گروه بین‌الملل : ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان هشدار داد

که القاعده قصد نفوذ در آسیای میانه و آموزش شبه‌نظامیان این منطقه و تبدیل‌کردن آن به مرکز ناامنی را دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، هالبروک که برای دیدار از جمهوری‌های آسیای میانه در این منطقه به سر می‌برد1اسفند گفت: غرب به‌شدت نگران خطر ناامنی در منطقه  آسیای میانه است و هشدار می‌دهد که ناامنی از افغانستان به راحتی می‌تواند در این منطقه گسترش پیدا کند.

وی افزود:  خطر اصلی برای این منطقه طالبان نیست بلکه القاعده است که تروریست‌های بین‌المللی آموزش می‌دهد.  این مقام آمریکایی گفت: کشورهای منطقه هم در این نگرانی با واشنگتن سهیم هستند و در این زمینه نگرانی و همکاری مشترکی وجود دارد.

هالبروک از1 اسفند سفر به کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان و قزاقستان را آغاز کرده‌است. این نخستین بار است که این مقام آمریکایی به کشورهای آسیای میانه سفر می‌کند. رئیس‌جمهوری ازبکستان که پرجمعیت‌ترین کشور آسیای میانه است، در دیدار با هالبروک خواستار همکاری نزدیک‌تر واشنگتن با این کشور شد.

سفر این مقام آمریکایی به کشورهای آسیای میانه در حالی صورت می‌گیرد که عملیات نظامیان ناتو و آمریکا در جنوب افغانستان همچنان ادامه دارد. سخنگوی نظامیان ناتو دیروز اعلام کرد که مقاومت شبه‌نظامیان طالبان در این عملیات بیشتر شده‌است.

این عملیات از هفته گذشته برای پاکسازی منطقه جنوب افغانستان از شبه‌نظامیان طالبان آغاز شده‌است. در این عملیات، نزدیک به 20 غیرنظامی افغان هم کشته‌شده‌اند.

در همین حال1اسفند حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان گفت: غیرنظامیان افغان همچنان قربانی حملات ناتو هستند. این چندمین باری است که رئیس‌جمهوری افغانستان از کشته شدن غیرنظامیان در عملیات نظامی نیروهای ناتو انتقاد می‌کند.