سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۸۴
بررسي رقابتهاي مقدماتي جام جهاني
قاره سبز براي جام  ۲۰۰۶ به حركت درآمد
002391.jpg
حسن   حيدري
اروپا با بيشترين سهميه در جام جهاني همواره يكي از مدعيان اصلي قهرماني در تمام دوران بوده است.
۵۱ تيم در هشت گروه به رقابت پرداخته و با احتساب تيم آلمان ميزبان بازي ها ۱۲ تيم از بين اين تيمها برگزيده خواهند شد. ۸ تيم سرگروه مستقيماً صعود مي كنند، ۸ تيم دوم گروهها به صورت «پلي آف» با يكديگر روبه رو مي شوند كه چهار تيم ديگر به جمع تيم هاي صعود كننده به جام جهاني اضافه مي شوند.
در حال حاضر تيم هاي هلند، جمهوري چك، اوكراين، پرتغال، فرانسه، جمهوري ايرلند، ايتاليا، لهستان، انگليس، اسپانيا، صربستان و مونته نگرو، كرواسي و سوئد از بخت هاي صعود به مرحله نهايي هستند.

هلند رويايي با «فان باستن»
هلند نايب قهرمان دو دوره رقابتهاي جام جهاني در سالهاي ۱۹۷۸ و ۱۹۷۴ در گروه يك رقابت نزديكي با جمهوري چك دارد. ماركوفان باستن با مجموعه اي از بازيكنان جوان در كنار با تجربه ها در صدد صعود مستقيم به جام جهاني است ولي از سوي ديگر جمهوري چك تنها با يك امتياز اختلاف اين تيم را تهديد مي كند. هلند در آخرين نمايش خود با ۴ گل پيروزي درخشاني را مقابل فنلاند رقم زد. با بررسي بازي هاي دو تيم به اين نتيجه مي رسيم بازي هاي جمهوري چك بسيار دشوارتر از هلند مي باشد.
كارل بوركنر سرمربي جمهوري چك با اذعان اين مطلب مي گويد: راه ما براي گريز از بازي هاي پلي آف بسيار دشوار است. ما دو بازي خارج از خانه با فنلاند و روماني داريم و تنها اميد ما ديدار خانگي برابر هلند است. هلند به ترتيب با تيم هاي ارمنستان، اندورا، چك و مقدونيه ديدار مي كند كه به مراتب بازي هاي آسانتري نسبت به جمهوري چك در پيش دارد كه بايد با روماني، ارمنستان، هلند و فنلاند مقابله كند.
ماركوفان باستن با اطمينان خاطر نسبت به صعود هلند به جام جهاني مي گويد: بدون شك تيم ما مستقيماً به جام جهاني مي رود. ما حتي قادريم جمهوري چك را در خانه اش شكست دهيم. همانطور كه يكبار آنها را در آمستردام در بازي رفت مغلوب كرديم.
در حال حاضر بهترين مهاجم دور مقدماتي يان كولر با ۹ گل از تيم جمهوري چك است. او در بازي قبلي جمهوري چك مقابل مقدونيه به تنهايي ۴ گل به ثمر رساند تا با كنارزدن فاتح تكيلي از تركيه در صدر بهترين گلزنان قرار گيرد.
در حال حاضر تيم هلند بدون شكست با ۷ پيروزي و يك تساوي ۲۰ گل زده و ۳ گل خورده و ۲۲ امتياز در صدر جدول قرار دارد. تيم هاي جمهوري چك با ۲۱ امتياز و روماني با ۱۶ امتياز در مكانهاي بعدي قرار دارند. تيم هاي فنلاند، مقدونيه، ارمنستان و اندورا نيز در مكانهاي بعدي قرار دارند.
معجزه در آتن
تيم يونان قهرمان جام ملتهاي اروپا بهترين فرصت را براي رسيدن به بازي هاي پلي اف با شكست مقابل اوكراين از دست داد.
اين تيم در آتن برابراين تيم مغلوب شد تا رقيب در آستانه صعود به جام جهاني قرار گيرد. اين تيم فقط به (۲) امتياز براي صعود نياز دارد. اولگ بلوخين ستاره دهه هفتاد روسيه اكنون رهبري اوكراين را برعهده دارد و براي اولين بار اين تيم را در يكقدمي صعود قرار داده است. اوكراين در حال حاضر بدون شكست با ۲۳ امتياز در صدر جدول قرار دارد. اين تيم در سه بازي آينده خود با تيم هاي گرجستان، تركيه و آلباني ديدار مي كند.
اولگ بلوخين در مورد اولين حضور اوكراين در جام جهاني گفت: كار ما براي صعود چندان دشوار نيست و تنها بازي مقابل تركيه كمي سخت است البته تركها ديگر آن قدرت سال ۲۰۰۲ را ندارند و ما مي توانيم به راحتي آنها را شكست دهيم. تركيه در بازي رفت مقابل اوكراين در استانبول با سه گل شكست خورد تا روياهاي اين تيم براي رسيدن به جام جهاني كمرنگ شود.
بعد از تيم اوكراين، تركيه، دانمارك و يونان بخت هاي حضور در مرحله پلي اف هستند. دانمارك در صورت پيروزي در بازي حساس ۱۲ شهريور مقابل تركيه مي تواند علاوه بر خارج كردن اين تيم از گردونه، خود را به عنوان مدعي تيم دوم معرفي كند.
تركيه با ،۱۶ يونان با ۱۵ و دانمارك با يك بازي كمتر و ۱۲ امتياز در مكانهاي بعدي ايستاده اند.
گريز پرتغال از برزخ
در گروه سوم رقابتهاي جام جهاني ۲۰۰۶ تيم هاي پرتغال، اسلواكي، روسيه، لتوني، استوني، ليختن اشتاين و لوكزامبورگ قرار دارند كه در حال حاضر پرتغال با (۲۰) امتياز در صدر جدول ايستاده است.
در اين گروه با توجه به تيم هاي حاضر كار پرتغال براي كسب امتيازات لازم آسان بود. بعد از اينكه پرتغال در جام ملتها نتوانست قهرمان شود گمانه زني ها در مورد نزول اين تيم آغاز شد اما اسكولاري تيم را بازسازي كرد و با حضور مجدد لوئيز فيگو اين هماهنگي به اوج رسيد تا اختلافات بين اين دو نيز به پايان برسد. پرتغال براي قطعي كردن صعودش با لوكزامبورگ، ليختن اشتاين و لتوني ديدار مي كند كه در هر سه بازي ميزبان است. اسكولاري در مورد آخرين وضعيت پرتغال در اين بازي ها گفت: پرتغال سالهاست كه در جام جهاني به حق خود نرسيده است اما اين بار قصد داريم نه تنها به جام جهاني  رويم بلكه به عنوان يك مدعي پا به ميدان مسابقات  گذاريم.
لوئيز فيگو كاپيتان تيم پرتغال نيز درباره حضور مجددش در تيم ملي گفت: اميدوارم بتوانم با پرتغال به مقام درخورتوجهي در جام جهاني برسيم. پرتغال داراي پتانسيل براي موفقيت در جام جهاني ۲۰۰۶ است.
اسلواكي، روسيه، لتوني سه تيم هستند كه براي دوم شدن تلاش مي كنند فاصله نزديك اين تيم ها حساسيت را در اين گروه بالا برده است.
اين سه تيم به ترتيب با (۱۷)، (۱۴) و (۱۳) رديف هاي دوم تا چهارم جدول را اشغال كرده اند.
معادله پيچيده
يكي از گروه هايي كه هنوز هيچ گونه اظهار نظري در مورد آن نمي توان انجام داد گروه چهارم است. جمهوري ايرلند، سوئيس، رژيم اشغالگر قدس و فرانسه همه در شرايطي نزديك به هم قرار دارند و با لغزش كوچكي يك تيم ممكن است از گردونه خارج شود.
براي حل اين معادله پيچيده بايد تا ماه سپتامبر (شهريور) صبر كرد. در حال حاضر فرانسه در وضعيت بسيار بحراني قرار دارد و با ۱۰ امتياز در مكان چهارم ايستاده است. اين تيم يك بازي كمتر نسبت به ساير رقبا دارد و به همين منظور روز ۱۲ شهريور در فرانسه با جزاير فارو ديدار مي كند.
فرانسه ۴ روز بعد در دوبلين در مهمترين بازي سال خود با جمهوري ايرلند روبرو مي شود. قهرمان جهان در سال ۱۹۹۸ اگر قصد حضور در جام جهاني هجدهم را دارد بايد ديدارهاي آتي خود را با موفقيت پشت سر بگذارد. اين تيم امتيازات مهمي را در بازي هاي خانگي مقابل رژيم اشغالگرقدس، جمهوري ايرلند و سوئيس از دست داده است. سه تساوي بدون گل در خانه بدترين كارنامه فرانسه در بازي هاي مقدماتي است.
اين تيم بعد از جدايي ستارگان بزرگي چون زيدان دچار افت شديدي شد.
جمهوري ايرلند معادلات اين گروه را در حضور فرانسه برهم زده و با ۱۳ امتياز در صدر جاي دارد. ايرلندي ها اگر تا پايان بازي ها با قدرت پيش روند به عنوان تيم اول از اين گروه صعود خواهند كرد. اين تيم در ۳ بازي آينده اش با فرانسه، قبرس و سوئيس ديدار خواهد كرد . برايان كاير سر مربي تيم ايرلند در مورد وضعيت اين تيم گفت : ما دو بازي دشوار مقابل فرانسه و سوئيس در پيش داريم كه اين ديدارها حكم مرگ و زندگي براي ما خواهند داشت. ما با پيروزي در اين دو مسابقه صعودمان بطور مستقيم قطعي خواهد شد.
ايرلند در هر دو بازي رفت برابر اين دو تيم موفق شد به تساوي برسد.
002388.jpg
ايتالياي جديد در جام جهاني ۲۰۰۶
مارچلو ليپي با پشت كردن به ستارگان فوتبال ايتاليا به نوعي قصد دارد يك رفرم را در اين تيم بوجود آورد. نتيجه اين كار نيز تاكنون مثبت بوده و ايتاليا اكنون با ۱۳ امتياز در صدر جدول گروهش قرار دارد. گارتوزو، توتي و دل پيرو بازيكنان سرشناسي بودند كه ليپي از آنها در ديدار با نروژ چشم پوشي كرد.
ايتاليايي ها در حال حاضر براي حضور در تورنمنت آمريكا در اين كشور بسر مي برند و ليپي براي اين سفر نيز باز هم از چهره هاي جوان كه براي اولين بار به تيم ملي دعوت شدند استفاده خواهد كرد. از ۲۳ بازيكن حاضر در اين بازي ها ۷ نفر به تازگي به تيم ملي فراخوانده شده  اند.
ليپي در توجيه اين عمل خود مي گويد: اين تيم گلچيني است از بهترين هاي اين فصل و به هر كسي كه بهترين توانايي خود را در اين رقابت ها ارائه كرده است، به اين صورت پاداش داده مي شود. وي مي افزايد: اين بازيكنان مي توانند با درخشش خود در اين بازي ها نظر مرا براي بازي كردن در ديدارهاي آتي مقدماتي جام جهاني جلب كنند.
ايتاليا در ديدار بعدي اش در گلاسكو به مصاف اسكاتلند خواهد رفت ديدار دشواري كه مي تواند براي اين تيم نقش تعيين كننده اي داشته باشد.
بعد از ايتاليا در اين گروه تيم هاي نروژ و اسلوواني شانس هاي بعدي هستند. نروژ اگر مي توانست در بازي رو در رو مقابل ايتاليا كه در اسلو برگزار شد به پيروزي برسد امتياز خود را با ايتاليا برابر مي كرد اما اين گونه نشد تا بخت مسلمي را از دست بدهد. نروژي ها روز ۱۲ شهريور در مصاف با اسلوواني ديدار دشواري را در پيش دارند.
لهستان در دوره مقدماتي سال ۲۰۰۲ با قدرت به جام جهاني صعود كرد. اما حضور كمرنگ اين تيم در جام جهاني و حذف در دور مقدماتي باعث شد علاقه مندان به اين تيم شرقي قاره اروپا سرخورده شوند. اما لهستان بارديگر قدرت سابق خود را بدست آورده و سعي دارد تا به عنوان تيم اول از گروه ششم به مرحله بعدي راه يابد. در اين راه مانع بزرگي به نام انگليس وجود دارد كه در حال حاضر با ۱۶ امتياز در مكان دوم ايستاده است البته تيم اريكسون يك بازي كمتر نسبت به رقيب دارد و اين تيم با ۱۸ امتياز در صدر قرار دارد.
لهستان در ۳ بازي آينده خود به ترتيب با اتريش، ولز و انگليس ديدار مي كند كه اگر بتواند شكست بازي رفت خود را در منچستر مقابل تيم اريكسون جبران كند آنگاه انگليس به بازي هاي پلي اف خواهد رفت كه پيش بيني در اين زمينه كمي دشوار است.
در آن سوي ميدان نيز انگليس در بازي هاي بعدي با ولز، ايرلند شمالي، اتريش و لهستان ديدار مي كند.
اريكسون در مورد بازي آينده تيمش مقابل ولز گفت: آنها تيم منسجم و خوبي هستند و بازي در كارديف براي ما آسان نخواهد بود. وي افزود: اگر بخواهيم مستقيم به جام جهاني برويم بايد در تمامي ديدارها با هدف پيروزي پا به ميدان بگذاريم.
اسپانيا در بحران
ماستايا در يك شب غم بار شاهد توقف ماتادورها در مصاف با تيم بوسني بود. بوسني تيم پنجم جدول مي باشد و شانس زيادي براي صعود ندارد اما اسپانيا با تمام ستارگانش برابر اين تيم متوقف شد.
از اين تساوي بيشتر از همه تيم صربستان و مونته نگرو خوشحال شد كه در حال حاضر با يك بازي كمتر و ۱۲ امتياز در مكان دوم است در حاليكه اسپانيا با ۱۳ امتياز از ۷ بازي در صدر ايستاده است. در صورت پيروزي صربستان و مونته نگرو در ديدار بعدي مقابل ليتواني در روز ۱۲ شهريور اين تيم در صدر جدول قرار مي گيرد. البته ۴ روز بعد اسپانيا و صربستان ديدار سرنوشت سازي را در والنسيا برگزار خواهند كرد كه نتيجه اين بازي وضعيت تيم صعود كننده از گروه هفتم را مشخص مي كند. در بازي رفت دو تيم در بلگراد گلي از دروازه ها عبور نكرد و دو تيم امتيازات را تقسيم كردند.
با توجه به عملكرد قدرتمندانه دو تيم تا به امروز در گروه هفتم ديگر شانسي براي ساير تيم ها از جمله ليتواني، بلژيك و بوسني باقي نمانده است.
رقابت  كروواسي و سوئد
در گروه هشتم مقدماتي نيز هنوز هيچ چيز روشن نيست كروواسي، سوئد و مجارستان مدعيان اين گروه به شمار مي روند و بلغارستان، ايسلند و مالت حذف شده اند.
تا پايان بازي هاي مقدماتي اين گروه كه ۱۲ اكتبر به پايان مي رسد ۴ بازي باقي مانده است كه راه كروواسي بسيار آسانتر به نظر مي رسد. ايسلند، مالت، سوئد و مجارستان حريفان بعدي اين تيم به شمار مي روند. از اين بازي ها كروواسي در مهمترين آن برابر سوئد ميزبان است. در بازي رفت اين تيم موفق شد در گوتنبرگ سوئد را شكست دهد و اميدوار است بتواند اين پيروزي را در زاگرب تكرار نمايد.
از سوي ديگر سوئد تنها يك بازي آسان با ايسلند دارد كه آخرين بازي اين تيم به حساب مي آيد و در ديدارهاي بعدي با بلغارستان، مجارستان و كروواسي روبرو مي شود.
در حال حاضر كرووات ها بدون شكست و با ۱۶ امتياز در صدر جدول ايستاده اند و سوئد با يك شكست و ۱۵ امتياز دوم است.

ويچنزو مونتلا
انتقام سرد!
002385.jpg
منبع: ورلد ساكر
جهانگير كوثري
فصل هاي مختلف فوتبال ايتاليا در جهان را مي توان به عنوان بخشي از دوران ستاره ها يا نخبگان فوتبال به ثبت رساند. از سال ۱۹۳۴ تا به امروز كه نزديك به هفتاد سال مي گذرد، ايتاليا بزرگترين پايگاه موفق ترين بازيكنان جهان بوده است. مينرا، مونتي و فرارا در دهه سي، كاپلو، بوني پرتي و ماگلي در دهه پنجاه، مالديني؛ تراپاتوني، فاكتي، ريورا و ماتزولا در دهه شصت، بونين سنا، بورگينس، البرتوسي در دهه هفتاد، زوف، تاردلي، آنتونيوني و روسي در دهه هشتاد و مالديني، اسكيلاچي و كازيو و حالا با توتي، مونتلا، دل پيرو، بوفون و... اتفاقا در تمام دهه ها اين ستاره ها بودند كه فوتبال ملي و باشگاهي را در ايتاليا و اروپا سامان دادند و از نظر اقتصادي نيز آن را به شرايط آرماني رساندند.
ايتاليايي ها دوست دارند بگويند: «انتقام غذايي است كه بهتر است سرد خورده شود» و به نظر مي رسد اين ضرب المثل براي بهترين گلزن حال حاضر سري A خيلي با معني باشد. قضيه مونتلا درست از تابستان گذشته بود كه شروع شد و باعث شگفتي برخي نيز گرديد، زيرا باشگاه رم قصد داشت تا مهاجم خود را به تيم ديگري واگذار كند و حتي جالب تر اينكه هيچ باشگاهي علاقه اي واقعي براي جذب وي نشان نداد و به نظر آمد در رم و باشگاههاي ديگر اين طور تصور مي شود كه يك مهاجم سي ساله كه تنها پنج گل در فصل گذشته سري A به ثمر رسانده مهاجم مطلوبي براي هيچ تيمي نخواهد بود.
در پايان ماه فوريه، منتقدان بايد دوباره موضوع را بررسي مي كردند زيرا بررسي ها نشان مي داد كه او با نوزده گل زده در صدر برترين گلزنان سال جهان قرار دارد، يعني پنج گل بيشتر از آدريانو و اندري شوچنكو اما داستان به همين جا ختم نمي شد او با ۱۳۱ گل در صدر برترين گلزنان حال حاضر سري A كه در ليگ مشغول به بازي هستند قرار مي گرفت كه چهار گل بيش از رقيب و دوست نزديكش كريستين ويري بود، به علاوه مونتلا دوباره به تيم ملي ايتاليا دعوت شد. او بيستمين بازي ملي خود را برابر روسيه انجام داد، در ديداري كه ايتاليا دو بر صفر پيروز شد از نظر مارچلو ليپي مي توانست آمادگي خوبي براي ديدار دور نهايي مقدماتي جام جهاني آلمان برابر اسكاتلند در سن سيرو باشد.
احياي مونتلا مي توانست براي رم بسيار خوشحال كننده باشد زيرا اين تيم در شرايط مطلوبي به سر نمي برد و طي مدت زمان  اندكي دو مربي به نامهاي رودي فولر (از آلمان) و چزاره پراندلي (از ايتاليا) كنار گذاشته بود و حالا يك مربي جديد به نام لوئيجي دل نري را در مسند كار قرار داده بود. رم در سري A نمايش جالبي نداشت و در جام قهرمانان نيز بازيهاي دلسرد كننده را به نمايش گذاشت (پنج شكست و يك تساوي در شش مسابقه) علاوه بر اين از سوي يوفا به خاطر صدمه ديدن سر آندرس فريسيك توسط تماشاگران در بازي برابر ديناموكيف نيز محكوم و جريمه شده بود اما مونتلا بيشترين بازي را به همراه فرانچسكو توتي سر گروه تيم و آنتونيوكاسانو براي تيمش انجام داده بود و در زماني كه رم تزلزل و فراز و نشيب هاي زيادي از خود نشان داد او به گلزني ادامه مي داد مخصوصا زماني كه توپ درست روي پاي چپ او جفت و جور مي شد.
اين مهاجم از زماني كه در تابستان ۱۹۹۹ در ازاي چهارده ميليون پوند از سامپدوريا به رم پيوسته روابط پيچيده اي با اين باشگاه داشته است. براي مثال در ابتدا اين مربي وقت چك تيم زدنيك زمان بود كه پيشنهاد خريد اين بازيكن را به مسئولان تيم داد و درست زماني كه، مونتلا به رم آمد زمان اخراج شد و فابيوكاپلو به جاي او منصوب شد، اگر چه مونتلا در فصل اول هجده گل به ثمر رساند، كاپلو به مسئولان تيم هشدار داد كه اگر مايلند جام قهرماني را بدست آورند بايد يك مهاجم جديد در اختيار بگيرند و اين بدان معني بود كه مونتلا وي را متقاعد نكرده است و در تابستان سال ۲۰۰۰ بود كه رم با پرداخت ۱۸ ميليون پوند مهاجم آرژانتيني و تواناي سمپدوريا، گابريل باتيستوتا را در اختيار گرفت. بعد از چند بازي مشخص شد كه مونتلا زياد به بازي گرفته نمي شود و انتخاب اول كاپلو، گابريل باتيستوتاست كه همراه ماركودل وكيو و توتي به ميدان فرستاده مي شود، در نتيجه مونتلا در بسياري از بازيهاي فصلي كه آنها قهرمان سري A شدند بايد روي نيمكت قرار مي گرفت و از آنجا بازي را دنبال مي كرد، اگر چه او از سوي كاپلو در موقع مناسب در تركيب قرار مي گرفت و هنوز هم سهم بزرگي در موفقيت تيمش ايفا مي كرد و پس از باتيستوتا كه بيست گل به ثمر رساند، با سيزده گل دومين گلزن برتر تيمش محسوب مي شد اما قرار گرفتن روي نيمكت براي هيچ بازيكني خوشايند نيست و مونتلا نيز اين مسأله را زماني كه يك بطري آب را در جريان بازي با ناپولي به سمت كاپلو شوت كرد كاملا نشان داد. با افول باتيستوتا در دو فصل آينده كالچو، مونتلا بايد استعداد خود را در گلزني به همگان نشان مي داد، اگر چه مصدوميت و مشكلات شخصي مانند جدايي از همسر در راه بود. در فصل گذشته او تنها يازده بار براي رم به ميدان آمد و آمار نازل پنج گل را از خود به جا گذاشت، وي در فصل جاري براي بازگشت به اوج بايد مشكلات گذشته را به فراموشي سپرده و زندگي مسالمت آميز را شروع مي كرد و هنوز هم او كسي نبود كه از مشكلاتش سخن بگويد، زماني كه كاپلو، رم را به مقصد يوونتوس ترك كرد مونتلا جمله كوتاهي درباره او بيان كرد: او همان قدر به طرفداران رم احترام گذاشت كه به من در طول پنج سال گذشته نشان داده بود!
اخيرا وي در جواب اين سؤال كه آيا احساس مي كند در حرفه اش كمتر از آنچه استحقاقش را داشته به دست آورده، گفته است: «براي برنده بودن نيازي به بالا بردن جام يا بردن مدال نيست و در فوتبال اشخاص زيادي هستند كه برنده مي شوند اما هنوز بازنده هستند و نيز كساني كه خيلي مي بازند اما برنده هستند. براي من احترام مردم به من به عنوان يك انسان مهم تر از احترام به عنوان يك فوتباليست است.
مونتلا از آن دسته بازيكناني است كه بسيار بخشنده است و هرگز فراموش نخواهد شد.
فرانكو بالديني يكي از افرادي بود كه اصرار در فروش مونتلا در فصل گذشته داشت، اما در حال حاضر اين آينده خود بالديني است كه در رم به خطر افتاده است. خود مونتلا درباره بالديني گفته است: مديران فني تيم ها مي آيند و مي روند و اين در تمام باشگاه ها رايج است و اين موضوع به من مرتبط نيست.
همانطور كه در ابتدا گفتم: «انتقام غذايي است كه بهتر است سرد خورده شود.»
- نام: ويچنزو مونتلا
- باشگاه: رم
- مليت: ايتاليايي
- تاريخ تولد: ۱۸ ژوئن ۱۹۷۴ در پوميگليا نو
باشگاههاي قبلي: امپولي، جنوا، سمپدوريا
- اولين بازي ملي: ژوئن ۱۹۹۹ برابر ولز
- بازي ملي: ۲۰ بازي و۳ گل
- افتخارات: قهرمان سري  A (۲۰۰۱)

ورزش
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |