چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۹۴۶ - Mar 15, 2006
حضرت امام رضا عليه السلام:
محرم ماهي بود كه اهل جاهليت نبرد را در آن حرام مي دانستند، خون ما را در آن حلال شمردند و حرمت ما را هتك كردند، ذراري و زنان ما را اسير كردند، آتش به خيمه هاي ما زدند و آنچه بنه در آن بود چپاول كردند و در امر ما رعايتي از رسول خدا (صلي الله عليه و آله و سلم) نكردند. روز شهادت حسين عليه السلام، چشم ها را ريش كرد، و اشك ما را روان ساخت. [ ...]اين گريه گناهان بزرگ را بريزد.
كمره اي، ترجمه امالي ص ۱۲۸
امروز با حافظ
خرمن سوختگان را همه گو باد ببر
روي بنماي و وجود خودم از ياد ببر
گو بيا سيل غم و خانه ز بنياد ببر
ما چو داديم دل و ديده به طوفان بلا
اعتراض ناشران به تغيير و دوپاره شدن
نمايشگاه بين المللي كتاب تهران
به اعتقاد برخي دست اندركاران كتاب، جداكردن بخش داخلي و خارجي نمايشگاه از يكديگر اشتباه است و به وجهه جهاني اين نمايشگاه لطمه وارد مي كند
گروه ادب و هنر: دوپاره كردن نمايشگاه بين المللي كتاب تهران، واكنش ناشران پيشكسوت و سنتي را نيز به دنبال داشته است و بيم آن مي رود كه در صورت عقب ننشستن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، ناشران به سمت تحريم اين نمايشگاه سوق داده شوند، مگر آنكه به مانند دو سال قبل رئيس جمهور به نفع ناشران وارد عمل شده و از تغيير محل نمايشگاه جلوگيري كند.
به گزارش همشهري، آخوندي، ناشر كتابهاي مذهبي و از پيشكسوتان اين عرصه نخستين مخالف سرسخت تغيير ونيز دوپاره شده نمايشگاه كتاب است كه در گفت و گويي با مهر با اشاره به كمبود فضاي مصلي براي ناشران داخلي در پاسخ به اين پرسش كه دست اندركاران وزارت ارشاد گفته اند از محوطه مصلي استفاده كرده و متراژ را تا ۵۰ هزار متر افزايش خواهند داد به وجود بادها و بوران فصلي در اين موقع از سال اشاره كرد و گفت: به هيچ صورت نمي توان از فضاي آزاد و محوطه باز مصلي تهران براي جايگزيني ناشران و غرفه بندي استفاده كرد و با وجود عوامل طبيعي باد و باران كه هرساله در اين فصل از سال (ارديبهشت) شاهد هستيم امكان چنين كاري وجود ندارد.
مدير دارالكتب الاسلاميه درباره دوپاره شدن نمايشگاه كتاب و جداسازي بخش داخلي و بين المللي نمايشگاه كتاب گفت: اين كار بسيار غلطي است و جداكردن بخش داخلي و خارجي نمايشگاه از يكديگر بسيار اشتباه است و به وجه جهاني اين نمايشگاه لطمه وارد مي كند و سبب مي شود روابط ناشران مذهبي با ناشران جهان اسلام آسيب جدي ديده و اين مساله تاثير منفي زيادي بر مناسبات ما با ناشران كشورهاي اسلامي وارد مي كند و امكان ارتباط ما با ناشران كشور هاي اسلامي را محدود مي كند.
نادر قدياني ديگر ناشري است كه مي گويد: بيشترين صدمه از تغيير محل نمايشگاه را ناشران بخش خصوصي متحمل مي شوند.
اين ناشر با اشاره به حضور خود در ۵۰ نمايشگاه بين المللي كتاب در اقصي نقاط جهان مي گويد: هميشه نمايشگاه هاي بين المللي به صورت متمركز برگزار مي شود و دوپاره كردن يك نمايشگاه بين المللي تاكنون بي سابقه بوده و اين گونه رفتارها پديده جديدي است.
جلال فهيم  هاشمي، كه از اعضاي اصلي اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران است نيز در اين زمينه مي گويد: «برگزاري نمايشگاه به صورت تفكيكي، نمايشگاه كتاب تهران را به نمايشگاه هاي استاني كتاب تبديل مي كند و كاركرد بين المللي آن را به طور كل از آن سلب خواهد كرد.»
گزارش همشهري حاكيست كه عمده ناشران داخلي مخالف دوپاره شدن نمايشگاه كتاب تهران به دو بخش مجزاي داخلي و خارجي دور از يكديگر هستند و آن را موجب كم شدن اعتبار بين المللي نمايشگاه كتاب تهران و موجب زيان هاي شديد مالي براي خود مي دانند، به همين دليل آنها با ارسال نامه اي خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اعتراض خود را نسبت به اين موضوع اعلام كرده اند. متن اين نامه هنوز در اختيار رسانه ها قرار نگرفته است.

اصل مطلب-ابوالفضل زرويي نصرآباد
در گرفتن حكم و در دفع دخل مقدر فرمايد
008742.jpg
008745.jpg

۱۴ فيلم سينمايي در شبكه تهران
008700.jpg
ايسنا:شبكه تهران، در ايام نوروز ۵ فيلم ايراني، ۴ فيلم آمريكايي، يك فيلم ايتاليايي، يك فيلم آلماني، يك فيلم محصول مشترك آمريكا و آلمان و يك فيلم محصول مشترك آلمان و هنگ كنگ و يك فيلم سينمايي فرانسوي را با مضامين پليسي، تاريخي، اكشن و خانوادگي پخش مي كند.
«سرقت در ۶۰ ثانيه» ، به كارگرداني دومينيك سنا عنوان فيلم سينمايي با مضمون پليسي است كه دوشنبه (۲۹ اسفندماه) از شبكه تهران پخش مي شود. «پشت پرده مه» به كارگرداني پرويز شيخ طادي اول فروردين ماه ۸۵ از اين شبكه پخش مي شود. فيلم «آقا و خانم اسميت» به كارگرداني دوگ لايمن، چهارشنبه دوم فروردين ماه از شبكه تهران پخش مي شود.
«دور دنيا در هشتاد روز» به كارگرداني فرانك كوريسي پنجشنبه سوم فروردين ماه از شبكه تهران پخش مي شود. «نردبان ۴۹» به كارگرداني جي راسل چهارم فروردين از شبكه تهران پخش مي شود و داراي مضموني خانوادگي است. فيلم سينمايي «رسم عاشق كشي» به كارگرداني خسرو معصومي شنبه ۵ فروردين ماه از اين شبكه پخش مي شود. فيلم سينمايي ايتاليايي «اوليتمو» نيز روز يكشنبه (۶ فروردين ماه) از شبكه تهران پخش مي شود و درباره اوليتمو است كه به تازگي از ماموريت بازگشته و متوجه مي شود...
«هربي پرواز مي كند» فيلم سينمايي فرانسوي است كه دوشنبه (۷ فروردين ماه) پخش مي شود. «سفر به خير» ، يكي ديگر از فيلم هاي سينمايي با مضمون پليسي و جنايي است كه سه شنبه (۸ فروردين ماه) از شبكه تهران پخش مي شود. فيلم سينمايي تاريخي «شاه آرتور» به كارگرداني آنتوان فوكوا ۱۱ فروردين ماه از شبكه تهران پخش مي شود.
شنبه (۱۲ فروردين ماه) فيلم سينمايي «پايگاه» محصول كشور آلمان از اين شبكه پخش مي شود.

هنرمندان دعوت به تعامل با دولت شدند
ايرنا: مشاور هنري  رئيس  جمهور گفت : لازم  است  هنرمندان  خود را با سرعت  و شتاب دولت  فعلي  وفق  دهند.
جواد شمقدري  در مراسم  پاياني  دومين  فصل  نمايشهاي  مذهبي  در مشهد افزود: دولت  فعلي ، دولت  سرعت  و شتاب  در انتخاب  و اجرا است . وي  گفت : تعامل  هنرمندان  با دولت  و مسئولان  ضرورت  دارد و به  بخش  زيادي  از مطالبات  هنرمندان  پاسخ  داده  خواهد شد.وي  همچنين  از فصل  نمايشهاي  مذهبي  مشهد، نمايشهاي  عاشوراييان  و تئاتر دفاع  مقدس  به  عنوان  نقطه  آغاز در حوزه  هنر تئاتر ياد كرد و گفت : معتقديم مي توان  بعد از اين  با قوت  و قدرت  بيشتري  در موضوعات  ديگر در زمينه  هنرتئاتر وارد شد و به  نتايج  مثبت  دست  يافت .

معرفي برگزيدگان جشنواره تئاتر دانشجويي بوشهر
بوشهر _ ايرنا: دبير اجرايي  نهمين  جشنواره  تئاتر دانشجويي  بوشهر گفت : برترين هاي  اين جشنواره  در هفت  بخش  به اين ترتيب معرفي شدند: لوح سپاس  و جايزه  نقدي  جشنواره  در بخش  موسيقي  به  احمد نور علي  زاده  براي نمايش  خرس  اهدا شد و در بخش  طراحي  نور از حامد حيدريان  براي  نمايش بازي  كشتار تقدير به  عمل  آمد. لوح  افتخار و جايزه  نقدي  جشنواره  دربخش  طراحي صحنه  به  آرش  مالمير براي  نمايش  كنت  دراكولا و در بخش  طراحي  لباس  به امير حسين  بهبهاني  نيا براي  نمايش  سياها تقديم  شد.

موزه هنرهاي معاصر تعلل مي كند
بلاتكليفي آثار هنرمندان به خاطر ۵/۱ ميليون تومان
ميراث خبر:  نقاشي ها و مجسمه هاي هنرمندان ايراني كه تابستان در ليسبون به نمايش درآمد، به دليل تعلل موزه هنرهاي معاصر در پرداخت هزينه حمل و نقل آثار، در گمرك مانده و هنرمندان نگران سلامت آثارشان هستند.
فرح اصولي، هنرمندي كه ۴ تابلوي نقاشي اش در نمايشگاه ليسبون به نمايش درآمده بود،  در اين باره توضيح مي دهد: «يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان هزينه حمل و نقل آثار است كه بايد از سوي موزه هنرهاي معاصر پرداخت شود اما به دليل كمبود بودجه چنين نشده  است و با وجود گذشت مدتي طولاني از برپايي نمايشگاه، هنوز آثارمان را دريافت نكرده ايم. علاوه بر اين نمي دانيم آثار در چه شرايطي نگه داري مي شود.
آثار هنري آسيب پذيرند، به ويژه نقاشي هايي كه از مجموعه شخصي خودم براي نمايش در اين نمايشگاه ارائه دادم، غيرقابل ترميم هستند و در صورت بروز هرگونه آسيب، امكان اصلاح آنها وجود ندارد.»
نمايشگاه آثار هنرمندان ايراني شهريور ۱۳۸۴ در موزه آب انبارهاي ليسبون افتتاح شد. از ۲۸ مهر نيز به مدت يك هفته در كاخ «بولسا» ي شهر پورتو به نمايش درآمد و بعد از آن آثار به تهران انتقال يافت اما هنوز به هنرمندان تحويل نشده  است.
شهلا حبيبي، گيزلا وارگاسينيايي، فرح اصولي، الهه حيدري، پانته آ رحماني، ياسمين سينايي، محمد حسني ماهر، ايرج زند، طاهر شيخ الحكمايي، فرشيد مثقالي، محمدعلي ترقي جاه، علي ترقي جاه، آنه محمد تاتاري و خسرو سينايي هنرمندان شركت كننده در اين نمايشگاه  هستند.
خسرو سينايي با ارائه  هشت فيلم مستند درباره زندگي و آثار هنرمندان مطرح هنرهاي تجسمي، تنها سينماگر اين گروه بود. اثر پاپيه ماشه فرشيد مثقالي از ديگر آثار اين هنرمندان آسيب پذيرتر است.
اصولي مي گويد: «مواد تشكيل دهنده آثار پاپيه ماشه در برابر شرايط نامناسب مقاومت ندارند و از بين مي روند.»
طاهر شيخ الحكمايي، نيز ۴ اثر به اين نمايشگاه امانت داده كه نگران سلامت آنها است.او در گفت وگو با ميراث خبر اظهار اميدواري مي كند كه موزه هنرهاي معاصر با تامين يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و پرداخت به گمرك آثار هنرمندان را به آنها بازگرداند.

بهارستان
قناعت
بايزيد را گفتند به چه يافتي؟ آنچه يافتي. گفت: اسباب دنيا جمع كردم و به زنجير قناعت بستم و در منجنيق صدق نهادم و به درياي نااميدي انداختم.
تذكره الاوليا - عطار

فيلمسازان جوان امسال ۶۶ بار به جشنواره هاي جهاني رفتند
ايرنا : فيلمسازان جوان ايران با ۶۶ حضور در بخش رقابتي جشنواره هاي معتبر جهاني و كسب ۱۱جايزه بين المللي موفقيت چشمگيري در سال ۸۴ داشتند.
به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، حضور بين المللي فيلمسازان جوان در بخش مسابقه بين الملل جشنواره هاي معتبري چون ونيز (ايتاليا)، كارلو ويواري(جمهوري چك)، كلرمون فران و سينما دو رئل (فرانسه)، آمستردام و روتردام (هلند)، لندن، منچستر و ليدز (انگلستان)، والنسيا (اسپانيا)، هامبورگ (آلمان) و مونترال و تورنتو (كانادا) بوده است.
اين فيلمسازان همچنين سال گذشته در جشنواره هايي ازجمله تامپره(فنلاند)، توكيو (ژاپن)، آوانكا (پرتغال)، گوانگ ژو (چين)، پوسان (كره جنوبي) حضور داشتند كه در اين بين ۱۱جايزه بين المللي هم نصيب محمد ابراهيم معيري، الهام حسين زاده، وحيد نصيريان، نقي نعمتي، بيژن زمان پيرا، سودابه باباگپ و اصغر صفار شد.

برگي از تاريخ
ملي شدن نفت
تصويب ملي شدن نفت ايران مرهون تلاش هاي پيگير برخي از اشخاص مذهبي و سياسي كشور، ازجمله آيت الله كاشاني و جمعيت فدائيان اسلام و قيام ملت مسلمان ايران است. اعدام انقلابي رزم آرا، نخست وزير كه با ملي شدن نفت به شدت مخالفت مي نمود، به اين حركت مردمي شتاب فزاينده اي بخشيد تا اين كه مجلس شوراي ملي در ۲۴ اسفند و مجلس سنا در ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ شمسي ماده واحده ملي شدن صنعت نفت ايران را به تصويب رساندند.
اولين انتخابات مجلس
با برگزاري انتخابات اولين دوره مجلس شوراي اسلامي، يكي ديگر از اهداف انقلاب اسلامي تحقق يافت و مردم ايران در انتخاباتي آزاد، نمايندگان خود را برگزيدند. اين انتخابات در شرايطي برگزار شد كه دشمنان اسلام با توطئه هاي مختلف خود، درصدد تضعيف نظام نوپاي جمهوري اسلامي و جلوگيري از شكل گيري اركان آن بودند، اما مردم ايران، تحت رهبري امام خميني، تمامي توطئه ها را خنثي كردند و مجلس، با قدرت، كار خود را آغاز كرد.
انفجار در نماز جمعه تهران
در زماني كه رژيم بعث، مردم را از رفتن به نماز جمعه برحذر مي داشت و به بمباران و موشكباران نماز جمعه تهديد مي كرد، منافقان نيز بيكار ننشسته و با يك طرح از قبل تعيين شده و هماهنگ با رژيم عراق، نماز جمعه تهران را در ۲۴ اسفند ۶۳ به خاك و خون كشيدند. در اين جنايت ۱۴ نفر شهيد و ۸۸ نفر مجروح شدند. مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي كه در آن زمان در مقام رياست جمهوري و امامت جمعه تهران در حال ايراد خطبه هاي نماز بودند پس از انفجار بمب، با صلابت و بدون هيچ گونه تزلزلي به خطبه هايشان ادامه دادند و اين امر موجب تقويت روحيه ضداستكباري نمازگزاران و امت شهيدپرور ايران گرديد.

كوتاه از هفت هنر
دگرديسي در يونان: مستند دگرديسي از توليدات سيماي مركز خليج فارس به جشنواره بين المللي تصاوير قرن بيست و يكم ارسال شد. اين جشنواره تا ۲۸ اسفند در كشور يونان برگزار مي شود. اين مستند به كارگرداني سيد حسين صافي در ۲۵ دقيقه مراحل مختلف زندگي پروانه ها را نشان مي دهد. دگرديسي در بيست و چهارمين جشنواره بين المللي فيلم فجر نيز موفق شد ديپلم افتخار بهترين مستند اين جشنواره را به خود اختصاص دهد.
هنرمندان ايران در مكزيك : در بهار سال جديد نمايشگاهي از آثار مجسمه سازان ايراني در كشور مكزيك برگزار مي شود. كميته نمايشگاهي انجمن هنرمندان مجسمه ساز همواره در صدد بوده است تا با نمايش آثار هنرمندان مجسمه ساز، به پررنگ كردن اين شاخه از هنرهاي تجسمي دامن زند.
008697.jpg
سفر به لهستان : مسئول كانون تئاتر عروسكي اداره كل هنرهاي نمايشي به منظور ارتباط و تعامل فرهنگي به لهستان سفر مي كند. هزينه هاي اين سفر كه از ۴ فروردين ماه ۱۳۸۵ به مدت ۱۱ روز خواهد بود، به طور كامل بر عهده طرف لهستاني است. در اين سفر بهروز غريب پور _ چهره شاخص تئاتر عروسكي كشورمان _ نيز همراه علي پاكدست حضور خواهد داشت.
ترجمه: كتاب «تاريخچه تقريباً همه چيز» نوشته بيل برايسن - نويسنده آمريكايي - با ترجمه محمدتقي فرامرزي منتشر شد. اين كتاب كه برنده جايزه كتاب سال ۲۰۰۴ آمريكا شده است، با موضوع هايي همچون گم شده در كيهان، بزرگي كره زمين، آغاز عصر جديد، سياره پرخطر و از كائنات تا حيات به برخي پرسش هاي بشر درباره هستي و منظومه شمسي و ساير كائنات موجود در كهكشان پاسخ مي دهد.
كتاب: جلد پانزدهم مجموعه «يونانيان و بربرها» به قلم اميرمهدي بديع كه سال گذشته اولين مجلدش هم زمان با نمايشگاه بين المللي كتاب عرضه شد، به زودي منتشر مي شود.جلد پانزدهم اين اثر دربرگيرنده نقدهايي است كه نويسندگان داخلي و خارجي بر اين كتاب نوشته اند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران

چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سين هفتم
بوي بهار را با تمام وجود حس مي كنم. روبه روي قاب عكس ات مي نشينم و سين هاي سفره را دوباره مي شمارم: ساعت هاي بي تو بودنم، سال هاي چشم انتظاري ام، سبزي بهارهاي رفته، سرخي روي چفيه و پلاك ات با انگشتري سبزرنگت و صفحات سفيد دفترچه خاطراتت كه نيمه تمام برايم آوردند و گفتند كه تو ديگر نمي آيي، اما نه!! سين هفتم را سالي كه در پيش رو داريم، مي شمارم و همانند سال هاي پيش به خود اميد مي دهم كه امسال، سال آخر است و تو مي آيي.
زهرا آخوندي

گشتي در دنياي خبرها
رانندگي معكوس
سيدني: پليس استراليا راننده اي را كه با خودرواش به صورت دنده عقب رانندگي مي كرد دستگير كرد. اين راننده مسافت ۵۰ كيلومتر را در يكي از پر رفت و آمدترين بزرگراههاي اين كشور به صورت دنده عقب طي كرد. هنگامي كه پليس اين مرد را دستگير كرد وي مدعي شد كه تنها دنده عقب خودرواش كار مي كرده و به همين دليل مجبور شده به صورت دنده عقب خود را به خانه برساند. او قرار است چند روز ديگر در دادگاه محاكمه بشود. اگر چنين رانندگاني را بايد دستگير كرد، محاسبه بفرماييد كه در تهران چند نفر را مي توان دستگير كرد و به دادگاه فرستاد؟
برف زرد
سئول: سازمان هواشناسي كره جنوبي به شهروندان اين كشور توصيه كرد از خانه خارج نشوند و يا در هنگام تردد در خيابان از ماسك دهان استفاده كنند. علت اين توصيه بارش برف زرد در اين كشور در چند روز اخير بوده است. همه ساله وزش توفانهاي شن زرد از كشور چين باعث اختلال در زندگي مردم كره جنوبي مي شود اما بارش برف زرد بسيار نادر است.
سوسمار در استخر
سيدني: ديروز هنگامي كه يك خانم در شهر سيدني قصد استفاده از استخر خانه اش را داشت با صحنه  عجيبي مواجه شد، چون يك سوسمار ۵۰ سانتيمتري در اين مكان مشغول شنا كردن بود. اما جالب اين كه صاحبخانه شجاع، خونسردي خود را از دست نداد و با آرامش كامل سوسمار را به دام انداخت و سپس پليس را خبر كرد. هنوز مشخص نيست اين حيوان چگونه به داخل شهر راه يافته است.
پيشنهادهاي جالب
پكن: روز گذشته برخي از نمايندگان مجلس كشور چين پيشنهادهاي جالبي در صحن اين مكان ارائه دادند كه برخي از آنها در نوع خود بسيار جالب بود. يكي از اين نمايندگان پيشنهاد داد به جاي خلال دندان چوبي از خلال دندان خوراكي استفاده شود تا اين كه شهروندان پس از استفاده، آن  را ببلعند. اين گونه از قطع درختان جلوگيري خواهد شد. يكي ديگر از پيشنهادهاي نمايندگان، كنترل وزن كارمندان دولت بود. اين نماينده معتقد بود در صورتي كه براي وزن كارمندان دولت محدوديت در نظر گرفته شود آنها بودجه سازمان محل كار خود را صرف رفتن به رستوران نخواهند كرد.
رسوايي سيا
واشنگتن: يكي از روزنامه هاي  آمريكا مدعي شد از طريق جست وجوي اينترنتي مي توان به راحتي نام برخي از ماموران سازمان سيا و همچنين شماره تلفن هاي داخلي آنان را پيدا كرد. خبرنگار اين روزنامه براي اثبات اين ادعاي خود با پرداخت مبلغي اندك به يكي از موتورهاي جست وجوي اينترنتي موفق شد به نام و شماره تلفن ۲۶ هزار مامور سيا دست يابد.
جسد سالم
آتن: مقامات يك شهر در مركز يونان مدعي شده اند جسد يك راهب كه ۱۵ سال پيش در اين شهر به خاك سپرده شد كاملاً سالم است و دچار فرسايش نشده است. به همين دليل شهرداري اين شهر از پنج پزشك دعوت به عمل آورد تا به معاينه جسد بپردازند كه هر پنج پزشك سالم بودن جسد را تاييد كردند اما نتوانستند اين پديده را توجيه كنند.

گل و گياه
شاه بلوط هندي قرمز
008694.jpg
نام علمي:
Aesculus X carnea
خانواده:
HIPPOCASTANACEAE
اين درخت خزان پذير هيبريدي از گونه هندي و اروپايي شاه بلوط هندي است كه داراي برگهاي زيبا و فرم تاج كروي مي باشد. خوشه هاي بزرگ و افراشته آن شامل گلهاي صورتي رنگ اواخر بهار تا اوايل تابستان ظاهر شده و پس از آن به ميوه هاي كروي با پوسته سبزرنگ تبديل مي شوند. درختي كندرشد بوده و بلندي آن به ۲۰-۱۰ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي يا سايه _ آفتاب، خاك مرطوب و غني از مواد آلي كه داراي زهكشي خوب باشد. مناطق خنك با زمستانهاي سرد را ترجيح مي دهد. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق پيوند زدن در اواخر زمستان امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
محله ، مسافر ، جمعه
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
خارجي
سياسي
سينما
داخلي
شهرستان ها
شهري
راهنما
ورزش
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   محله ، مسافر ، جمعه   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   خارجي   |  
|  سياسي   |   سينما   |   داخلي   |   شهرستان ها   |   شهري   |   راهنما   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |