شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۰۶۳ - Aug 19, 2006
هشدارهايي كه جدي گرفته نشدند
مشكلات پيش روي ليگ هاي باشگاهي ايران
012153.jpg
012156.jpg
012159.jpg
012171.jpg
گروه ورزشي - علي شاكري: اگر همه ورزش ايران را فقط در فوتبال خلاصه نكنيم كه اين رشته نيز به همان نسبت وسعت فراگير و ظرف بزرگتر خود امروزه با چالش هاي اساسي روبروست بايد يادآور شويم كه در فصل جاري رقابتهاي باشگاهي ايران، ساير رشته ها حال و روز چندان مساعدي ندارند.
اگر هشدارهاي ديروز ما و ديگر دلسوزان را دستگاه ورزش جدي تر مي گرفت، بسكتبال ديروز مجبور نبود كه شروع فصل بازيهاي خود را با بي نظمي آغاز كند و سه بازي از هشت ديدارش لغو شود. نوشتيم كه افزايش بي رويه دستمزدها و نبود قانوني ضابطه مند در اين زمينه حيات بسياري از رشته هاي ورزشي را تهديد مي كند و حتي معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان تربيت بدني نيز خود از خيلي وقت پيش انگشت بر روي اين نكته حساس و تعيين كننده گذاشت، اما عدم برخورد واقع بينانه با اين مساله و جدي نگرفتن آن موجب شد تا بسياري از باشگاهها در فصل جاري براي تداوم فعاليت و با مشكل منابع مالي محدود تعداد رشته هاي فعال خود را كاهش دهند. حتي مدير يك باشگاه قديمي حذف واليبال را در راستاي تقويت ساير رشته ها قلمداد كرد و عنوان داشت براي اقتدار چاره اي جز اين نداشتيم! كافي است نگاهي به چند رشته اي كه فعاليت باشگاهي خود را در سال جاري آغاز كرده اند بيفكنيم و بيشتر در جريان اين معضل قرار گيريم. به عنوان نمونه از وزنه برداري و تكواندو و دو ورزش موفق المپيكي ياد مي كنيم كه اولي رقابت هايش را تنها با ۴ تيم آغاز كرده است. آيا اين شايسته رشته اي قديمي است كه همواره سهم عمده اي در موفقيت بين المللي ورزش ايران داشته است. يا در مسابقات هفته اول تكواندو پنج بازي به همين دليل به تعويق افتاد و از بسكتبال هم كه در سطور بالا نام برديم. تازه بسياري از رشته هاي ورزشي رقابت هاي باشگاهي خود را به دليل اردوي آماده سازي بازيهاي آسيايي دوحه به بعد از اين بازيها موكول كرده اند وگرنه كل موقعيت ليگ هاي باشگاهي ما به مخاطره مي افتاد. واقعيت آنكه با گذشت ۸۰ سال از ظهور تربيت بدني در كشورمان تعريف روشني از نظام باشگاه داري و نحوه اداره آن و ارتباط متقابل اين نهاد دوموثر در دست نيست وگرنه دليلي نداشت كه باشگاه ها به شكل سليقه اي و موردي با ورزش برخورد كنند.
در همين نظام نيم بند باشگاهي موجود وظيفه نظارت بر عملكرد آنها با كيست و آنها در صورت دورشدن از شرح وظايف خود از سوي چه نهادي مواخذه خواهند شد؟
براي عدم انجام كارهايي موازي چه تعاملي بين تربيت بدني نهادها و به خصوص آموزش عالي، آموزش و پرورش و سازمان تربيت بدني به چشم مي خورد. سئوال ديگر آن است كه از روزي كه رهبر معظم انقلاب اسلامي از اجرايي شدن بند ج اصل ۴۴ و كاستن از تصدي گري دولت و سپردن كارها به بخش خصوصي و مردم سخن گفتند ، ورزش در اين ارتباط چه قدمهايي برداشته است؟
با اجراي اين اصل مي شود ورزش را از بودجه تمام دولتي نجات داد و با تقويت بخش خصوصي در ورزش فعاليتها را در رشته هاي مختلف با ايجاد باشگاههاي خصوصي سامان داد. هنوز هم دير نشده است. براي حل مشكل پديد آمده با مداخله دستگاه ورزش با فراخواني مديران باشگاه ها از سوي سازمان تربيت بدني مي توان رشته هاي گرفتار آمده را نجات داد تا در فرصت هاي بهتر فكري عاجل كرد. اگر دير بجنبيم چه بسا صدمات جدي تري درهمين موقعيت متوجه ورزشهاي غيرفوتبالي ما خواهد شد.

خبرهاي فوتبال جهان
هاشميان و مهدوي كيا در تركيب اصلي
012168.jpg
گروه ورزشي - حسن حيدري:دومين هفته از رقابت هاي بوندس ليگا از امروز در شهرهاي مختلف آلمان آغاز مي شود.
اين هفته تيم  هامبورگ بعد از تساوي يك بر يك در هفته نخست مقابل آرمينيا بيلفلد به مصاف تيم انرژي كوتبوس مي رود. هامبورگ در اين بازي مهدوي كيا را از ابتدا در تركيب اصلي خود دارد و در خط حمله نيز سونگو و گوئه ررو بازي مي كنند. تيم  هانوفر نيز بعد از شكست سنگين هفته اول برابر ورد ربرمن به مصاف هرتابرلين خواهد رفت. در اين بازي وحيد هاشميان در كنار استانجر زوج خط حمله هانوفر را در سيستم ۲-۴-۴ اين تيم تشكيل مي دهند. تيم هرتابرلين نيز در هفته اول با ولفسبورگ به تساوي بدون گل رسيد. بايد ديد آيا با فروش مارسلينهو مهاجم برزيلي هرتا به فنرباغچه قدرت تهاجمي اين تيم كاهش يافته يا خير. در ساير بازي هاي اين هفته آلمنيا آخن با شالكه، بروسيا دورتموند با ماينتز، اينتراخت فرانكفورت با ولفسبورگ و باير لوركوزن با وردربرمن ديدار مي كنند. در بازي هاي فردا نيز آرمينيا بيلفلد با اشتوتگارت و بوخوم با بايرن مونيخ ديدار مي كنند. در اين ديدار علي كريمي همچنان به دليل آسيب ديدگي غايب است.
بارسلونا پيروز ديدار رفت
تيم بارسلونا در ديدار رفت سوپرجام اسپانيا با يك گل اسپانيول را مغلوب كرد. در اين بازي پربرخورد كه ۲۷ هزار تماشاگر داشت، لودويك ژولي بازيكن فرانسوي بارسلونا در دقيقه ۴۴ تنها گل اين بازي را به ثمر رساند. ديدار برگشت اين دو تيم فردا شب در ورزشگاه نيوكمپ بارسلونا برگزار مي شود.
آغاز ليگ برتر
فوتبال ليگ انگليس از امروز آغاز مي شود و طي آن در مهمترين بازي آرسنال در ورزشگاه جديد خود به مصاف استون ويلا مي رود. تاريخ برگزاري ليگ برتر انگليس به يك قرن پيش مي رسد و تاكنون گلهاي به ثمر رسيده در كليه سطوح رسمي اين ليگ ها از مرز پانصد هزار گل گذشته است. در ساير بازي هاي امروز شفيلد يونايتد تيم تازه وارد به ليگ برتر با ليورپول ديدار مي كند. اورتون در خانه با واتفورد ديدار مي كند. نيوكاسل به ديدار ويگان مي رود.

۴ ايراني در نيمه نهايي قايقراني قهرماني جهان
فدراسيون قايقراني روز جمعه اعلام كرد قايقرانان آبهاي آرام ايران در چهار رشته به مرحله نيمه نهايي مسابقات قايقراني قهرماني جهان در رشته هاي كاياك يك نفره، دو نفره و چهار نفره و كانو كانادايي يك نفره راه يافتند.اين فدراسيون اعلام كرد در اين مسابقات كه در مجارستان جريان دارد در نخستين روز، در رشته كاياك يك نفره ۱۰۰۰متر بابك ثمري و در كاياك دو نفره ۱۰۰۰متر بابك ثمري و محسن ميلاد به مرحله نيمه نهايي گام گذاشتند.

