تاریخ انتشار: ۲ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱

گروه بین‌الملل: درحالی ‌که عملیات مشترک نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در ولایت هلمند وارد دومین هفته خود شده است، نیروهای پلیس افغانستان تلاش خود را برای در اختیار گرفتن کنترل شهر اصلی تحت تصرف طالبان تشدید کردند

15 هزار نیروی نظامی خارجی و افغان در عملیات مشترک که هدف آن نابودی یکی از پایگاه‌های اصلی شبه نظامیان طالبان است شرکت دارند اما تاکنون تصرف منطقه مرجاه و نادعلی به‌عنوان مخفیگاه‌های اصلی شبه نظامیان به خاطر تله‌های انفجاری و مقاومت آنها ممکن نشده است.

با وجود این مقام‌های دولت افغانستان امیدوارند که یک گروه از نیروهای ویژه پلیس افغانستان به خاطر آشنایی با منطقه به‌زودی بتواند کنترل بخش‌هایی از شهر مرجاه را به دست بگیرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ژنرال محی‌الدین قوری، فرمانده ارتش ملی افغانستان در ولایت هلمند اعلام کرده است که 600 نیروی پلیس افغان از روز جمعه در حال گسترش مواضع خود در این منطقه هستند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد غیرنظامیان ساکن در این منطقه، میان درگیری‌های دوطرف گرفتار شده‌اند و آذوقه آنها به پایان رسیده است.  نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا با همراهی نظامیان افغان بیش از یک هفته است که در تلاش برای کنترل بزرگ‌ترین شهر تحت تصرف طالبان هستند.

نیروهای ناتو که تاکنون در بزرگ‌ترین عملیات نیروهای خارجی در افغانستان حداقل 14‌نفر از سربازان خود را از دست داده‌اند2اسفنداعلام کردند که در برخی مناطق مرجاه با مقاومت جدی شبه‌نظامیان از طریق کارگذاشتن بمب و تیراندازی روبه‌رو شده‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد شبه‌نظامیان طالبان در شمال و شرق مرجاه مقاومتی غیرقابل پیش‌بینی در مقابل نیروهای خارجی داشته‌اند و روز گذشته این مناطق صحنه درگیری‌های شدیدی بوده است.

در همین حال خبرنگار شبکه الجزیره از محل درگیری‌ها و خط مقدم این جبهه گزارش داد که پس از ساعت‌ها شنیده شدن صدای تیراندازی عصر2اسفنددرگیری‌ها در شهر مرجاه، آرام و صدای تیراندازی کمتر شده‌است.

نیروهای ارتش افغانستان عقیده دارند که مهمات شبه‌نظامیان طالبان در این شهر رو به اتمام است. نیروهای اطلاعاتی حاضر در منطقه با شنود بی‌سیم شبه‌نظامیان اعلام کرده‌اند که نیروهای طالبان خواستار ارسال مهمات هستند. سخنگوی طالبان2اسفندبا رد این موضوع اعلام کرد که نیروهای دشمن درصدد هستند با انتشار این خبرها روحیه نیروهای طالبان را تضعیف کنند.

این در حالی است که 2 اسفند حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان بار دیگر به نیروهای ائتلاف خارجی درباره جلوگیری از کشتار غیرنظامیان در جریان این درگیری‌های شدید هشدار داد.

کرزی با تشدید درگیری‌ها به‌ویژه در منطقه مرجاه در سخنرانی خود در پارلمان افغانستان اعلام کرد هر چند راهبرد اصلی این عملیات جلوگیری از تلفات غیرنظامیان بوده است اما ما هنوز شاهد کشته شدن مردم افغانستان هستیم.

رئیس‌جمهوری افغانستان با نشان دادن تصویر دختری 8ساله که 12 نفر از اعضای خانواده خود را در حمله راکتی نیروهای ناتو از دست داده است تاکید کرد که نیروهای خارجی به هیچ عنوان نباید با حملات اشتباه به منازل باعث تلفات غیرنظامیان شوند.

این در حالی است که سقوط دولت هلند و احتمال خروج نظامیان این کشور از افغانستان تا اواخر سال‌جاری نگرانی‌هایی را برای دولت افغانستان درباره خروج نیروهای کشورهای عضو ناتو یکی پس از دیگری از این کشور به‌وجود آورده است.

به همین خاطر مقام‌های ناتو اعلام کردند که فروپاشی دولت هلند و آینده نامعلوم نظامیان این کشور خللی در حضور و حمایت‌های این سازمان پدید نخواهد آورد.

جیمز آپاتورای، سخنگوی ناتو گفت: ناتو مادامی که لازم باشد در افغانستان حضور خواهد داشت؛ این تعهدی بسیار روشن است.

دولت ائتلافی هلند به‌دنبال اختلاف 2 حزب اصلی شرکت‌کننده در این ائتلاف بر سر تمدید حضور نظامی در افغانستان روز شنبه سقوط کرد و به همین خاطر 1906 نظامی این کشور با وجود عملیات گسترده نیروهای ناتو تا ماه آگوست جنوب افغانستان را ترک خواهند کرد.

پس از سقوط دولت هلند مردم کشورهای عضو ناتو یکی پس از دیگری خواستار خروج نظامیان کشورشان از افغانستان می‌شوند. 2اسفندصدها آلمانی در اعتراض به جنگ افغانستان، در برلین تظاهرات کردند و خواستار خروج نیروهای آلمانی تحت فرماندهی ناتو از افغانستان شدند.