در نتيجه، موجب به خطر افتادن ايمني جان مردم عادي ايران شوند؛ مردمي كه  بانيان قطعنامه اين روزها به نحوي مزورانه سنگ آنها را بر سينه مي زنند. بگذاريد بگويم كه اين تلا ش آنها نيز خريداري نخواهد داشت.
گزارش مذكور به نحو خطرناكي گمراه كننده است و نشان مي دهد برخي جنگ افروزان تا كجا پيش مي روند. اين گزارش به حدي گمراه كننده و بي اساس بود كه آژانس
بين المللي انرژي اتمي را ناگزير كرد تا اتهامات مطروحه در آن عليه ايران را شديداً به چالش بكشد.

نگاه
متن قطعنامه ضد ايراني
گروه سياسي- براساس آنچه كهدر قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل آمده، شوراي مذكور تصميم مي گيرد كه ايران:
- بدون تأخير بيشتر فعاليت هاي حساس هسته اي خود را به حالت تعليق درآورد.
- همه فعاليت هاي مربوط به غني سازي و بازفرآوري ازجمله تحقيق و توسعه كه بايد مورد تأييد آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار بگيرد.
- همه پروژه هاي مربوط به آب سنگين ازجمله ساخت راكتور تحقيقاتي آب سنگين كه اين هم بايد مورد تأييد آژانس بين المللي انرژي اتمي قرار بگيرد.
از كشورهاي ديگر نيز مي خواهد:
- اقدامات لازم را براي جلوگيري از تهيه، فروش و انتقال مستقيم يا غيرمستقيم همه اقلام، مواد، تجهيزات، كالاها و فناوري كه مي تواند به برنامه هاي موشك بالستيك و هسته اي ايران كمك كند، از سرزمين هايشان انجام دهند.
- سرمايه ها و ديگر دارايي ها و منابع اقتصادي را كه در سرزمين هايشان است و تحت مالكيت افراد يا نهادهاي اعلام شده در ضميمه است و همچنين افراد يا نهادهاي ديگري كه توسط شوراي امنيت مشخص مي شوند و با فعاليت هاي حساس تسليحاتي يا توليد سيستم هاي پرتاب موشك هسته اي ايران ارتباط مستقيم و تعامل دارند يا از آن حمايت مي كنند، مسدود كنند.
- از پذيرش دانشجويان خاص يا آموزش اتباع ايراني در سرزمينشان يا توسط اتباعشان كه مرتبط با فن آوري هسته اي تحصيل مي كنند، خودداري كنند؛ زيرا اين مسأله به فعاليت هاي حساس هسته اي ايران و توليد سيستم هاي پرتاب تسليحات هسته اي كمك مي كند.
شوراي امنيت همچنين اين مسأله را اعلام مي كند كه تعليق غني سازي اورانيوم به يافتن راه حل مذاكره اي و ديپلماتيك كمك مي كند كه تضمين مي كند اين برنامه صرفاً براي مقاصد صلح آميز است.
از مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي مي خواهد:در عرض 60 روز گزارش دهد آيا ايران تعليق كامل و پايدار همه فعاليت هايي كه در اين قطعنامه ذكر شده و روند پايبندي ايران به همه گام هاي لازم از سوي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و ديگر ملاحظات اين قطعنامه را به شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي و شوراي امنيت سازمان ملل انجام داده است يا خير.
تأييد مي كند: به محض اينكه مشخص شود ايران
 به طور كامل به تعهدات خود براساس قطعنامه هاي مربوطه شوراي امنيت پايبند است و به اقدامات لازم شناخته شده ازسوي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي عمل مي كند، تحريم هاي اين قطعنامه به پايان مي رسد.
و اعلام مي دارد: در صورتي كه ايران به اين قطعنامه پايبند نباشد، اقدامات مقتضي ديگري را براساس ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل انجام مي دهد تا ايران را به پايبندي به اين قطعنامه و ملزومات آژانس بين المللي انرژي اتمي ترغيب كند و تأكيد مي كند تصميمات بعدي درصورتي كه اقدامات ديگري لازم باشد، گرفته مي شود.

سياست
اقتصاد
اجتماعي
شهرآرا
موسيقي
ورزش
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |