چهار شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۸۲ - شماره ۳۰۱۷- April, 9, 2003
سنگال مكتب جديد آفريقا
فضاسازي ها و فرارهاي سريع ديوف در جام جهاني تاثير زيادي بر روند تيمي سنگال گذاشت و سهم زيادي از صعود اين تيم دوست داشتني به مرحله يك چهارم نهايي مرهون همين رفتارهاي ديوف بود
006270.jpg
آرش راهبر
بازي افتتاحيه جام جهاني ۲۰۰۲ به همان اندازه كه براي فرانسوي هاي مغرور بدبختي و ناراحتي ايجاد كرد، باعث سرفرازي و مورد توجه قرار گرفتن سنگال و بازيكنانش شد. در آن بازي بازيكنان سنگال و خصوصا الحاجي ديوف ستاره تازه به ليورپول پيوسته هر بلايي كه مي خواستند بر سر مدافعان نگون بخت فرانسه آوردند و گام هاي بلندي را در راه ترقي و افتخار برداشتند. پس از آن بازي بود كه الحاجي ديوف برترين بازيكن سال ۲۰۰۱ قاره سياه آوازه اي جهاني پيدا كرد و مديران ليورپول را از اين شكار چاق و چله در شادي زايدالوصفي فرو برد.
چندي پيش انتخابات برترين هاي سال ۲۰۰۲ قاره سياه از سوي كنفدراسيون فوتبال آفريقا (CAF) انجام شد و همان طور كه پيش بيني مي شد ديوف براي دومين مرتبه متوالي عنوان باارزش بازيكن سال آفريقا را تصاحب كرد. ديوف با اين عنوان در كنار بازيكنان بزرگ آفريقا در سال هاي گذشته قرار گرفت كه بيش از يك بار به اين مهم نائل شده بودند، بازيكناني مثل روژه ميلا، آبدي پله، ژرژ وه آ و. . .
اما تنها بازي سنگال در برابر فرانسه نبود كه عرصه درخشش و تاخت و تاز ديوف به شمار مي رفت. در بازي هاي ديگر مرحله نهايي جام جهاني نيز ديوف و يارانش نمايش خيره كننده اي داشتند كه با رهبري برونو متسو ترتيب يافته بود.
ديوف همان بازيكني است كه سه سال قبل به عنوان استعداد جديد قاره آفريقا مطرح شد. او مثل ماهي بزرگ و خوش خط و خالي بود كه در يك آبگير كوچك و آرام روزگار مي گذراند و طولي نكشيد كه به امواج خروشان درياي فوتبال اروپا راه پيدا كرد. ديوف به فرانسه و به تيم لانس دعوت شد و مجال بازي در دسته اول فوتبال فرانسه يا لوشامپيونا را پيدا كرد. بازي هاي خوب ديوف در لانس كافي بود تا مديران ليورپول با مشاورت ژرار هوليه فرانسوي براي استخدام او اقدام كنند. در پايان فصل ۲ - ۲۰۰۱ شاه ماهي سنگال بالاخره در تور ليورپول افتاد. پس از اتمام جام جهاني ژاپن و كره مديران ليورپول از شدت شور و شعف در پوست خود نمي گنجيدند، چرا كه قيمت اين ستاره نوظهور قطعا با روزهاي قبل از جام جهاني خيلي فرق كرده بود.
بازي هاي خوب ديوف در ليورپول نيز استمرار يافت و اين سياه تنومند و موسفيد با وجود به دست نياوردن هماهنگي كامل با تيم جديد، تلاش و كوشش بسياري را در هر بازي از خود بروز مي داد.
ديوف در تيم ملي سنگال نيز بسيار فداكارانه و پرتلاش بازي مي كرد به طوري كه فرصت هاي زيادي را براي هم تيمي هايش خلق كرد. فضاسازي ها و فرارهاي سريع ديوف در جام جهاني تاثير زيادي بر روند تيمي سنگال گذاشت و سهم زيادي از صعود اين تيم دوست داشتني به مرحله يك چهارم نهايي مرهون همين رفتارهاي ديوف بود. به طوري كه فرانك لبوف و مارسل دزايي مدافعان مستحكم فرانسه به اين زودي ها بلايي كه ديوف بر سر آنها آورد را فراموش نخواهند كرد. مهاجم سيه چرده و سپيدموي سنگال به اين ترتيب توانست به عنوان سومين فردي كه براي دومين سال پياپي عنوان بهترين بازيكن سال را كسب مي كند شناخته شود. قبل از او فقط ژرژ وه آ و آبدي پله به اين اعتبار دست يافته بودند. با اين حال او براي سال آينده نيز برنامه هايي خواهد داشت چرا كه در صورت موفقيت در به دست آوردن مجدد عنوان بازيكن سال مي تواند با ركورد جالب توجه وه آ برابري كند. اين عنوان نيز با توجه به خصوصيات تكنيكي و فردي و همچنين جايگاه فعلي او دور از دسترس نخواهد بود.
مهارت هاي او در دريبل و انرژي پايان ناپذير او در ميدان مي تواند متضمن به دست آوردن عنوان شامخ برترين بازيكن در سال آينده باشد.
رقباي همطراز
اما در انتخابات اخير براي عنوان بهترين بازيكن سال آفريقا، ديوف دو رقيب سرسخت داشت، يكي پاپه بوبا ديوپ هموطن او و ديگري ستاره جوان مصري يعني ميدو.
بوبا ديوپ ديگر مهاجم سنگال در نقش يك تكل زن قهار و توپ دزد بسيار ماهر، مكمل بسيار خوبي براي ديوف در جام جهاني بود و حقيقتا انتخاب يكي از اين دو به عنوان برترين بازيكن سال بسيار سخت و مشكل بود.
احمد حسام مصري ملقب به «ميدو» نيز در سال ۲۰۰۲ بازي هاي بسيار خوبي در تيم جوان آژاكس به نمايش گذاشت و به عنوان يك گلزن با آينده اي درخشان در ميان شاگردان رونالد كومان معرفي شد. ميدو در پايان فصل آژاكس را ترك كرد و به سلتاويگو پيوست تا از دست تماشاگران نژادپرست هلندي نفس راحتي بكشد. بدون ترديد ميدو در سال آينده نيز رقيب سرسخت ديوف خواهد بود و چه بسا كه بهترين بازيكن سال آينده او باشد. ميدو در اسپانيا و سلتاويگو مجال بسيار مناسب تري براي شكوفايي استعدادش پيدا خواهد كرد و قطعا مسئولان اين باشگاه از استخدام او خرسند خواهند بود.
اين دو اگر چه ديوف را بالاي سر خود احساس كردند اما كيسه هاي آنها نيز بي نصيب از عنوان و افتخار نماند. ميدو بهترين بازيكن جوان سال آفريقا شد و ديوپ هم زننده بهترين گل سال لقب گرفت تا ناراحتي كمتري احساس كند. در ضمن جوايز سنگال به همين دو مورد ختم نشد و مي توان گفت كه موفق ترين كشور در كسب جوايز يازده گانه (CAF) كشور سنگال بود. بد نيست مروري به كل جوايز داشته باشيم:
برندگان سال ۲۰۰۲
•بازيكن سال آفريقا: الحاجي ديوف (ليورپول، سنگال)
• بهترين بازيكن جوان آفريقا: احمد حسام «ميدو» (آژاكس، مصر)
• بهترين دروازه بان: توني سيلوا (سنگال)
• بهترين مربي سال: برونو متسو (سنگال)
• برترين باشگاه: الزمالك (مصر)
• بهترين گل پخش شده در تلويزيون: بوبا ديوپ در بازي سنگال در برابر اروگوئه در جام جهاني ۲۰۰۲
• بهترين بازيكن زن: آلبرتا سكي (غنا)
• بهترين تيم زنان: سنگال
•بهترين تيم مردان: سنگال
• بهترين بازيكن ليگ قهرمانان آفريقا: هشام ابوشران (رجا كازابلانكا، مراكش)
•بهترين تيم ملي جوان: غنا
از بين اين جمع يك نفر در آفريقا نيست و حالا در خليج فارس در كنار يك تيم عربي است. برونو متسو مربي شگفت انگيز سنگال تيم العين را به مرحله نهايي ليگ قهرمانان آسيا رهنمون ساخته و ممكن است سال آينده جايزه اي از فدراسيون آسيا بگيرد.

تاريخچه بازيكنان برتر آفريقا
در اين دوره از انتخابات برترين هاي سال سي و دومين بازيكن برتر آفريقا پس از سال ۱۹۶۰ برگزيده شد. در سي و يك دوره پيشين اين افراد توانستند عنوان بهترين را به دست آورند:
۱۹۶۰: سليف كيتا (مالي)
۱۹۶۱: ابراهيم ساندي (غنا)
۱۹۶۲: شريف سليمان (گينه)
۱۹۶۳: شيميمو بوانگا (زئير)
۱۹۶۴: پل موكيلا (كنگو)
۱۹۶۵: احمد فراس (مراكش)
۱۹۶۶: روژه ميلا (كامرون)
۱۹۶۶: طارق ذياب (تونس)
۱۹۶۸: عبدالرزاق (غنا)
۱۹۶۹: توماس انكونو (كامرون)
۱۹۸۰: ژان مانگا اونگن (كامرون)
۱۹۸۱: لخدر بلومي (الجزاير)
۱۹۸۲: توماس انكونو (كامرون)
۱۹۸۳: محمد الخطيب (مصر)
۱۹۸۴: تئو فيل آبه گا (كامرون)
۱۹۸۵: محمد تيمومي (مراكش)
۱۹۸۶: بادو زاكس (مراكش)
۱۹۸۶: رباح ماژر (الجزاير)
۱۹۸۸: كالوشا بواليا (زامبيا)
۱۹۸۹: ژرژ وه آ (ليبريا)
۱۹۹۰: روژه ميلا (كامرون)
۱۹۹۱: آبدي پله (غنا)
۱۹۹۲: آبدي پله (غنا)
۱۹۹۳: آبدي پله (غنا)
۱۹۹۴: ژرژ وه آ (ليبريا)
۱۹۹۵: ژرژ وه آ (ليبريا)
۱۹۹۶: نوانكو كانو (نيجريه)
۱۹۹۶: ويكتور ايكپبا (نيجريه)
۱۹۹۸: مصطفي حاجي (مراكش)
۱۹۹۹: نوانكو كانو (نيجريه)
۲۰۰۰: پاتريك امبوما (كامرون)
۲۰۰۱: الحاجي ديوف (سنگال)
۲۰۰۲: الحاجي ديوف (سنگال)
با بررسي اين جدول در مي يابيم كه شيرهاي رام نشدني كامرون با هفت بار به دست آوردن بهترين بازيكن سال در پله اول ايستاده اند و پس از آنها غنايي ها هستند كه با ۵ بار و مراكش با ۴ بار در پله هاي بعدي ايستاده اند. نفر بعدي كيست؟

اندوه مردم را درك مي كنم
كساني كه فكر مي كنند چون رقباي ما حملات برق آسايي ندارند ما هيچ شايستگي نداريم مرا به خنده مي اندازند
سهيلا قاسمي
006285.jpg

تيم ملي فرانسه كه پس از ناكامي در جام جهاني ،۲۰۰۲ با افت زيادي مواجه شده است، در حال حاضر در مرحله مقدماتي يورو ۲۰۰۴ در گروه يك با ۱۶+ امتياز در صدر قرار گرفته است. آبي پوشان فرانسوي در دو بازي خود در هفته گذشته توانستند شش بر صفر از سد مالت بگذرند و همچنين با نتيجه دو بر يك اسرائيل را مغلوب خود كنند. به همين منظور روزنامه لوموند مصاحبه اي با تيري آنري، مهاجم سيه چرده و سرسخت آبي ها ترتيب داده كه با هم مي خوانيم.
•••
• تيم ملي فرانسه به راحتي از پله هاي صعود به يورو ۲۰۰۴ بالا مي رود. اما آيا ضعف رقباي شما روي عملكرد ضعيفتان سرپوش نگذاشته است؟
ما هنوز هم بايد برخي جزئيات را در نظر بگيريم. به عنوان مثال بايد در زمينه تبادل سريع توپ خود را تقويت كنيم. اما كساني كه فكر مي كنند چون رقباي ما حملات برق آسايي ندارند، ما هيچ شايستگي نداريم، مرا به خنده مي اندازند. در فوتبال مدرن تيم هاي مشهور يا رقباي بزرگ يا كوچك مفهومي ندارد.
• آرسن وانژه كه هدايت شما در تيم آرسنال را به عهده دارد روي سرعت عمل و حركات تهاجمي تأكيد زيادي دارد. آيا در تيم ملي فرانسه هم ژاك سانتيني از شما چنين توقعي دارد؟
بله، اما وضعيت اين دو تيم با هم كاملا فرق مي كند. در آرسنال، سه سالي مي شود كه اعضاي تيم با هم كار مي كنند. برخي هم تيمي هاي ما مثل روبرپيرس يا دنيس برگ كمپ حتي با چشم بسته هم مي توانند با هم كار كنند. پاس هاي سريع و دقيق در چنين شرايطي بسيار ساده به نظر مي رسد. اما در مورد تيم ملي فرانسه، كيفيت گروه به نحوي است كه تنها بايد دوره اي چهار يا پنج روزه براي گروه ترتيب دهيم تا اين نحو بازي به صورت خودبه خود و اتوماتيك شروع شود.
من در زمين بازي كاملا متوجه اين تفاوت مي شوم. چرا كه آبي پوش ها فقط چند روز براي آماده شدن در كنار هم وقت دارند. در واقع همه در آخرين لحظه مي رسند. جلساتي كه درست شب قبل از مسابقه تشكيل مي شوند و بازيكناني كه آخرين لحظه از مادريد، لندن يا تورين مي آيند و براي صحبت با هم اصلا فرصتي ندارند در زمين بازي بسيار خوب عمل مي كنند. . .
• فرمول هاي تهاجمي اي كه سرمربي تيم در نظر مي گيرد كاملا متفاوت هستند، اما بسياري معتقدند زوج آنري ـ ترزگه هميشه بهترين بوده اند. نظر شما چيست؟
تنها يك نفر بايد در اين باره نظر بدهد و او هم كسي نيست جز ژاك سانتيني. من و ديويد ثابت كرده ايم كه مي توانيم در كنار هم بازي خوبي ارائه دهيم. چند سال پيش در موناكو من در پست بال بودم و ديويد مهاجم محوري بود. اما حالا بيشتر دلم مي خواهد محور باشم.
• روز شنبه در لانس ميزبان مالت بوديد، آيا اين مسئله براي اين بود كه مي خواستيد مردم را از استاد دوفرانس جايي كه كاسه صبر مردم از دست آبي پوش ها به سر رسيده بود دور نگه داريد؟
006290.jpg

اندوه مردم از تماشاي بازي بدمان و به عنوان مثال در برابر جمهوري چك را كاملا درك مي كنم. حتي در يك ديدار ناخوشايند باز هم مردم ما را تشويق مي كردند، البته چنين چيزي طبيعي است. اما نه در شرايطي كه در پايان دقيقه هشتم از حريف عقب مي افتيم؛ درست مثل وضعيت ما در سن دوني.
•  شما هميشه تأكيد كرده ايد كه در لندن احساس خوشبختي مي كنيد. آيا مي خواهيد تا پايان دوره حرفه اي تان در آرسنال بمانيد؟
بايد اعتراف كنم كه در سال ،۱۹۹۹ زماني كه به لندن آمدم اصلا تصور نمي كردم به چنين وضعيت خوشايندي در زندگي دست پيدا كنم. اينجا همه صادق، با شخصيت و احترام برانگيز هستند. اين شهر به نوعي جهان شهر است. همه چيز گرد هم آمده تا كاملا احساس راحتي و آرامش كنم.
• عليرغم توانايي هاي فردي شما، آرسنال در سال هاي اخير در عرصه هاي اروپايي درخشش چنداني ندارد. آيا اين مسئله در درازمدت موجب محروميت شما نمي شود؟
اين حقيقت كه آرسنال هرگز در ليگ قهرمانان عنواني به دست نياورده انگيزه من براي ماندن را بيشتر مي كند! اگر موفق شويم روزي اين جام را به لندن بياوريم برايم بسيار لذتبخش تر از اين است كه با پيراهن تيمي كه قبلا قهرمان شده، برنده اين جام شوم. من تنها ۲۵ سال سن دارم و هنوز براي به دست آوردن عنوان قهرماني ليگ قهرمانان فرصت دارم.
• به نظر شما آرسنال جزو بهترين باشگاه هاي اروپا است؟
حذف ما در ليگ قهرمانان به هيچ وجه توانايي هاي آرسنال را زير سوال نبرده. آيا شما از خود پرسيده ايد كه بايرن مونيخ يك باشگاه بزرگ است يا نه؟ مسلما خير. با وجود اين بايرني ها از همان دور نخست حذف شدند.
• برخي افراد معتقدند، شما به اين دليل گل هاي زيادي به ثمر مي رسانيد كه دفاع تيم هاي ديگر در ليگ برتر انگليس بسيار ضعيف است. . .
اين گونه قضاوت ها در مورد كيفيت ليگ كشورهاي دنيا واقعا احمقانه است. باشگاه هاي انگليسي نه خيلي قوي تر و نه خيلي ضعيف تر از باشگاه هاي ايتاليا، اسپانيا، آلمان و يا حتي فرانسه هستند. يادآوري مي كنم كه اين فصل ليون در ميلان در برابر اينتر قرار گرفت و آنها را شكست داد و اوسر هم ما را در هايبوري شكست داد. به كساني كه فكر مي كنند من تنها در برابر دفاع ضعيف كشورها گل مي زنم، يادآوري مي كنم كه در اين فصل در ليگ قهرمانان و در زمين حريف، هفت گل وارد دروازه تيم هاي آلماني، هلندي، ايتاليايي و اسپانيايي كرده ام.
• پيش از آمدن به لندن، شش ماه در يوونتوس بازي مي كرديد. آيا فكر مي كنيد اين تجربه براي شما به منزله يك شكست بوده است؟
خير. من با برخي بازيكنان و كادر تيم روابط منحصربه فردي را حفظ كرده ام. اما تمرينات جسماني پيش از فصل كه به كارهاي اجباري شباهت داشت و همچنين برخي مسائل پيش آمده در وسط زمين همانند خاطرات ناخوشايندي در ذهن من باقي مانده اند. كار دفاعي واقعا با روش من سازگار نيست.
•  شما با تيم آرسنال و تيم ملي فرانسه در بازي هاي زيادي شركت داشته ايد. آيا تقويم بازي ها زياد سنگين و فشرده نيست؟
چه كسي نظر بازيكنان را مي پرسد؟ در انگلستان، تلويزيون ها ما را مجبور مي كنند ۱۱ تا ۱۸ ساعت بازي كنيم. اين مسئله ظاهرا هيچ اهميتي ندارد. تا زماني كه ارگانيسم بدن اجازه مي دهد بازي مي كنيم و سپس يك روز به دليل بازي زياد و استراحت كم، بدن كاملا خسته مي شود. ما خودمان به خوبي به اين مسئله واقفيم، اما در حال حاضر جرأت نداريم به سبك كردن تقويم بازي ها فكر كنيم.

باشگاه هاي مشهور اروپا
موناكو - ۲ (فرانسه)
006275.jpg
استاديوم لويي دوم:
نام گريمالدي همه ما را به ياد ماجراي اشرافي بودن موناكو مي اندازد. استاديوم لويي دوم نيز از اين قاعده مستثني نيست. در واقع نام پدربزرگ پرنس رنيه سوم را روي اين استاديوم گذاشته اند. او عاشق فوتبال بود. در دهه ۳۰ او كه به شور و شوق مردمي اهميت زيادي مي داد، تصميم گرفت استاديوم مدرني براي تيم فوتبالش تأسيس كند. پانزده سال پس از تأسيس باشگاه يعني در سال ،۱۹۳۹ احداث آن آغاز شد. باشگاه آ. اس موناكو يكي از بهترين هاي فوتبال فرانسه بود و پرنس رنيه سوم تصميم گرفت بازي محبوب پدربزرگش را با تيمي جوان و خوب زيباتر كند. در باشگاه يك ميز مخصوص مطبوعات، سالن هاي مجلل و متعدد، سيستم پيشرفته براي كاشتن چمن هاي طبيعي و يا تركيبي نيز تعبيه شده بود. در ژانويه سال ۱۹۸۵ استاديوم لويي دو به شكل جديد و پيشرفته اي ظاهر شد. موناكو در اين استاديوم از تيم هاي اروپايي نيز پذيرايي كرده. در مرحله نيمه نهايي جام در جام اروپا در سال ،۱۹۹۰ سامپدوريا در اين استاديوم مقابل موناكو قرار گرفت. در ليگ قهرمان سال ،۱۹۹۴ آث ميلان و در سال ۱۹۹۸ نيز يوونتوس تورين ميهمان موناكويي ها بود. بهترين دوراني كه موناكويي ها در اين استاديوم پشت سر گذاشتند قهرماني جام حذفي فرانسه ۱۹۹۶ و ۲۰۰۰ بود. ظرفيت اين استاديوم بيست هزار نفر است و ركورد حضور تماشاگر در آن به ۱۸ آوريل ۱۹۹۲ برمي گردد. آن روز موناكو و آاس رم در رقابت هاي جام حذفي اروپا در مقابل هم حاضر شده بودند. تمام جايگاه ها پر بود و دقيقا بيست هزار نفر براي تماشاي اين ديدار حضور داشتند.
سرمربي: ديديه دشان
ديديه دشان يك باسكي الاصل است كه در سال ۱۹۶۸ متولد شده است. او زماني كه خيلي جوان بود به ورزش روي آورد و تقريبا به همه ورزش ها پرداخت. بايد اقرار كرد كه ديديه دشان در زمان كودكي فيزيك منحصربه فردي داشت. او بسيار سريع پيشرفت كرد و از همه هم دوره اي هايش پيشي گرفت. دشان عليرغم قد و قواره، امكانات مالي كافي براي پرداختن به همه ورزش ها و همچنين منطقه باسك كه سرزمين راگبي است تصميم گرفت كه همه چيز را رها كرده و به فوتبال بپردازد. او از سن ۱۳ سالگي به اين ورزش روي آورد. ابتدا به عنوان هافبك بازي كرد و در همان فصل اول بيش از هفتاد گل به ثمر رساند.
او به سرعت نگاه ها را به سمت خود جلب كرد و همين امر موجب شد كه بتواند به مركز آموزشي نانت برود و آنجا كار خود را دنبال كند. در اين زمان او تحصيلاتش را به صورت مكاتبه اي ادامه مي داد. سطح بازي او به طور قابل توجهي ترقي كرد. دشان در كنار مارسل دزايي بهترين بازيكنان مركز زمين را تشكيل دادند. شخصيت محكم و مقتدر او كمك كرد تا بتواند وارد تركيب اصلي نانت شود. ۱۶ سال بيشتر نداشت كه به همراه نانت در دسته اول ليگ بازي كرد. در سومين فصل حضورش در نانت، زماني كه فقط ۲۰ سال سن داشت بازوبند كاپيتاني را به بازو بست. آرزوهاي او بزرگ تر از اين حرف ها بود و به همين دليل باشگاهش را تغيير داد.
در سال ۱۹۸۹ و زمان برنارتاپي به المپيك مارسي رفت. فصل اول كمي براي تطبيق با محيط خاص آنجا دچار مشكل شد. اين مسئله موجب شد كه يكسال او را به بوردو قرض دهند (۱۹۹۰). در ابتدا تاپي از او توقع زيادي نداشت اما پس از مدتي تصميم گرفت دشان را در تركيب اصلي مارسي قرار دهد. دشان حالا ديگر در كنار ژان پير پاپن، بازيل بولي، موزر و. . . توپ مي زد. ديديه در اين باشگاه مهارت هاي زيادي كسب كرد و به خصوص شركت در جام حذفي اروپا در سال ۹۳ و همچنين مقام قهرماني براي او تجربه بسيار خوبي بود. او به همراه مارسي سه بار قهرمان ليگ فرانسه شد. سال ،۱۹۸۹ در همان سن ۲۰ سالگي، دشان براي تيم ملي انتخاب شد. سال هاي ۹۰ تا ۹۴ سال هاي سياه او بودند. او از شركت در مراحل مقدماتي دو جام جهاني در اين سال ها محروم ماند. دشان به يوونتوس تورين پيوست و زير نظر مربياني سختگير تعليم ديد. او تقريبا هر هفته در ديدارهاي بسيار مشكلي شركت مي كرد و به راحتي خود را با يوونتوس منطبق مي كرد. در آنجا او به عناوين قهرماني بسياري نيز دست يافت: يك قهرماني ليگ قهرمانان اروپا، سه اسكودتو، يك جام حذفي ايتاليا، دو سوپرجام ايتاليا، يك سوپرجام اروپا و يك جام بين قاره اي.
اواخر سال ،۹۵ دوران حضور در كنار ژاكه و ماجراجويي در تيم ملي فرانسه آغاز شد. او به همراه اين تيم قهرمان جام جهاني ۹۸ و قهرمان جام ملت هاي اروپا ۲۰۰۰ شد. در اين سال ها او توانست به عنوان يك كاپيتان به خوبي تيم را هدايت كند.سال ۹۹ به چلسي رفت تا در كنار مارسل دزايي بازي كند. او از سن ۱۶ سالگي كه در نانت با مارسل آشنا شده بود، همه جا در كنار او بود. آنها واقعا دوستان خوبي بودند.
وضعيت فعلي:
دشان از سال ۲۰۰۱ به عنوان مديرفني موناكو كار خود را شروع كرد. سرمربي موناكويي ها اين فصل دستياري به نام ژان پتي ـ يكي از قديمي هاي موناكو ـ را استخدام كرد. با حضور بازيكنان جديدي مثل آندرا و اسيلي زيكو، پاتريس اورا، محمد مظهر و بازگشت ماركوسيمونه و سباستين اسكيلاچي وضعيت موناكو براي قهرماني بسيار مناسب شده. آنها چندين بار در صدر جدول جاي گرفتند و اگر به همين ترتيب پيش بروند قهرماني براي آنها چندان دشوار نخواهد بود.
اسطوره ها:
امانوئل پوتي: زماني كه پوتي ۲۰ ساله بود در فرانسه به عنوان مدافع مياني موناكويي ها به شهرت دست يافت. او از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۶ در موناكو بود. سپس به آرسنال و بارسلون پيوست. اين هافبك دفاعي از جام جهاني ۹۸ به بعد محبوبيت خاصي يافت. به ويژه پس از به ثمر رساندن گل آخر فرانسه در بازي فينال مقابل فرانسه به عنوان يكي از بهترين هاي فرانسه مطرح شد. او در آرسنال هم مدافع بسيار خوبي بود و تنها زننده ضربات آزاد و كرنرها نيز به شمار مي رفت. پوتي يك سال پس از بازي در بارسلون به انگليس برگشت تا در تركيب چلسي قرار گيرد. در هر حال موناكو را بايد اصلي ترين محل پرورش پوتي دانست. او از پانزده سالگي عضو اين تيم بود و تا يكسال قبل از درخشش در جام جهاني فرانسه نيز در آنجا بود.
يورگن كلينزمن: فوتباليست جنتلمن آلماني پس از طي شدن سال هاي به يادماندني ابتدايي دهه نود و پا به سن گذاشتن به موناكو پيوست. اگرچه او با موناكو عنوان قابل توجهي به دست نياورد، اما اخلاق بسيار خوب او باعث شد تا هواداران موناكو همواره احترام ويژه اي براي او قائل باشند، كلينزمن حتي در سنين پيري هم موثر و كارآمد بود.

حاشيه ورزش
• مقررات جديد براي پينگ پنگ
كشورهاي چين و آلمان از قطب هاي پينگ پنگ جهان به فدراسيون بين المللي اين رشته پيشنهاد كرده اند كه حداكثر ارتفاع لازم براي زدن سرويس در مسابقات اين رشته از ۱۶ سانتي متر كنوني به ۵۰ سانتي متر افزايش يابد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كورمايور (ايتاليا)، آدام شارارا رئيس فدراسيون بين المللي پينگ پنگ روز يكشنبه در حاشيه مسابقات قهرماني اروپا در شهر كورمايور واقع در شمال ايتاليا اين موضوع را به خبرنگاران اعلام كرد.
افزايش ارتفاع توپ سرويس براي رويت بهتر توپ توسط بازيكن گيرنده مطرح شده است.
قرار است فدراسيون بين المللي پينگ پنگ در اجلاس آتي خود در ۲۱ مه (۳۱ ارديبهشت) اين پيشنهاد را به بحث بگذارد. براساس اين اعلام، چين پيشنهاد ديگري هم داده است مبني بر اينكه حد نصاب امتياز براي هر ست از ۱۱ امتياز فعلي به ۲۱ امتياز افزايش يابد. به نظر مي رسد اين پيشنهاد مورد تصويب قرار نگيرد.

• سمينار مجهول
006280.jpg

كشتي ايران، روزهاي پرجنب وجوشي را پشت سر مي گذارد. محروميت ايران از ميزباني مسابقات جهاني، تدارك سمينار علم و كشتي و تغييرات در برگزاري جام تختي، از عمده ترين اخبار كشتي بودند.
فيلا، چهار سال ايران را از ميزباني مسابقات جهاني محروم كرده است. دليل محروميت اعتراض برخي تيم ها از تماشاگران در وضعيت ورزشگاه هاي محل برگزاري مسابقات جهاني بوده است. هر چند بعيد به نظر مي رسيد كه ميزباني مسابقات جهاني زودتر از چهار سال ديگر به ايران برسد ولي اين محروميت باعث خدشه دار شدن جامعه كشتي ايران در جهان شده است. عده اي معتقدند كه دليل اتخاذ اين تصميم نبود نيرو و نماينده اي صاحب نظر در فيلا است. با اين حال راي فيلا با توجه به دلايل ذكر شده، غيرمنطقي به نظر نمي رسد. از سوي ديگر مقامات كشتي ايران درصدد تنظيم نامه اعتراض به فيلا هستند. طالقاني در اين مورد گفته است: «تصميمات اخير فيلا مورد اعتراض فدراسيون قرار گرفته و در همين رابطه، من به اتفاق دكتر توكل و پروفسور امير حميدي در جلسه آتي هيأت رئيسه فيلا در آنتاليا شركت و نامه اي از سوي رئيس سازمان تربيت بدني به مقامات فيلا ارائه خواهيم كرد. »
محمد خادم موضع شديدتري گرفته است: «تصميم فيلا يك تصميم احساسي بود. بايد قرص و محكم در برابر فيلا بايستيم و همچنين نامه شديداللحني به مارتينتي (رئيس فيلا) بنويسيم. »
مسئله ديگر كشتي ايران در چند روز گذشته اعلام برگزاري اولين سمينار بين المللي علم و كشتي بود. در اين سمينار رافي مارتينتي (رئيس فيلا)، پروفسور تنومن (رئيس انستيتو كشتي لايپزيك آلمان)، جان اسميت (قهرمان ۶ دوره مسابقات جهاني از آمريكا)، دان گيبل (آمريكا)، شاهمرادف (روسيه) شركت مي كنند.
البته در مورد زمان برگزاري سمينار چندان اطمينان نداشته باشيد زيرا زمان آن از سوي معاونت فرهنگي ـ ورزشي سازمان بيستم خرداد ماه و از سوي رئيس فدراسيون كشتي ۲۱ تا ۲۳ خرداد ماه اعلام شده است. به هر حال در اين سمينار در مورد مسائلي چون راهكار هاي تخصصي كشتي، دوپينگ، تمرينات مربيان، كاهش وزن كشتي گيران و. . . بحث و تبادل نظر خواهد شد.
جام تختي به دليل جنگ به تهران منتقل شده است با اين حال در مورد آمدن تيم هاي خارجي به ايران چندان اطمينان نداشته باشيد. طالقاني در اين مورد معتقد است: «به دليل اينكه شهرهاي غربي كشور در نزديكي منطقه جنگي قرار دارند، تيم هاي خارجي از شركت در مسابقات انصراف داده اند و چون هدف بر اين است كه مسابقات از رونق نيفتد، تصميم داريم مسابقات را به تهران منتقل كنيم. با مقامات فيفا مكاتبه خواهيم كرد و جابه جايي مكان جام تختي را به اطلاع آنها خواهيم رساند تا تيم هاي خارجي در اين جام شركت كنند. »
با اين حال محمد خادم گفته است: «اگر تمامي تيم هاي خارجي هم از شركت در جام تختي انصراف دهند بايد اين مسابقات را به صورت داخلي برگزار كنيم. »

• بدون چين هرگز
با توجه به شيوع بيماري ذات الريه ناشناخته در برخي نقاط جهان مسابقات پينگ پنگ انفرادي قهرماني جهان در تاريخ مقرر ۲۵-۱۹ مه (۲۹ ارديبهشت تا ۴ خرداد) در پاريس برگزار مي شود اما از ورود برخي تيم ها به خصوص از شرق آسيا به اين مسابقات جلوگيري خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از كورمايور (ايتاليا)، آدام شارارا رئيس كانادايي فدراسيون بين المللي پينگ پنگ روز يكشنبه در حاشيه مسابقات قهرماني اروپا در مصاحبه با خبرنگاران اين خبر را اعلام كرد. وي گفت كه تيم هاي شرق آسيا بختي براي ورود به فرانسه و شركت در اين مسابقات نخواهند داشت. از طرفي ديگر در تضاد با اين خبر، ميشل ژاكه مدير اجرايي مسابقات پينگ پنگ قهرماني جهان گفته است كه تا اين تاريخ بنا به دستور وزارت بهداشت، هنوز از ورود اتباع كشورهاي شرق آسيا به خاك فرانسه جلوگيري نمي شود و فقط اتباعي كه به اين بيماري مبتلا هستند حق ورود به كشور را نخواهند داشت. مسافران از مبادي ورودي كشورهايي كه بيماري در آنها شيوع دارد در فرودگاه فرانسه تحت آزمايش هاي پزشكي لازم قرار مي گيرند. بيماري ذات الريه ناشناخته از ماه نوامبر در كشور چين شيوع نگران كننده اي داشته و بسياري از كشورها ورود اتباع چيني را به كشورهايشان ممنوع كرده اند. چين بيشترين ستارگان پينگ پنگ را در خود جاي داده و اين كشور قهرمان سنتي آسيا و جهان در اين رشته است. در دوره اخير اين مسابقات در سال ۲۰۰۱ در اوزاكاي ژاپن چيني ها ۵ مقام قهرماني جهان شامل دو عنوان در انفرادي و سه عنوان در دو نفره را نصيب خود ساختند. مسابقات پينگ پنگ قهرماني جهان بعد از ۵۶ سال براي اولين بار در فرانسه برگزار مي شود.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
ايران
جهان
علم
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  ايران  |  جهان  |  علم  |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |