همشهری آنلاین: مصر برای هفتمین بار تاج قهرمانی آفریقا را بر سر گذاشت.

مصر برای سومین دوره پیاپی قهرمانی جام ملت‌های آفریقا را به دست آورد؛ کاری که هیچ تیمی در این قاره موفق به انجام آن نشده است. در دیدار فینال این رقابت‌ها، تیم مصر با غنا روبرو شد. در این بازی، میلووان راجه‌واچ، سرمربی غنا با همان ترکیب بازی نیمه نهایی تیمش را وارد زمین کرد. اما حسن شهاتا، سرمربی مصر یک تغییر در تیمش داده بود؛ وی به جای فتح‌الله که محروم بود،‌غالی را به زمین فرستاده بود.

 دو تیم همانگونه که در هر دیدار نهایی مرسوم است، بازی را محتاطانه آغاز کردند. اما کم کم سرعت بازی بیشتر شد. در این بین مصر روان‌تر بازی می‌کرد، اما نمی‌توانست در مقابل تیم پویای غنا کاری از پیش ببرد. دو تیم هم‌تراز بودند و هر دو نیز پاس‌های اشتباه زیادی داشتند. موقعیت گل خاصی هم اتفاق نمی‌افتاد، طوری که تماشاگرانی که ورزشگاه را هم پر نکرده بودند،‌ به دیدن شوت‌های حسن (13، 18) و آساموا (24) بسنده کردند. 

اما هرچه زمان می‌گذشت تسلط مدافع عنوان قهرمانی بر بازی بیشتر می‌شد،‌ اما نتیجه‌ای نداشت. نیمه اول با تساوی بدون گل به پایان رسید.

نیمه دوم با همان ریتم نیمه اول آغاز شد. مصری‌ها دونده‌تر بودند، اما بازیکنان غنا بیشتر چشم به ضدحمله داشته و سعی داشتند با شوت‌های راه دور گلر مصر را بترسانند. حتی ضربه‌ ایستگاهی جیان در دقیقه 53 تقریبا مماس با سر دروازه‌بان مصر به بیرون رفت. در این اثنا چند بازیکن نیز با کارت زرد داور که از کشور مالی بود، روبرو شدند.

هیچ‌یک از دو تیم قادر به شکستن طلسم دروازه حریف نبودند تا این که شهاتا مجبور شد گدو را به ترکیب تیم مصر اضافه کند. او که در این تورنمنت چهار گله بود، چهار بار به عنوان یار ذخیره وارد بازی شده و تقریبا هربار نیز موفق به گلزنی شده بود. با وجود این، در این دقایق دوبار غنا روی دروازه مصر خطر آفرید که حاصلی نداشت، تا این که بالاخره این تیم مصر بود که در دقیقه 85 موفق شد توسط گدو قفل دروازه غنا را گشوده و مصر را به هفتمین قهرمانی قاره سیاه برساند.