سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴
آشنايي با كلان شهرهاي فرهنگي جهان
شهري چند پاره
002373.jpg
سايه رشيدي
هر چند برلين خود را يك كلان شهر اروپايي مي داند، اما در مقايسه با ديگر شهرهاي آلمان، برلين داراي كمترين مكانهايي است كه واقعاً چشمگير و قديمي باشند. جذابيت رازگونه برلين، پشت منظره خشني از گرانيت و شيشه پنهان است، بعد از ساخته شدن آپارتمانها و ساختمانهاي بلند در گوشه و كنار برلين، باز هم اين شهر و ساختمانهايش نمي تواند با آسمان خراشهاي فرانكفورت برابري كند و حتي هيچ يك از فرودگاه هاي برلين به عنوان مهمترين فرودگاه هاي كشور محسوب نمي شوند.
جمعيت ۵/۳ ميليون نفري كه در برلين جمع شده اند باعث شده است كه برلين ديگر شهرهاي كشور نظير كلن، هامبورگ و مونيخ را پشت سر بگذارد. جمعيت در برلين كمتر از ميزان جمعيت لندن، پاريس و رم است چه برسد به كلان شهرهاي آمريكايي يا آسياي شرقي. در آغاز قرن بيستم برلين به عنوان شهري در حال توسعه مطرح بود. برلين تنها طي ۶۰ سال كاملاً تغيير چهره داد. بين سالهاي ۱۹۱۰ تا ۱۹۵۰ چهره شهر از حالتي اشرافي و آرام به يك «كلان شهر الكترونيكي» تبديل شد. صنعتي شدن كه تمامي قاره را در بر گرفته بود، به تدريج باعث شد كه بناهاي ساخته شده توسط بزرگترين و برجسته ترين معمارها و آرشيتكت ها تغيير شكل دهند و تبديل به كارخانه هايي شوند كه دود سياه و غليظ همچون سوسمار از دهانه دودكش هاي آنها فوران مي زند.
باروي كار آمدن رژيم نازي كه همراه با نابودي بسياري از ايالتها در آلمان بود، برلين نيز مجبور به ايفاي نقش تازه شد و اين شهر به عنوان پايتخت كل آلمان برگزيده شد.
برلين اگر تا به امروز توانسته است به صورت شهري باقي بماند كه هميشه در حال حركت و تحول گام برمي دارد ولي رشد سريع برلين و تغييرات فرهنگي سريع آن در سالهاي متمادي قرن بيستم همراه با انحطاط فزاينده آن در دهه هاي بعد نيز بود. جنگ جهاني دوم توسط نازي ها باعث شد كه اكثر قسمتهايي كه به تازگي ساخته شده بودند، تبديل به ويرانه شوند. در آغاز سال ۱۹۴۵ براثر حمله هاي هوايي و جنگهايي كه عليه برلين صورت گرفت، در مركز شهر به ندرت مي شد ساختمان سالمي را پيدا كرد. اين امر به حدي غيرقابل تصور بود كه رئيس جمهور وقت آمريكا هاري ترومن، از انهدام رخ داده در سال ۱۹۴۵ در برلين شوكه شد و گفت «هرگز صحنه اي ناراحت  كننده تر از اين را قبلاً نديده بودم.» اين مناطق تخريب شده سپس به منطقه غربي و منطقه شرقي تقسيم شد. مناطقي كه در طول ساليان بعد و در اثر بازسازيهاي بعدي كه صورت گرفت، كاملاً از نظر ظاهر با يكديگر تفاوت پيدا كردند. در بعضي از قسمتهاي منطقه غربي سربازان انگليسي، آمريكايي و فرانسوي تا سال ۱۹۹۴ باقي ماندند.
تلاشهاي زيادي صورت گرفت تا اين شهر به روند مدرن سازي بين المللي متصل شود و قسمتهاي مركزي شهر به سبك معماري سالهاي ۵۰ بازسازي شد. گفتمان بين قديم و جديد، گذشته و حال در كليسا ي مركز شهر مشهود بود. ويرانه هاي برج، كه در جنگ تخريب شده بود، به عنوان بنايي جهت هشدار به نسل آينده به همان حال نگهداري شد. همزمان با ساخته شدن ساختمانهاي سبك استالين در قسمت شرقي در سالهاي ۱۹۵۲ تا ،۱۹۵۸ اين قسمت از شهر به صورت نمونه  اي از شهرهاي كشورهاي كمونيستي با طرح هاي استاليني خودنمايي كرد.
برخلاف تفاوت ظاهري كه دو قسمت جدا شده شهر در سال ۱۹۴۹ به خود گرفتند، آنها در ايفاي نقش خود براي افزايش قدرت بلوكي كه به آن تعلق دارند، با يكديگر مشترك هستند. بعد از نيم قرن برلين به صورت نقطه تلاقي شرق و غرب مطرح شد. حتي در سايه يك ديوار كه در سال ۱۹۶۱ بنا شد به راحتي مي شد در برلين زندگي كرد. تنها با از بين رفتن ديوار برلين در سال ۱۹۸۹بود كه شانس دوباره اي براي پيشرفت مردم پديد آمد. در طول شب برلين به صورت آزمايشگاه اجتماعي براي آلمان متحد درآمده بود. در اين محل تمامي موقعيتها و تمامي مشكلات كه مربوط به گذر تاريخ است، مطرح شد. اگر روزي در شهر برلين قدم بزنيد، همه چيز را خودتان كشف خواهيد كرد. وقتي در مترو حضور يابيد با آن بوي مخصوص، يا در يكي از بازارهاي هفتگي با عطر گياهان و ماهي تازه و سبزي فروشان ترك كه محصولات خود را عرضه مي كنند و كشاورزان كه ميوه مي فروشند، در اينجاست كه درمي يابيد برلين شهري است پر از تفاوتها و تمايزها. وقتي در خيابانهاي باريك Kreuzberg با درصد بالاي خارجيان مقيم آن قدم بزنيد، تفاوت اين قسمت را با ويلاهاي در قسمتي ديگر كه داراي درختان ليمو و شاه بلوط هاي بلند هستند و آرامش باورنكردني حكمفرماست احساس خواهيد كرد.
002370.jpg
برلين تركيبي غيرقابل وصف از درخت و بتن است.
همه به هم نزديك هستند و در يك لحظه بسيار شبيه هم به نظر مي رسند، اما دنياهاي متفاوتي دارند. در مناطقي شما مي توانيد بدون هيچ گونه برخوردي با مردم زندگي كنيد. آنجا از فضاي شلوغ و پر سر و صداي مركز به دور است. اين منطقه جايي است كه زندگي روزمره در آن جاريست و حرف اول را مي زند؛ نه قوانين شهرنشيني.
در اين شهر هر كسي براي خودش خلوتي دارد. در قسمتي از شهر محدوده خانه ها با قدمت ها مشخص مي شود. جايي كه همه مردم همديگر را مي شناسند و براي گفت وگو با يكديگر مي ايستند و مردم همه مايحتاج خود مثل خريدهاي ضروري، مدرسه و باشگاههاي ورزشي را همانجا در اختيار دارند. در آنجا هر كس دنياي خودش را دارد و كمتر پيش مي آيد كه با ديگران برخورد داشته باشد.
اين شهر ظاهرا به تكه هاي زيادي تقسيم شده است اما همه آنها داراي ساختارهاي اجتماعي هستند كه قابل مديريت است. خانه به خانه، خيابان به خيابان شبيه شهر فرنگ است كه هر كسي براي خودش ساخته است اما نهايتا همه داراي اين اسم هستند: برلين.
اگرچه اين تكه تكه شدن براي برلين امر جديدي نيست، زيرا در سال ۱۹۲۰ تعدادي از شهرها و روستاها به صورت خودمختار بودند و خود را «برلين برتر» مي ناميدند. اين منطقه شامل ۲۰ منطقه شهري بود. برلين شامل شهرهاي مختلفي است. تا امروز نيز برلين به صورت برابر داراي مناطق شهري و مناطق روستايي است. مناطقي كه داراي تراكم ساختماني هستند و مناطقي كه به شكل سخاوتمندانه باز هستند. مي توان مناطق وسيع را همراه با ويلاها و درختان آن مشاهده كرد. در هر نقطه از شهر يك نكته وجود دارد كه انسان را به اشتباه تاريخي مي اندازد. كسي كه مي خواهد يك شناخت جامع و كلي از شهر داشته باشد نمي تواند از تاريخ اين شهر و تكه تكه هاي تاريخي آن چشم بپوشد.
