یک کارشناس پیشگام می‌گوید افزایش طول عمر،‌ کاهش میزان زاد و ولد و شمار فزاینده افراد سالمند در آسیا ممکن است مشکلاتی به همان وخامت تاثیر تغییر آب و هوایی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ایو گورارد، دبیر کل انجمن بین‌المللی آمار در کنفرانسی در سنگاپور گفت موضوع سالمندی "یک مشکل بزرگ،‌ فوری و اضطراری" برای این منطقه است که پرتراکم‌ترین جمعیت جهان را دارد.

او گفت: "من این مسئله را با تغییر آب و هوایی کره زمین مقایسه خواهم کرد. ما ترجیح می‌دهیم که به این مسئله توجهی نکنیم،‌ چون مایه دردسرمان می‌شود." اشاره او به عنوان فیلم مستند ال گور، معاون رئیس‌ جمهور آمریکا، درباره تغییرات اقلیمی کره زمین "حقیقت دردسرآفرین " است.

گوراد که اعضای سازمانش به سیستم‌های پیچیده پیش‌بینی بیمه می‌پردازند،‌ گفت مشکلاتی که با جمعیت در حال سالمندی مربوط است، بهبودی اقتصادی آسیا را از بحران مالی جهانی را دچار اشکال خواهد کرد.

او گفت: "افزایش طول عمر به همراه کاهش میزان زاد و ولد نسبت وابستگی و بار بهبودی را افزایش می‌یابد."

به گفته گوراد کشورهایی که بیشترین شمار افراد سالمند و کمترین میزان زاد و ولد را دارند، با مشکلات جمعیتی و اقتصادی مربوط به حمایت از شمار فراوان سالمندان روبرو خواهند شد.

تان هاک له، معاون رئیس انجمن بیمه عمر سنگاپور گفت شمار جمعیت سالمند آسیا در طول چهل سال، از مجموع شمار سالمندان در بقیه جهان بیشتر خواهد شد.

او در این کنفرانس هشدار داد:‌ "شمار افراد بالای 60 سال در جمعیت آسیا تا سال 2050 چهار برابر خواهد شد و به 1.2 میلیارد نفر خواهد رسید... چهار برابر شمار شهروندان سالمند در  مجموع  آمریکا و اروپا."

ژاپن، سنگاپور، کره جنوبی و هنگ‌کنگ در میان 10 کشوری در دنیا قرار دارند که سریع‌ترین رشد جمعیت سالمند را دارند.

 گوراد می‌گوید تلاش‌ها برای حل "مسئله افزایش طول عمر" با بالا بردن سن بازنشستگی به افراد سالمند امکان می‌دهد که به مشارکت اقتصادی خود ادامه دهند و به  رشد اقتصاد کمک کنند.

 او گفت: "کشورها در بالابردن سن بازنشستگی خیلی کند عمل کرده‌اند، و حتی آنهایی که در این زمینه اقدام کرده‌‌اند، به شیوه‌ای بسیار محدود آن را انجام داده‌اند."

استرالیا در این هفته طرحی  38 میلیون دلاری را اعلام کرد که تا افراد سالمند را در نیروی کار نگهدارد، با این هدف که مانع کاهش رشد اقتصادی با افزایش شمار سالمندان شود.

منبع: همشهری آنلاین