گروه ورزشی- علی شاکری: شکست غیر منتظره‌ و عجیب داماش گیلان در آستانه قهرمانی در بافق یزد و پیروزی پیکان در جدال سنتی با سایپا در تهران، کافی بود تا همه پیش‌بینی‌های قبلی در مورد قهرمانی نیم‌فصل و صدرنشین دور رفت پیچیده‌تر شود.

دیدار سنتی پیکان و سایپا به عنوان آخرین بازی هفته در شرایطی در خانه والیبال تهران برگزار شد که پیکان با شکست داماش به قهرمانی نیم‌فصل امیدوارتر شد. در چنین فضایی که لحظات پایانی دیدار آخر تهران با حواشی و اتفاقاتی همراه بود، پیکان با برتری میلی‌متری در ست پنجم، توانست با شکست دادن سایپا در یک قدمی قهرمانی نیم‌فصل در صورت پیروزی مقابل دانشگاه آزاد در بازی امروز قرار گیرد.

اشتباه عجیب نظری‌افشار

با وجود آنکه بازیکنان دو تیم نمایش فنی خوبی در طول چهار گیم بازی داشتند اما در ست پنجم و با افزایش حساسیت‌ها متاسفانه شاهد رفتاری غیرحرفه‌ای از سوی تیم سایپا بودیم که این حاشیه‌ها بیشتر از آنکه به ضرر پیکان تمام شود به سایپا ضربه زد که با پیروزی، چندان فاصله‌ای نداشت. در حالی که امتیاز دو تیم در ست پنجم برابر 13 بود، حرکت دور از انتظار فرهاد نظری‌افشار پس از گرفتن امتیاز 14 با کارت زرد حمید راهجردیان روبه‌رو شد و همین موضوع باعث شد تا بازیکنان سایپا با از دست دادن تمرکزشان بازی برده را به پیکان واگذار کنند. نظری‌افشار تا پیش از این حرکت عجیب و دور از انتظار یکی از بهترین‌های میدان بود و با اقدام غیرحرفه‌ای‌اش زمینه‌ساز شکست تیمش در جدال سنتی شد.

راهجردیان: کارت زردم طبق قانون بود

حمید راهجردیان در این دیدار حساس قضاوت خوبی داشت اما دادن کارت زرد به نظری‌افشار که باعث تغییر روند بازی و برتری پیکان شد نقطه عطف بازی بود. در همین هنگام، محمد موسوی، بازیکن پیکان وارد زمین شد و به نظری‌افشار اعتراض کرد که این حرکت که می‌توانست یک کارت زرد هم برای او به همراه داشته باشد، از دید راهجردیان پنهان ماند.  راهجردیان در این ارتباط گفت: «بازی دشواری بود، از تمامی تجربه‌ام استفاده کردم تا مبادا حقی از تیم ضایع شود.

دو تیم تا قبل از لحظات پایانی ست پنجم با ارائه دیداری فنی بسیار منطقی و خوب پیش می‌رفتند اما حرکت نظری‌افشار همه جریان بازی را تغییر داد و من نیز طبق قانون عمل کردم.»وی در مورد ندیدن حرکت موسوی گفت: «بعد از دادن کارت زرد به نظری‌افشار، معروف کاپیتان سایپا پای سکو آمد و حین صحبت با او نتوانستم این موضوع را ببینم. البته اگر می‌دیدم مطمئنا موسوی را هم با کارت زرد جریمه می‌کردم و حتی اگر داور دوم هم این موضوع را گوشزد می‌کرد باز هم از حرکت بازیکن خاطی به راحتی نمی‌گذشتم.»

بازی پیکان - سایپا در یک نگاه

دیدار پیکان و سایپا، فراز و نشیب بسیاری داشت. هر دو تیم با شناخت کامل نسبت به هم و تغییرات تاکتیکی در طول بازی درصدد شکست یکدیگر بودند. مربیان باتجربه هر دو تیم با اطلاع دقیق از آنالیز صورت‌گرفته و با جابه‌جایی بازیکنان، سعی در خنثی کردن تاکتیک‌های هم داشتند. پیکان شروع بهتری نسبت به سایپا داشت و با زدن سرویس‌های هدفمند و توپ‌رسانی بهتر ست اول را 25 بر 19 برنده شد.در ست دوم، سایپا با بستن روزنه‌های تیم حریف و جابه‌جایی ایوانوف با جواد مهدی‌نژاد، شرایط بهتری به دست آورد و با پاس‌های ترکیبی معروف در رقابت با امیر حسینی با ضربات نظری‌افشار و عندلیب پیروز شد.

ست سوم را هم سایپا 20 بر 17 از پیکان برد و در حالی که به نظر می‌رسید مشکل چندانی برای غلبه بر حریف سنتی‌اش ندارد در ست چهارم مغلوب شد تا پیکان با استفاده از بازیکنان باتجربه‌ای مثل پیمان اکبری، امیر حسینی و دفاع‌‌های موسوی و بخششی بازی را مساوی کند. ست پنجم اوج بازی دو تیم بود که تا امتیاز برابر 13 پیش رفت اما سایپا که با گرفتن امتیاز 14 به یک‌قدمی پیروزی رسیده بود با حرکت نظری‌افشار چهارمین باخت خود را تجربه کرد و با 3 پله سقوط از مکان دوم به مکان پنجم رفت.

کار بزرگ سنگ‌آهن

در سایر بازی‌های هفته سیزدهم سنگ‌آهن بافق کار بزرگی انجام داد. تیم ته‌جدولی سنگ‌آهن در بازی با داماش، 3 بر یک به تنها برد این فصلش رسید. در این بازی نیز علیرضا نادی، کاپیتان ملی‌پوش داماش در ست چهارم از بازی اخراج شد. در آمل کاله در یک بازی نزدیک، 3 بر یک توانست نماینده خراسان رضوی را مغلوب کند و با 25 امتیاز در مکان دوم جدول قرار گیرد. در تهران برق باز هم به یک برد دیگر رسید. برقی‌ها پرسپولیس را 3 بر یک شکست دادند. بانک کشاورزی نیز در مصاف با ارتعاشات 3 بر یک به پیروزی رسید و با این برد به مکان هشتم جدول صعود کرد.