محمودي به تيم واليبال پروجياي ايتاليا پيوست
012162.jpg
گروه ورزشي - بهنام محمودي ملي پوش واليبال ايران پس از دو سال وقفه بار ديگر به عضويت يك تيم ايتاليايي درآمده است. تيم جديد محمودي «پروجيا» نام دارد كه براي ورزش دوستان ما نامي آشناست. تيمي كه در فوتبال رحمان رضايي را چند سالي در اختيار داشت و «پارك كي ون» سرمربي سابق تيم ملي واليبال هم چند سالي سرمربي آن بود. تيم واليبال پروجيا در سري A حضور دارد و به غير از محمودي از چند بازيكن برزيلي و اسپانيايي هم سود مي برد. ملي پوش واليبال ايران براي حضور در تمرينات پروجيا روز دوشنبه عازم ايتاليا خواهد شد و بيست روز مانده به آغاز مسابقات واليبال قهرماني جهان به تيم ملي ايران باز خواهد گشت. فصل جديد ليگ برتر واليبال ايتاليا از روز نوزدهم شهريورماه آغاز مي شود.

تيم هندبال جوانان ايران به ژاپن رفت
ايرنا: تيم هندبال جوانان ايران با ۱۷بازيكن جهت شركت در دهمين دوره مسابقات هندبال جوانان آسيا (انتخابي قهرماني جهان) جمعه شب به ژاپن رفت.
در اين مسابقات كه از روز سه شنبه ۳۱مردادماه شروع خواهد شد، ۱۲تيم در دو گروه حضور دارند.
تيم كشورمان در گروه ب اين مسابقات با تيم هاي كويت ، قطر، چين تايپه، هنگ كنگ و عربستان سعودي همگروه است.
تيم هاي كره جنوبي، ژاپن، عمان، چين، هند و ماكائو نيز در گروه الف اين مسابقات حضور دارند.
تيم كشورمان در نخستين ديدار خود در اين رقابتها روز سه شنبه ۳۱ مردادماه به مصاف قطر مي رود.
دومين ديدار را اول شهريور با عربستان خواهدداشت ، در سومين ديدار روز دوم شهريور با هنگ كنگ روبه رو مي شود.
تيم ايران روز جمعه سوم شهريورماه استراحت مي كند و در روزهاي شنبه و يكشنبه چهارم و پنجم شهريور به ترتيب برابر تيم هاي كويت و چين تايپه به ميدان مي رود.

ديدار علي آبادي با ملي پوشان وزنه برداري
012165.jpg
گروه ورزشي -محمدرضا منصوريان: رييس سازمان تربيت بدني كه براي بررسي وضعيت ورزش و افتتاح چند پروژه عمراني به استان هاي آذربايجان غربي و شرقي سفر كرده است در ادامه برنامه سفر خود و بعد از بازديد از امكانات ورزشي استان اردبيل سري هم به اردوي ملي پوشان وزنه برداري در شهرستان اردبيل زد و از نزديك ديدار صميمانه اي با ملي پوشان اين رشته داشت.در اين ديدار محمد علي  آبادي از حسين رضازاده قوي ترين مرد جهان درمورد وضعيت و آمادگي اش پرسيد و رضازاده از روند رو به پيشرفت خود و ديگر وزنه برداران تيم ملي گزارش مبسوطي ارايه كرد. بنا به اين گزارش گئورگي ايوانف سرمربي تيم ملي وزنه برداري پاسخ به سئوال رئيس ورزش از نتيجه گيري وزنه برداران در بازي هاي آسيايي دوحه را موكول به بعد از مسابقه هاي جهاني دومنيكن كرد.

فدراسيون جهاني دعوت كرد
رقابت هاي وزنه برداري قهرماني جهان اوايل مهرماه سال جاري در كشور دومنيكن برگزار مي شود. فدراسيون جهاني وزنه برداري از داراب رياحي، علي اصغر شهابي و باقرزاده دعوت كرده است تا با سفر به اين كشور با حضور در كادر فني و كنترل دوپينگ و پزشكي مسابقه هاي جهاني در راه هرچه بهتر برگزارشدن اين پيكارها سهيم شوند.