بلندترين نقطه برلين ۵۵ متر از سطح دريا ارتفاع دارد. اين بنايي است كه از بقاياي باقي مانده زمان نازي و زباله هاي جنگ دوم به وجود آمده و شامل ۱۲ ميليون مترمكعب قلوه سنگ است. از فراز برج تلويزيون كه در مركز شهر واقع شده است و نماي آن از فاصله دور نيز قابل رؤيت است، مي توان اين بناي قديمي را كه در بين ويرانه هاي ۴۰۰۰۰۰ خانه بمباران شده در جنگ جهاني دوم قرار گرفته است، مشاهده كرد. وقتي به مناطق سبزي نگاه مي كنيد كه يك ايستگاه راديويي آمريكايي در آن واقع شده است، مي بينيد كه اين ساختمان در واقع روي سرنوشت انسانها، مرگ و ويرانه ها ايستاده است.
تنها ديدن اين تپه كافي نيست، اما اين مكان، مكان خوبي است  كه متوجه شويد در برلين با وجود همه نگاهها كه به سوي آينده وجود دارد هنوز هم نشانه هاي گذشته در آن به خوبي قابل مشاهده است.

اخبار فرهنگ
اهداي نخستين نشان رضوي به يك پژوهشگر
گروه علمي فرهنگي- علي اصغر محمدي: نخستين نشان رضوي كه ويژه محققان و خادمان امام رضا (ع) است طي مراسمي از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به حجت الاسلام عزيز الله عطاردي اهدا شد.
به گزارش خبرنگار ما، احمد مسجدجامعي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با حضور در منزل اين محقق و نويسنده، از او به دليل ارج گذاري پنجاه سال تحقيق و تأليف در تاريخ اسلام و شرح حال ائمه اطهار (ع) قدرداني كرد.
نخستين كتابي كه توسط حجت  الاسلام عطاردي تأليف شده، زندگاني حضرت عبد العظيم حسني است كه به گفته وي اثري تحقيقي و رجالي است كه در حال ۱۳۴۲ به چاپ رسيده است و موجب بركات زيادي در زندگي وي شده و اين اثر تاكنون در سه نوبت تجديد چاپ شده است.
عطاردي در پاسخ به خبرنگار همشهري درباره كار تأليف و ترجمه اظهار داشت: كار تأليف و ترجمه، هم آسان است و هم مشكل، ابتداي هر كاري عشق و علاقه است و دوم پشتكار و ايمان به كار. وي به همشهري گفت: همه امور مربوط به كتاب ها از جمله انتخاب موضوع، تحقيق و پژوهش، تا انتشار و فروش را خودم به تنهايي و شخصاً انجام مي دهم.
عطاردي در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري مبني بر اين كه كدام بخش كار كتاب مشكل است، اظهار داشت: به نظر من سخت ترين كار در زمينه كتاب، توزيع آن است.
وي در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر روزانه حدود ۱۶-۱۵ ساعت از وقت خود را به تحقيق و پژوهش اختصاص داده ام و كتابي تحت عنوان «كتاب خراسان» در دست تأليف دارم كه شرح كاملي از وقايع اين سرزمين از صدر اسلام تاكنون در ۱۰ مجلد است. وي افزود: هفت جلد از كتاب خراسان به چاپ رسيده و سه جلد آن نيز در مرحله حروفچيني است و نخستين مجلد اين مجموعه نيز اختصاص به شرح  احوال زندگاني و دوران امامت ثامن الحجج، امام رضا (ع) دارد.
حجت الاسلام عطاردي مجموعه اي ۶۰ جلدي تحت عنوان «مستندات ائمه (ع)» را نيز تأليف كرده كه علاوه بر شرح زندگاني چهارده معصوم(ع) روايات و احاديث ايشان را هم شامل مي شود. همچنين در پايان اين مراسم، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي مقرر كرد تا در دومين جشنواره امام رضا (ع) كه به زودي برگزار خواهد شد، از اين محقق تجليل شود.
جهاد دانشگاهي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تفاهم نامه همكاري امضا كردند
تفاهم نامه همكاري ميان جهاد دانشگاهي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با حضور دكتر منتظري رئيس جهاد دانشگاهي و مهندس مرعشي معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به امضا رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، در اين مراسم كه با حضور جمعي از مسئولان فرهنگي برگزار شد، پايگاه اطلاع رساني مركز گردشگري علمي _ فرهنگي دانشجويان ايران به آدرس www.istta.ir نيز افتتاح شد.

بازار فرهنگ
دو كتاب در مورد زندگي سرداران شهيد
002376.jpg
مهاجر كوچك
كتاب «مهاجر كوچك» نوشته محسن مطلق بر اساس زندگي شهيد اسماعيل دقايقي، كاري از دفتر ادبيات و هنر مقاومت واحد كودك و نوجوان توسط انتشارات سوره مهر روانه بازار كتاب شد.
محسن مطلق مولف كتاب در بيان هدف نگارش اين كتاب مي گويد: «وقتي مي خواهيم از سرزميني بهتر بدانيم بايد قصه زندگي آدمهايش را بخوانيم. اگرچه مي دانيم ورق، ورق تاريخ شرح حماسه هاي مردم اين سرزمين است، اما شايد هيچ دوراني را مثل سالهاي دفاع مقدس تجربه نكرده باشيم. انگار در اين سالها فرماندهان به تنها چيزي كه فكر نمي كردند پاداشهاي دنيوي بود؛ نه مدالي به سينه داشتند و نه حرفهاي عجيب و غريب مي زدند. باور كردني نيست كه گاه تا آخرين لحظات زندگي براي عده اي ناشناس باقي مي مانند.»در داستان «هجرت» مولف اشاره اي دارد به زندگي پدر شهيد دقايقي در بهبهان و بعد مهاجرت آنها به آغاجري، جايي كه پالايشگاه بود و چاه هاي نفت و زندگي كه به نفت گره مي خورد.چاپ اول اين كتاب در ۸۰ صفحه، در قطع پالتويي، به شمارگان ۱۰۰۰۰ نسخه و با قيمت ۳۵۰ تومان عرضه شده است.
002379.jpg
چهلمين نفر
همچنين كتاب «چهلمين نفر» نوشته اصغر فكور كه بر اساس زندگي شهيد مجيد بقايي تدوين شده توسط انتظارات سوره مهر منتشر شد.در اين كتاب مي خوانيم: مروري كوتاه بر زندگي سردار دكتر بقايي، يك روز مردانه، يك كار بزرگ، قضيه استكانها، آنها هميشه بيدارند، مردان بي شال، ماجراي يك نيم روز و چهلمين نفر، كه همه اين عناوين پرداختي است به فعاليتهاي شهيد بقايي در مبارزه عليه رژيم شاه در دوران دانشجويي و همچنين رشادتهاي او پس از انقلاب و در دوران جنگ تحميلي. در قسمتهايي از عنوان چهلمين نفر مي خوانيم: ...حسن آقا اين شما و اين دكتر بقايي. هر وقت مي گوييم بيا برو به پدر و مادرت سر بزن مي گويد تلفن كردم و لازم نيست. حالا شما يك چيزي بگوييد... مجيد دست حسن باقري را فشرد و لبش متبسم شد. مگر دروغ گفتم حسن آقا؟ حسن باقري ادامه داد: به نظر من تا عمليات شروع نشده به بهبهان برو. بالاخره پدر و مادرت هم از تو سهمي دارند... حالا كه اصرار مي كنيد باشد مي روم... دلش آرام و قرار نداشت. قرآن را بوسيد و به پيشاني گذاشت. اشك در چشمش حلقه بست. خاموش گفت: بايد برگردم. وقتي به قرارگاه رسيد همه با تعجب نگاهش كردند. مرتضي جلو آمد و پيشاني مجيد را بوسيد. حالا بگو چرا برگشتي. شما كه قبول كرده بودي كه بروي، مجيد گفت: احساس كردم به جاي رفتن به بهبهان اگر كنار بسيجي ها باشم بهتر است....
چاپ اول اين كتاب نيز در ۸۰ صفحه، به شمارگان ۱۰۰۰۰ نسخه و با قيمت ۳۵۰ تومان روانه بازار فرهنگ شده است.

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |