همشهری آنلاین: نشست 47 کمیته فرعی علمی و فنی کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو (COPUOS) صبح روز دوشنبه (19 بهمن )1388 در مقر سازمان ملل متحد در وین آغاز به کار کرد.

هیات جمهوری اسلامی ایران به ریاست دکتر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در وین در این نشست حضور دارد.

 رئیس نشست، آقای اولریش هوت از آلمان، در سخنرانی افتتاحیه خود دستاوردهای یک سال اخیر جمهوری اسلامی ایران در عرصه استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو را مورد اشاره قرارداد. هیات کشورمان در ادامه این نشست ضمن اعلام نقطه نظرات و مواضع جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو، گزارشی را درباره آخرین دستاوردهای کشورمان در عرصه فعالیت‌های فضایی و استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو به کمیته ارائه خواهد داد. نشست زیرکمیته علمی و فنی COPUOS فرصت بسیار مناسبی برای ارائه توضیحات در خصوص آخرین دستاوردهای علمی– فنی جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو است. 

به گزارش سازمان فضایی ایران، کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو که مقر آن در وین است، یک نهاد وابسته به سازمان ملل متحد و نهاد اصلی بین‌الدولی در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فضای ماورای جو محسوب می‌شود. این کمیته 69 عضو دارد و ایران در زمره اعضای بنیانگذار آن است.

شرح وظایف COPUOS شامل بررسی حدود و امکانات همکاری‌های بین‌المللی در استفاده صلح‌آمیز از فضا، طراحی و هدایت برنامه‌هایی برای همکاری‌های فنی سازمان ملل، تشویق پژوهش و انتشار اطلاعات در زمینه علوم و فناوری فضایی، و مساعدت به تدوین قوانین و حقوق بین‌المللی فضایی است. در چارچوب این کمیته، کوشش می‌شود استفاده از فضا برای مقاصد صلح‌آمیز تضمین شده و مزایای فضای ماورای جو و فعالیت‌های فضایی از جمله نوآوری‌های فضایی نصیب همه ملت‌ها شده و از انحصار فضای ماورای جو توسط قدرت‌های پیشرفته مالک فناوری فضایی جلوگیری شود.

نشست فوق تا 30 بهمن‌ماه جاری ادامه خواهد داشت.