مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
۱ نفر

انسان‌ها با مزاج‌های مختلف به دنیا می‌آیند و این مزاج است که نقش تعیین‌کننده‌ای در سلامتی آن‌ها دارد. برای همین است که هر فرد باید از مزاج خود باخبر باشد تا بر اساس آن بتواند برنامه زندگی و رژیم غذایی خود را تنظیم کند. یکی از مشکلاتی که افراد در دنیای امروز درگیر آن هستند، چاقی است

image-20220228104028-1.jpeg

چاقی اگر به موقع درمان نشود، می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری بر سلامت بدن از خود بجا گذارد. برای همین است که پزشکان توصیه می‌کنند تا حد امکان نگذارید چاق شوید و در صورتی که چاق شدید، خیلی زود به فکر درمان آن باشید. یکی از راه‌هایی که طب سنتی برای درمان چاقی پیشنهاد می‌کند، تغییر مزاج است. برای تشخیص میزان چاقی میتوانید محاسبه BMI خود را انجام دهید، این محاسبه می‌تواند کمک قابل توجهی به کاهش وزن افراد کند و آن‌ها را از عوارض چاقی برهاند.

انواع مزاج‌ها یا طبع‌ها کدامند؟

شناخت انواع مزاج‌ها به ما کمک می‌کند تا شیوه زندگی، نوع رژیم غذایی، نوع ورزش و … را به درستی انتخاب کنیم و کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار بگیریم.

انواع طبع‌ها یا مزاج‌ها عبارتند از:

  1. مزاج صفراوی یا گرم و خشک
  2. مزاج دموی یا گرم و تر
  3. مزاج بلغمی یا سرد و تر
  4. مزاج سوداوی یا سرد و خشک

چگونه مزاج یا طبع خود را تشخیص دهیم؟

افراد با مزاج‌های مختلف، دارای ویژگی‌های خاصی هستند. از این رو می‌توان طبع افراد را با استفاده از این ویژگی‌ها تشخیص داد.

  • مزاج صفراوی یا گرم و خشک

افرادی که دارای چنین مزاجی هستند، اندام لاغری دارند، پرانرژی و پرجنب و جوش هستند، خیلی زود خشمگین می‌شوند و به همان سرعت آرام می‌گیرند، دهانشان خشک است، عطش زیادی دارند، خوابشان کم است، نمی‌توانند گرما را تحمل کنند و رنگ چهره آن‌ها به زردی می‌زند.

  • مزاج دموی یا گرم و تر

افرادی که چنین مزاجی دارند، درشت هیکل هستند، شخصیتی مهربان، جسور و شجاع دارند و معمولا به عنوان رهبر و پیشرو گروه فعالیت می‌کنند، نمی‌توانند گرما یا سرما زیاد را تحمل کنند، اما تحمل سرما برای آن‌ها آسان‌تر است، موهای پرپشتی دارند و پوستشان سرخ و سفید است.

  • مزاج بلغمی یا سرد و تر

افرادی که دارای چنین مزاجی هستند، اضافه وزن دارند و چاق هستند، شخصیتی آرام، صبور و کم‌انرژی دارند، دهانشان مرطوب است و خیلی کم دچار تشنگی می‌شوند، موهایی کم‌پشت دارند و پوستشان سفید است.

  • مزاج سوداوی یا سرد و خشک

افرادی که چنین مزاجی دارند، لاغر اندام هستند، شخصیتی محاسبه‌گر، منظم و دقیق دارند، پوستشان خشک و تیره است و خواب کمی دارند.

درمان چاقی با تغییرت مزاج + ابزاری برای محاسبه BMI

چاقی در کدام مزاج بیشتر مشاهده می‌شود؟

افراد با مزاج بلغمی، چاق هستند و افراد با مزاج دموی، جزء افراد درشت هیکل به حساب می‌آیند. نقطه مشترکی که بین این دو مزاج وجود دارد، تر بودن آن است. بنابراین لازم است به این نکته توجه کنید که هر عاملی که موجب شود، تری در بدن افزایش پیدا کند، باعث چاقی می‌شود. چاقی که در آن توده‌های عضلانی زیاد باشد به چاقی لحمی معروف است و چاقی که از طریق افزایش بافت چربی رخ دهد، چاقی شحمی نامیده می‌شود. از این رو چاقی لحمی مخصوص افراد دموی مزاج است و چاقی شحمی به افراد بلغمی مزاج اختصاص دارد.

آیا می‌توان طبع را تغییر داد؟

مزاج به دو صورت است. یکی مزاجی که انسان با آن متولد می‌شود که به آن مزاج ذاتی یا سرشتی‌ می‌گویند. مزاج سرشتی در اثر سبک زندگی، سن و شرایط محیطی دچار تغییر می‌شود و باعث می‌شود، مزاج اکتسابی بوجود بیاید. بنابراین مزاج اکتسابی، همان مزاج ذاتی است که در طول زمان و در اثر عوامل مختلف به تدریج دچار تغییر شده است.

درمان چاقی با تغییرت مزاج + ابزاری برای محاسبه BMI

از این رو در پاسخ به این سوال که «آیا می‌توان طبع را تغییر داد؟» باید گفت: بله، امکان تغییر مزاج وجود دارد، اما نیازمند رعایت یکسری دستورالعمل‌هاست که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • رژیم غذایی درست و سازگار
  • ورزش و فعالیت بدنی کافی
  • خواب کافی
  • انتخاب محل زندگی با شرایط آب و هوایی مناسب
  • حفظ مواد مغذی در بدن
  • دفع درست و کامل مواد سمی و زاید از بدن
  • کاهش استرس

واقعیت‌های تکان‌دهنده در ارتباط با چاقی

  1. چاقی احتمال ابتلا به فشار خون بالا و سطوح غیرطبیعی کلسترول را که از عوامل خطر بیماری قلبی و سکته هستند، بیشتر می‌کند.
  2. چاقی می‌تواند بر نحوه استفاده بدن از انسولین برای کنترل سطح قند خون تاثیر بگذارد و خطر مقاومت به انسولین و دیابت را افزایش دهد.
  3. چاقی ممکن است خطر ابتلا به سرطان رحم، دهانه رحم، اندومتریوم، تخمدان، سینه، روده بزرگ، رکتوم، مری، کبد، کیسه صفرا، پانکراس، کلیه و پروستات را بالا ببرد.
  4. چاقی احتمال ابتلا به سوزش معده، بیماری کیسه صفرا و مشکلات کبدی را افزایش می‌دهد.
  5. افراد چاق بیشتر احتمال دارد به آپنه خواب مبتلا شوند.

تاثیر چاقی بر روی ناباروی

تحقیقات نشان می‌دهد که باردار شدن با وزن طبیعی راحت‌تر است. هرچه وزن فرد بالاتر از حد طبیعی باشد، میزان بارداری طبیعی کمتر می‌شود و پاسخ کمتری به درمان باروری می‌دهد. یکی از دلایل ناباروری در افراد چاق، عدم تخمک‌گذاری منظم است به این معنی که هر ماه یک تخمک آزاد نمی‌شود. مطالعات ثابت کرده که کاهش وزن ۵ تا ۱۰ درصدی می‌تواند تخمک‌گذاری را به روال طبیعی بازگرداند و به باروری کمک کند.

تاثیر چاقی بر روی مسائل زناشویی

هنگامی‌که فردی از چاقی رنج می‌برد، زندگی جنسی او نیز آسیب می‌بیند. میل به رابطه جنسی، کارایی و لذت بردن از آن ممکن است در فرد کم ‌رنگ شود یا از بین برود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بسیاری از افراد چاق به سادگی از رابطه جنسی اجتناب می‌کنند. در واقع این افراد در مقایسه با افراد با وزن طبیعی، ۲۵ برابر بیشتر احتمال دارد که مشکلاتی را در زندگی جنسی خود گزارش کنند. اگر می‌خواهید بدانید اضافه وزن دارید یا خیر، باید BMI بدن خود را حساب کنید. برای آشنایی با مفهوم BMI این مطلب را دنبال کنید.

محاسبه BMI ابزاری برای اطلاع از میزان اضافه وزن

بسیاری از افراد نمی‌دانند که آیا به اضافه وزن مبتلا هستند یا خیر؟ در چنین مواردی بهترین کار محاسبه BMI است. BMI عددی است که از روی وزن و قد فرد محاسبه می‌شود و شاخصی برای اندازه‌گیری میزان چربی بدن است.

درمان چاقی با تغییرت مزاج + ابزاری برای محاسبه BMI

ارتباط چاقی با کبد چرب

کبد چرب اگر به موقع درمان نشود ممکن است منجر به آسیب شدید کبد، سیروز یا حتی نارسایی کبد شود. چاقی نقش مستقیمی در ابتلا به این بیماری دارد. افراد چاق معمولا دچار کبد چرب نیزهستند. بنابراین اگر وزن کاهش پیدا کند و به میزان طبیعی برسد، چربی کبد نیز از بین می‌رود.

ارتباط چاقی با مشکلات قلبی عروقی

اضافه وزن و چاقی موجب افزایش فشار خون، کلسترول بد، تری‌گلیسیرید، قند خون و التهاب می‌شود. این تغییرات خطر بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و مرگ قلبی را بالا می‌برد.همانطور که پیش‌تر بیان شد اگر نمی‌دانید میزان اضافه وزن شما چقدر است، می‌توانید با محاسبه BMI خود از این موضوع مطلع شوید.

کلام آخر

رژیم غذایی، ورزش، دارو و حتی جراحی می‌تواند منجر به کاهش وزن شود. برای سنجش و محاسبه چاقی و لاغری میتوانید به صفحه محاسبه BMI در بالای صفحه مراجعه کنید. با این حال، کاهش وزن بسیار دشوارتر از افزایش وزن است. بنابراین بهتر است از سنین پایین به فکر پیشگیری از چاقی باشید تا بتوانید سلامتی فردی خود را بهبود ببخشید.

کد خبر 660645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha