گروه سیاسی: درحالی‌که کمتر از 3 روز دیگر به آغاز اجلاس بین‌المللی لندن درباره افغانستان باقی مانده است، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور از وجود ابهام در حضور ایران در نشست لندن سخن گفت.

علاوه بر حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان، گوردون براون نخست‌وزیر انگلیس و بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، وزرای امور خارجه 50 کشور نیز قرار است در کنفرانس لندن حضور داشته باشند.

رامین مهمان‌پرست، عصر دیروز(4بهمن) در گفت‌وگوی اختصاصی با همشهری گفت که ایران تاکنون به این نتیجه نرسیده که شرکت در اجلاس لندن می‌تواند تاثیر مثبتی در اوضاع افغانستان داشته باشد.

وی با اشاره به فشار افکار عمومی انگلیس به دولت این کشور بابت حضور در جنگ افغانستان گفت: با توجه به انتخابات آتی انگلیس، اینگونه به‌نظر می‌رسد که اجلاس لندن تنها بتواند مسائل داخلی انگلیس را جوابگو باشد.

مهمان‌پرست در ادامه با بیان اینکه رویکرد صحیح برای حل مشکل افغانستان، رویکرد منطقه‌ای است، افزود: معتقدیم راه‌حل نظامی پاسخگوی مشکلات افغانستان نیست و بدون رویکرد منطقه‌ای نمی‌توان راهی برای بحران افغانستان یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور تاکید کرد: اگر نشست لندن ادامه رویکرد گذشته باشد، لزومی نمی‌بینیم آن را با دید مثبت بررسی کنیم ولی اگر به‌دنبال حل مسئله افغانستان هستند و توجه به نقش همکاری منطقه‌ای در این ماجرا دارند، تهران هم با دید مثبت آن را بررسی خواهد کرد.

شایان ذکر است مهمان‌پرست، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران چند روز پیش هم درباره سطح حضور ایران در این نشست گفته بود:‌ برای شرکت در نشست لندن در مورد بررسی مسائل افغانستان همچنان بررسی‌ها ادامه دارد و اگر ‌نظرات ما تامین نشود، دلیلی برای حضور در این نشست نمی‌بینیم و معتقدیم درصورت در نظر نگرفتن نظرات اعلام شده، اجلاس موفق نیست.

در مورد افغانستان، قرار است 3 کنفرانس در روسیه، استانبول و لندن برگزارشود که به نسبت کشورهای شرکت‌کننده،کنفرانس لندن وسعت بیشتری از بقیه دارد. یک هفته پس از نشست لندن، نشست ناتو به‌منظور تصمیم‌گیری درباره تقویت نیروهای نظامی کشورهای عضو این سازمان در افغانستان برگزار خواهد شد.

در کنفرانس لندن قرار است فرانسه بین 20 تا 50 میلیون یورو به افغانستان کمک کند. صندوق بین‌المللی پول نیز اعلام کرده است کمک‌های مالی جدیدی به افغانستان می‌فرستد و روسیه نیز می‌خواهد باقیمانده بدهی‌های افغانستان را ببخشد.

آنگونه که رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند در نشست لندن قرار است طرح گسترش ارتش افغانستان و استخدام 70 هزار سرباز دیگر ظرف مدت 2 سال مطرح شود. براساس طرحی که روز پنجشنبه گوردون براون ارائه خواهد کرد، ارتش افغانستان طی 3 تا 5 سال آینده به حدی از توانایی خواهد رسید که بتوان به‌عنوان نیرویی بازدارنده در برابر جریان افراط روی آن حساب کرد.

در حالی که حضور نیروهای خارجی در افغانستان عاملی در جهت افزایش افراطی‌گری در این کشور مطرح می‌شود اما بنا به گفته برخی منابع غربی اصولا روز پنجشنبه قرار نیست حرفی از آینده حضور نیروهای بین‌المللی در افغانستان مطرح شود.

این در حالی است که کشورهای اروپایی لابی گسترده‌ای را برای اجلاس لندن و نوع نقشی که ایران درصورت شرکت در این اجلاس برعهده خواهد گرفت، آغاز کرده‌اند.

در همین ارتباط فرانکو فراتینی وزیر امور خارجه ایتالیا امروز به‌منظور رایزنی با مقامات آمریکایی درباره ایران و افغانستان به واشنگتن سفر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فراتینی امروز در واشنگتن قرار است با هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده دیدار کند. براساس این گزارش، انتظار می‌رود که دیدار بین فراتینی و کلینتون بسیاری از موضوعاتی را که محور نشست آتی بین‌المللی درباره افغانستان خواهد بود، پیش‌بینی کند.

فراتینی در حالی به واشنگتن سفر می‌کند که رئیس‌پارلمان ایتالیا 2 روز پیش با اشاره به نقش ایران در منطقه، درخصوص صلح خاورمیانه اعلام کرد که راه تحقق صلح منطقه از تهران می‌گذرد.

جان فرانکو وینی گفت: راه تحقق صلح منطقه از تهران می‌گذرد نه از دمشق، امان یا تل‌آویو. وی افزود: روند صلح خاورمیانه در زمان کنونی هنوز در حد حرف است و اگر جایگزینی برای نقشه راه درخصوص حل این مسئله نیست، پس اتحادیه اروپا باید از میانجی‌گری مصر حمایت کند زیرا این میانجی‌گری به‌دنبال یک گفت‌وگوکننده واحد فلسطینی است.