تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۷

نوشیروان کیهانی زاده: مدیریت جنگ سرد در آمریکا

24 فوریه 1953 به کنگره آمریکا پیشنهاد شده بود: اینک که جنگ سرد کمونیسم و کاپیتالیسم و در نتیجه معارضه دولت‌های پیرو این دو ایدئولوژی یک واقعیت روز شده است،

باید در جوار دستگاه حکومتی آمریکا یک مدیریت جنگ سرد (آشکار و یا غیرعلنی) ایجاد شود و کار برنامه‌ریزی‌ها و مخصوصا اداره سیاست‌های تبلیغاتی و فعالیت‌های رسانه‌ای را به دست گیرد و صدای آمریکا نیز از وزارت امور خارجه جدا گردد،

از مهارت روزنامه‌نگاران استفاده شود و...، زیرا که دستگاه‌های تبلیغاتی، کارشناسان روابط عمومی و رسانه‌ها اسلحه جنگ سرد هستند. قبلا در چارچوب دولت آمریکا، سازمان‌های متعدد اداره امور جنگ سرد را بر عهده داشتند که هدف از پیشنهاد تازه، ایجاد یک مدیریت واحد برای آن کار بود.برای تصویب این طرح همچنین استدلال شده بود که سلاح اتمی مانع جنگ جهانی دیگری خواهد شد؛ بنابراین هرگونه معارضه درآینده،

به شکل جنگ سرد (نطق، نوشته و بازی‌های دیپلماتیک، تهدید و ارعاب، قهر و آشتی) خواهد بود و برنده این جنگ، بلوک، جناح و دولتی خواهد بود که سیاست تبلیغاتی و رسانه‌ای بهتر و منسجم، روزنامه‌نگاران ماهر، دیپلمات‌های زبردست (کارکشته) و
 پالیسی میکرهای آزموده داشته باشد.

مورخان، فروپاشی بلوک شرق (ازجمله شوروی) و عقب نشینی کمونیسم را از نتایج به‌تصویب‌رسیدن این طرح به‌شمار آورده‌اند. پس از فروپاشی شوروی، این مدیریت با تغییر چهره به‌کار ادامه می‌دهد و استفاده از انستیتوهای مطالعاتی را بر عوامل خود افزوده است.

جراح نخستین عمل قلب باز در ایران

دکتر هرمز آذر، جراحی که نخستین عمل قلب باز را در شیراز انجام داد و بیمارستان قلب در شیرازرا راه‌اندازی کرد و به بیمارستان قلب تهران حیات تازه بخشید، پنجم اسفند 1317 (24 فوریه 1939) به دنیا آمده است.

هرمز فرزند دکتر مهدی آذر - وزیر فرهنگ دولت دکتر مصدق - مراحل تحصیلات پزشکی را در آمریکا و انگلستان گذرانده و نیمه سال 2008 از کار جراحی و تدریس در مؤسسه آموزش پزشکی «ایسترن ویرجینیا» بازنشسته شده است ولی به شرکت در سمینارها و کنفرانس‌های پزشکی سالانه ایران و ایراد سخنرانی برای دانشجویان پزشکی کشورش ادامه می‌دهد.

دستگیری سرلشکر زاهدی به اتهام چند توطئه ضد‌دولتی

ششم اسفند 1331 سرلشکر (بازنشسته) فضل‌الله زاهدی توسط ماموران آگاهی پلیس تهران بازداشت شد. اتهام وی تحریک افسران بازنشسته به اقدام مشترک برضد‌دولت وقت (حکومت دکتر مصدق) بود. وی متهم شده بود که کانون افسران بازنشسته را تبدیل به لانه توطئه بر ضد‌دولت منتخب مردم نموده و با برخی از دولت‌های بیگانه به‌ویژه انگلستان که ایران را محاصره دریایی و تحریم اقتصادی کرده در تماس است.

دکتر مصدق که پس از سلب بسیاری از اختیارات نظامی شاه، وزیر دفاع هم شده بود بسیاری از افسران ارشد از جمله زاهدی را بازنشسته کرده بود ولی مانع تشکیل یک کانون از سوی آنان و دور هم جمع شدن و مذاکره کردنشان نشده بود.

پس از دستگیری، از زاهدی که 6ماه بعد پس از براندازی دولت دکتر مصدق، نخست‌وزیر شد درباره شورش مسلحانه ابوالقاسم خان بختیاری در منطقه مسجد سلیمان که از این رهگذر تلفاتی به نیروهای مسلح وارد آمده بود نیز تحقیق شده بود.

شایع شده بود که عوامل انگلستان و نیز کانون افسران بازنشسته با ابوالقاسم‌خان تماس داشته‌اند و احتمالا محرک او در شورش مسلحانه، نافرمانی از دولت متبوع و نهایتا تصرف مناطق نفت‌خیز بودند.

www.iranianshistoryonthisday.com
www.rooznamak.com