ليگ دسته اول كشتي آزاد قهرمان خود را شناخت
ايپنا: در پايان رقابت هاي ليگ دسته اول كشتي آزاد كشور، جام پهلوان عباس زندي تيم شيرين فراز كرمانشاه به مقام نخست دست يافت.
مرحله نهايي اين رقابتها با حضور چهار تيم شيرين فراز كرمانشاه، هيات كشتي نوشهر، صدرا زير آب سوادكوه و دانشگاه آزاد اسلامي مسجد سليمان روز پنج شنبه در تهران برگزار شد كه شيرين فراز با پيروزي در ديدار پاياني مقابل نماينده نوشهر به مقام قهرماني رسيد.
تيم كرمانشاهي در اين ديدار با دراختيار داشتن كشتي گيراني همچون ان شاءالله حسيني، محمدعلي حقيقت دوست، يوسف يوسف نيا و احسان نعمتي با نتيجه ۱۸ بر ۱۳ برابر حريف خود به برتري دست يافت.
پيش از ديدار فينال، تيم صدرا زيرآب سوادكوه در مسابقه رده بندي برابر تيم دانشگاه آزاد اسلامي مسجد سليمان نتيجه ۲۰ بر ۱۰ را به نفع خود رقم زد و به مقام سوم اين پيكارها رسيد.

طلب ۶۰ هزار يورويي آري هان
دنيزلي با قراردادي يكساله پرسپوليسي شد
012150.jpg
همشهري آنلاين - پس از كش و قوس بسيار مصطفي دنيزلي سرمربي اسبق تيم ملي تركيه و سرمربي سابق پاس با قراردادي يك ساله هدايت تيم پرسپوليس تهران را عهده دار شد.
دنيزلي را نورالدين دستيار اهل تركيه و حميد استيلي به عنوان مربي ياري خواهند داد. در پي قرارداد رسمي سرمربي جديد پرسپوليس محمدحسن انصاري فرد طي گفتگويي اعلام داشت: بر خلاف شايعات پيرامون مطالبات آري هان، وي تنها شصت هزار يورو از باشگاه طلبكار است و رايزني پيرامون بازگشت كاظميان از تيم الشعب با مدير برنامه هايش ادامه دارد.
دنيزلي دهمين مربي خارجي پرسپوليس محسوب مي شود و قبل از وي آلن راجرز، ايوان كونوف، لاويسلاو بگوويچ، يورگن گده، استانكو، مت كوويچ، وينگو بگوويچ، راينر زوبل و آري هان ۹ مربي خارجي سالهاي گذشته اين تيم بودند.

ليگ برتر بسكتبال با مشكل آغاز شد
گروه ورزشي - فصل جديد ليگ برتر بسكتبال ايران با انجام پنج بازي در تهران و شهرستان ها آغاز شد و سه بازي هم به دليل مشكلات چند تيم شركت كننده لغو شد.
حتي تعويق يك هفته اي هم نتوانست مانع از بي نظمي در هفته اول شود و براي دست اندركاران بازيها هم چاره اي جز برخورد فني و اولتيماتوم به تيم هاي مشكل دار باقي نمانده است. براي شناسايي سقف تيمهاي حاضر در ليگ برتر بايد دوهفته اي منتظر ماند و بعيد به نظر مي رسد كه همه آنها بتوانند با غلبه برمشكلات موجود خود را به بازيها برسانند. در بازيهاي انجام شده دو تيم قهرمان (صباباتري) و نايب قهرمان (پتروشيمي ماهشهر) به ميدان نرفتند و پيكان و مهرام نشان دادند كه بايد روي آنان حساب ويژه اي گشود.
نتايج بازيهاي انجام شده
پگاه فارس ۷۸ - نفت تهران ۷۵
مهرام تهران ۹۴ - شهرداري گرگان ۴۷
گل گهر سيرجان ۸۰- هيات شهركرد ۷۲
پيكان تهران ۸۴ - ستاره بنز كرج ۶۱
ذوب آهن ۸۲- پيام زنجان۴۶

ورزش
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |