پنجشنبه ۱۵ دي ۱۳۸۴ - - ۳۸۹۳
فيلم هاي آخر هفته
ريش سفيدها
008313.jpg
اين هفته مي توانيد هم فيلمي از آل پاچينو را در تلويزيون ببينيد، هم به تماشاي فيلمي با بازي كلينت ايستوود بنشينيد و هم مورگان فريمن را در قالب يك پليس كهنه كار نظاره كنيد.
رضا مسلمي ـ و عدالت براي همه را نورمن جويسن در سال 1979 كارگرداني كرد. داستان فيلم درباره وكيل آرمان گرا و برجسته اي به نام آرتور كركلند است كه از بد حادثه در شرايطي قرار مي گيرد كه مجبور است در دادگاه از يك قاضي فاسد دفاع كند. از طرفي رابطه اين دو، تا پيش از اين ماجرا چندان گرم و جالب توجه نبوده و آرتور تنها به اجبار وكالت او را قبول كرده در حالي كه موكلش هم به  صراحت به گناه خود اعتراف مي كند.
فيلم مانند ديگر آثار برجسته سازنده اش به سينماي معترض تعلق دارد و جزو آن دسته از فيلم هايي ا ست كه به فساد دولتمردان اشاره و اعتراض مي كنند. علاوه بر اين، فيلم يك آل پاچينوي جذاب هم دارد كه همچون ديگر فيلم هاي سال هاي جوانيش پرشور و مسحوركننده بر پرده ظاهر شده و شايد مهمترين نقطه قوت فيلم هم در همين حضور پاچينو باشد. علاوه بر اين، جويسن هم به خوبي توانسته است داستان فيلمش را تعريف كند و در دام شعارهاي اجتماعي و سياسي فيلمنامه نيفتاده است. از ديگر بازيگران اين فيلم دو ساعته مي توان به جك واردن، جان فورسايت، جفري تامبر و كريستين لاتي اشاره كرد. و عدالت براي همه را مي توانيد فرداشب در حوالي ساعت 22:30 از شبكه۳ و برنامه صد فيلم تماشا كنيد.
اما فردا شب علاوه بر آل پاچينو، مي توانيد كلينت ايستوود را هم ببينيد كه در فيلمي كمدي ـ اكشن از مايكل چيمينو بازي كرده است. فيلم تاندربولت و لايت بوت درباره يك سارق بانك است كه با كمك دستياري جوان و جسور، دار و دسته قديمي خود را دوباره گرد هم مي آورد تا دست به يك سرقت پرخطر بزنند. در اين فيلم كه در سال 1974 ساخته شد، علاوه بر ايستوود، جف بريجز و جفري لوييس هم حضور دارند كه بازي در آن براي بريجز يك نامزدي اسكار به ارمغان آورد. مايكل چيمينو كه براي طرفداران نه چندان پيگير سينما احتمالا با فيلم شكارچي گوزن شناخته شده تر است، اين فيلم را با بودجه اي در حدود 4 ميليون دلار ساخت كه آن سال ها در سينماها 25 ميليون دلار فروش كرد. فرداشب در حوالي ساعت 20:40 به احتمال زياد مي توانيد فيلم تاندربولت و لايت بوت را از شبكه۴ و برنامه سينما۴ تماشا كنيد؛ البته اگر باز هم مانند چند هفته پيش، اين فيلم با فيلم ديگري جابه جا نشود.
ولي براي ديدن مورگان فريمن لازم نيست تا فرداشب صبر كنيد و تنها كافي ا ست امشب در حوالي ساعت 20:15 شبكه۳ را براي ديدن انتخاب كنيد. فيلم عنكبوتي آمد ـ يا به يك روايت ديگر عنكبوتي در راه ـ داستان دختر يكي از نمايندگان كنگره آمريكاست كه هنگام خروج از مدرسه ربوده مي شود. آدم ربا كه خود را دك معرفي مي كند، يكي از آدم هاي خودي است. از سوي ديگر آلكس كراس كه بعد از يك ماموريت سخت هنوز نتوانسته غم ازدست دادن همكار خود را فراموش كند، همراه با يك مامور مخفي زن، مامور پيگيري اين ماجرا مي شود. آنها در تحقيقاتشان رابطه اي ميان اين آدم ربايي و چند رشته قتل ديگر پيدا مي كنند و در نهايت به يك نام مي رسند؛ گري سونجي كه احتمالا بزرگ ترين خلافكاري  است كه كراس تابه حال با او روبه رو شده... .
فيلم براساس شخصيت اصلي ( الكس كراس) مجموعه داستان كارآگاهي نوشته جيمز پترسون ساخته شده ولي تاماهوري كه پيش از اين يك فيلم ديگر از اين مجموعه را هم با حضور فريمن ساخته بود، آن را كارگرداني كرده است. مهمترين نكته فيلم هم در همين حضور فريمن است كه مانند هميشه درخشان ظاهر شده، هرچند كه شباهت هاي كراس با نقش فريمن در فيلم درخشان هفت قابل انكار نيست. اما در كنار او بازيگران ديگري همچون مونيكار پاتر و مايكل وينكات هم در فيلم حضور دارند. عنكبوتي آمد كه محصول سال 2001 است و با درجه R در سينماها به نمايش درآمده را مي توانيد امشب از شبكه۳ تماشا كنيد، فقط حواستان باشد كه فيلم در نسخه اصلي اش زماني در حدود يك ساعت و 44 دقيقه دارد.

سينماي خانگي
شله زرد براي روايت دايره اي
008298.jpg
كمتر كسي است كه ليلا ي مهرجويي را نديده باشد؛ فيلمي كه هم اكران موفقي داشت (دومين فيلم پرفروش سال 76)، هم در شبكه ويدئويي پربيننده بود و هم اينكه تلويزيون چندبار آن را پخش كرد. چند وقتي است كه DVD ليلا هم به بازار آمده است؛ نسخه اي با كيفيت بسيار خوب كه ديدنش خالي از لطف نيست.
شهاب مهدوي - سينماي مهرجويي هميشه محصول شرايط بوده است؛ شرايطي كه مهرجويي با آن مهارت  حرفه اي مثال زدني اش، اغلب توانسته از آن به نفع خود استفاده كند. به همين خاطر او زودتر از بقيه هم نسلانش توانست خودش را با شرايط وفق دهد.
مهرجويي در سال هاي پس از انقلاب از همه هم نسلانش موفق تر عمل كرد. فيلم ليلا يكي از نقاط اوج سينماي اوست؛ فيلمي كه سوژه اش بارها در سريال هاي خانوادگي به كارگرفته شده بود و در نگاه اول اينكه مهرجويي حاضر شده چنين موضوعي را دستمايه فيلمش قرار دهد، كمي عجيب به نظر مي رسد. زني كه نازاست و مادر شوهرش قصد دارد همسر ديگري براي پسرش پيدا كند. از داستان هاي نشريات خانوادگي گرفته تا سريال هاي صبح خانواده تلويزيون بارها و بارها به اين موضوع پرداخته اند. مهرجويي اما با ليلا نشان مي دهد كه چگونه مي شود از يك دستمايه به شدت تكراري و كليشه اي، يك فيلم فوق العاده ساخت.
مهرجويي پس از انقلاب، معمولا اين مهارت را داشته كه هم مردم را جذب فيلم هايش كند و هم روشنفكران را. ماجرايي كه با اجاره نشين ها شروع شد و تا مهمان مامان هم ادامه پيدا كرده است. ليلا هم از اين ويژگي برخوردار است؛ يعني هر تماشاگري با هر نوع سليقه اي را مي تواند راضي كند.
او در كنار روايت سر راست يك داستان به همه مفاهيمي كه سينماي او را شكل داده اند هم مي پردازد. مثل مايه تقابل سنت و مدرنيته كه به خوبي در زمينه يك ملودرام خانوادگي طرح مي شود و خوشبختانه هيچ جا هم شكل تحميلي به خود نمي گيرد. فيلم به شدت مديون بازي ليلا حاتمي است. ليلا از آن فيلم هايي است كه نمي توان آن را بدون بازيگر نقش اصلي تصور كرد و اينكه بدون حضور ليلا حاتمي، ليلا قطعا فيلمي نمي شد كه الان هست.
مهرجويي در ليلا نشان مي دهد كه چگونه مي شود هم به خود وفادار ماند و هم به تماشاگر انبوه فكر كرد و اينكه چگونه مي شود با دستمايه اي سنتي ، فيلمي مدرن ساخت. مثل آيين نذر شله زرد در 28صفر كه در فيلم براي رسيدن به روايت دايره اي بهره گرفته شده است.

آب وهوا
روز پس از فردا
008316.jpg
اگر امروز و فردا هم آلودگي هوا را تحمل كنيد از شنبه، بارش ها شروع مي شود.
ميثم فقيهي- امروز همه جا آفتابي است. انتظار يك لكه ابر هم نداشته باشيد، اما به قول كارشناس هاي هواشناسي راديو و تلويزيون، از فردا با نفوذ يك توده هواي سرد از سمت شمال غربي، آرام آرام باران و برف آغاز خواهد شد؛ چترها را آماده كنيد.

عكس روز
زمستان بي برف
008355.jpg
همه دلخوشي زمستان به برف بازي و آدم برفي ساختنش است. به اين كه توي راه مدرسه تا خانه با دست هاي يخ كرده و گلوله هاي برف بخنديم ولي حالا كه زمستان آمده و از برف خبري نيست، چاره اي نمانده جز...
عكس: گلناز بهشتي

از صبح تا شب
حميدرضا پورنصيري

پيشنهاد اولم مانند هميشه ايران بهشتي دگر است كه هرچه از آن تعريف كنم و هرقدر زمان پخشش را تكرار كنم باز هم احساس مي كنم كم است به همين خاطر امروز در حوالي ساعت 12:30 حواستان به شبكه يك باشد. شب هنگام هم وقتي هنوز سينما يك شروع نشده، يعني در حوالي ساعت 21:45 مي توانيد مستند ديدني ايران را ببينيد كه كاملا با استانداردهايي فراتر از سينما و تلويزيون ايران ساخته شده. حالا كه صحبت به سينما يك رسيد، بد نيست بگويم كه اين برنامه هم حالتي مانند پخش مستقيم هاي شبكه 3 پيدا كرده است؛ يعني اصلا نمي توان به قطعيت درباره فيلمي كه قرار است از اين برنامه پخش شود اظهارنظر كرد؛ با اين تفاوت كه لااقل در شبكه۳ زيرنويس هايي وجود دارد كه چند ساعت زودتر تكليف مان را مشخص مي كنند. فيلم چگونه گرينچ كريسمس را دزديد؟ را قرار بود سينما يكي ها هفته پيش پخشش كنند و خودشان هم چندين بار آن را تبليغ كردند، اما در نهايت دوباره جي.اف.كي را پخش كردند. خلاصه كه شنيده مي شود امشب قرار است از اين برنامه، فيلم تحسين شده خاطرات موتورسيكلت به نمايش درآيد. فيلم درباره دوران شباب ارنستو چه گواراي معروف است كه در روزهاي جواني تصميم مي گيرد همراه با يكي از دوستانش و تنها به وسيله يك موتورسيكلت، تمام آمريكاي جنوبي را زير پا بگذارد. مهمترين خصوصيت فيلم در همين نمايش فرهنگ ها و قوم هاي مختلف است و تغييري كه قهرمان هاي فيلم در طول اين سفر مي كنند. اما نكته جالب درباره آن، اين است كه قرار بود سال گذشته در جشنواره فيلم فجر به نمايش درآيد، اما به دلايلي كه حدس زدنش زياد سخت نيست از جدول نمايش خارج شد و حالا فيلم، دوبله شده و احتمالا با زماني حدود نيم ساعت كمتر از نسخه اصلي براي پخش از رسانه ملي آماده شده است. فيلم را مي توانيد ساعت 22:30 از شبكه يك تماشا كنيد، البته به شرطي كه سينما يكي ها تصميم نگيرند به جبران هفته گذشته، گرينچ را نمايش بدهند كه زياد هم دور از ذهن نيست.
ساعت 20:15 هم از شبكه۳ مي توانيد فيلم سينمايي عنكبوتي آمد را تماشا كنيد و به همين خاطر براي ديدن شب هاي برره بايد تا ساعت 22:30 صبر كنيد. بعد از آن هم نوبت به مسابقه سيمرغ مي رسد. تكرار مظنونين هم مانند هفته هاي گذشته در ساعت 23:10 از شبكه تهران پخش مي شود.
فردا هم در حوالي ساعت 15:10 مي توانيد فيلم سينمايي ديدار را از شبكه يك تماشا كنيد كه ساخته شدنش به سال هاي اوليه دهه هفتاد برمي گردد. بازيگر اصلي آن هم مهران مديري است كه با اين روزهايش خيلي تفاوت دارد و در اين فيلم در برابر مينا لاكاني قرار گرفته است، اما در آن سال ها، بيش از اينكه حضور مديري روي پرده خبرساز باشد، سوژه فيلم آن را مشهور كرد و حتي مدتي هم باعث شد تا در انبار خاك بخورد. داستان فيلم درباره پسر مسلماني بود كه دلبسته يك دختر مسيحي مي شد و شايد دليل انتخاب فيلم براي اين هفته هم همين سال نو مسيحي ها باشد. به هرحال اگر به ملودرام هاي ايراني علاقه داريد پيشنهاد مي كنم فيلم را تماشا كنيد، اما اگر طرفدار سريال هاي ايراني هستيد، مي توانيد ساعت 19 فردا قسمت دوم از مجموعه پاي پياده را از شبكه تهران تماشا كنيد كه اصغر توسلي آن را ساخته و عنايت بخشي، مهين شهابي و شبنم مقدمي از بازيگرانش هستند. ساعت 20 هم از شبكه۲ مجموعه فرانسوي كميسر شهر به نمايش درمي آيد. اگر هم از سريال هاي چيني خوشتان مي آيد، مي توانيد ساعت 22:10 قسمت ديگري از افسانه عقاب هاي مبارز را ببينيد. شبكه سه اي ها هم گويا به جاي جنايت هاي غيرحرفه اي مجموعه ديگري را براي جمعه شب هايشان درنظر گرفته اند كه راستش هرچه فكر مي كنم نامش را به خاطر نمي آورم!

از مدينه تا غدير خم
14روز تا غدير
دكتر عدنان درخشان
دوشنبه چهارم ذي الحجه سال 10 هجري قمري، 16اسفند سال 10 هجري شمسي، 4مارس سال 632 ميلادي
امروز، كاروان پيامبر(ص) به مر الظهران رسيد و تا شب، در آنجا توقف كرد. آنگاه كاروانيان شبانه به سوي سرف حركت كردند و به جايي رسيدند كه منزل بعد از آن، مكه معظمه بود. حاجيان ديگري در بين راه به جمع مسافران حرم امن الهي ملحق شده اند. اينك كاروان رسول خداپذيراي بيش از صدهزار نفر است.
فراق مدينه از يار به دهمين روز خود رسيده است و مسجد زيباي نبوي، 10 شبانه روز است كه بي فروغ مانده؛ نه پيامبري... نه وصي پيامبر و نه خاندان پاك و مطهر او.
سال ها پيش، پيامبر اسلام(ص)، با ورود به مدينه، شروع به ساختن مسجدي كردند كه قبر شريف آن حضرت اينك در همين مسجد قراردارد؛ قسمت شمالي مسجد، محل عبادت و صفه هاي جنوبي آن، آسايشگاه مهاجراني بود كه از مكه با رسول خدا (ص) كوچ كرده بودند و در مدينه منزلي نداشتند يا محل خواب انصار فقير و بي بضاعت بود. آري، مسجد رسول خدا(ص) در مدينه استراحتگاه 400 فقير و بينوا بود كه هريك از آنها از طريق كسب و كار يا با كمك از بيت المال مسلمانان و غنايم جنگي به تدريج، سرمايه اي به دست مي آوردند و منزلي مي گرفتند. در كنار اين مسجد، خانه هاي جمعي از مهاجران و انصار قرار داشت كه برخي از ايشان براي افتخار، از خانه هاي خود روزنه ها و درهايي به خانه خدا باز كرده بودند... جبرئيل نازل شد و چنين پيام آورد: درهاي اين خانه ها به مسجد، همگي بسته شود؛ جز در خانه علي(ع) . جماعتي به اعتراض، سخناني گفتند. اين سخنان به گوش پيامبر(ص) رسيد. پس فرمودند:
اي مردم! بدانيد كه من فرمان يافته ام جز در خانه علي، در خانه همه مهاجران و انصار را به مسجد ببندم. شنيده ام كه برخي از شما سخناني گفته ايد! به خدا سوگند من از خود نه دري را بستم و نه دري را گشودم؛ بلكه اين فرماني از سوي خداوند است كه بايد پيروي كنم .(1)

۱ - بحار الانوار / ج۱‎/ صص 20 و۲۳ و برخي از مدارك اهل تسنن: صحيح ترمذي‎/ ج۲/ص۳۰۱؛ مستدرك الصحيحين /ج۳/صص۱۱۶ و 125

تئاتر
يك زن، يك مرد(آزيتا حاجيان)
سالن اصلي تئاتر شهر

خرده جنايت هاي زن و شوهري
(سهراب سليمي)
سالن سايه

تهرانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |