همشهری آنلاین: سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه، آپسکو (APSCO) که جمهوری اسلامی ایران از بنیانگذاران آن به شمار می‌رود و مقر آن در شهر پکن واقع است، روز پنجشنبه رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

احمد طالب زاده مدیر کل روابط خارجی و امور حقوقی سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (آپسکو) گفت: "با پیوستن سایر کشورهای آسیایی، این سازمان به یک نهاد مهم منطقه‌ای تبدیل خواهد شد".

 به گزارش سازمان فضایی ایران، وی روز پنجشنبه (26 آذر) در حاشیه آغاز به کار سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه (آپسکو) گفت: "این سازمان یک نهاد جدید و نوپاست که درحال حاضر کشورهای جمهوری اسلامی ایران، چین، پاکستان، اندونزی، مغولستان و تایلند از جمله اعضای آن بشمار می‌روند و با پیوستن سایر کشورها، فعالیت‌های این سازمان گسترده‌تر خواهد شد."

وی گفت: "درحال حاضر شمار دیگری از کشورهای آسیایی اقدامات لازم را برای عضویت در این سازمان انجام داده اندکه پس ازتصویب اساسنامه آپسکو توسط دولت‌ها و مجالس کشورهای آسیا، زمینه پیوستن آنها به آپسکو فراهم می‌شود."  وی در ارتباط با همکاری کشورهای آسیایی در زمینه فضا گفت: "فعالیت‌های فضایی بسیار پرهزینه است و معمولا یک کشور به تنهایی قادر نیست روی همه بخش‌های فضا سرمایه‌گذاری کند . لذا کشورها با مشارکت یکدیگر با ساخت و پرتاب ماهواره از داده‌های فضایی استفاده می‌کنند." 

وی مشارکت و همکاری کشورهای آسیایی در عرصه فضا را به سود همه این کشورها دانست.  طالب زاده بااشاره به تجربیات ارزشمند کشورمان درعرصه فضا ازجمله ساخت  و پرتاب موفقیت آمیز ماهواره "امید" گفت: "ساخت اولین ماهواره امید توسط دانشمندان ایرانی از افتخارات کشورمان به شمار می‌رود که بسیار مورد توجه محافل علمی و فضایی کشورهای مختلف قرار گرفت".

وی ابراز امیدواری کرد "آپسکو" از همه ظرفیت‌های منطقه آسیا برای گسترش همکاری‌ها استفاده کند.  وی همچنین در ارتباط با اهتمام دولت جمهوری اسلامی به فعالیت‌های فضایی  گفت: "خوشبختانه دولت توجه خوبی به فعالیت‌های فضایی داشته است و بدون شک اهتمام به فعالیت‌ها در عرصه فضا، موجب رشد سایر تکنولوژی‌ها از جمله رایانه، برق و الکترونیک، صنایع، مواد و ... خواهد شد.

یادآور می‌شود سازمان همکاری‌های فضایی آسیا و اقیانوسیه دارای یک شورای مرکزی متشکل از روسای سازمان‌های فضایی کشورهای عضو است و علاوه بر دبیر کل دارای دو معاونت و چهار مدیریت است. احمد طالب زاده  مدیریت روابط خارجی و امور حقوقی این سازمان را برعهده دارد.

کد خبر 97910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز