تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۹

علی شاکری: هفته نوزدهم لیگ برتر والیبال ایران به غیر از نتایج و شکست دور از انتظار دو قطب جدید این فصل- داماش گیلان و کاله مازندران- ناکامی مربیان تیم ملی موسوم به مربیان نوگرا را در رقابت با مربیان سنتی و باسابقه به همراه داشت.

 با توجه به حضور مربیان جوان در این دوره از رقابت‌های لیگ برتر، کمتر کسی توقع چنین نمایشی را از دو تیم مدعی داماش و کاله در مصاف با سایپا و پتروشیمی داشت.

اگرچه این نخستین شکست حسین معدنی و بهروز عطایی نبوده و نخواهد بود اما دو تیم داماش و کاله در هفته نوزدهم در ارائه والیبال مدرن و روز، موفق نبودند. داماش در جدال با سایپا فاقد ثبات تیمی بود و معدنی با اصرار بیش از حد خود در استفاده از مهدوی و میدان ندادن به سال‌افزون، اجازه بروز توانایی‌هایی را از مهره‌های کلیدی تیمش نادی، زرینی، بابایی و کشاورزی گرفت. برعکس داماش، سایپا که هفته‌هاست بحران ناکامی‌های سریالی نیم‌فصل اول را پشت‌سر گذاشته با رسیدن به ثبات لازم در قامت یک مدعی اصلی قهرمانی جلوه کرد.

سایپا در روزی که همچنان فرهاد نظری‌افشار در کنار سعید معروف، فرهاد ظریف، حمید جعفری، حامد رضایی، محسن عندلیب و جواد محمدی‌نژاد بهترین بود، توانست به جبران باخت دور رفت نایل آید. با پیروزی سایپا برابر داماش بازی روز چهارشنبه دو قطب قدیمی والیبال، پیکان و سایپا مانند یک فینال مهیج خواهدبود.

برد پررنگ پتروشیمی

در ماهشهر، کاله در برابر پتروشیمی هیچ شباهتی به آن تیم موفق دور رفت نداشت. کارخانه به دلیل مصدومیت چند بازیکن کلیدی‌اش تنها در سایه سرویس‌های هدفمند بازیکنانش به یک برد ارزشمند رسید. پتروشیمی برخلاف پیش‌بینی‌ها توانست راحت‌تر از آنچه که تصور می‌شد در سه ست پیاپی به پیروزی برسد تا روزنه‌های ورود دوباره این تیم به نبرد قهرمانی فراهم شود.

رضا صفایی، داود مقبلی و احسن‌الله شیرکوند، موثرترین نقش را در پیروزی تیم جنوبی ایفا کردند. از مسائل حاشیه‌ای این بازی نرفتن ناظر و داوران بازی از تهران به ماهشهر به دلیل لغو پرواز بود که این موضوع با توجه به قضاوت داوران محلی، واکنش تیم میهمان را به همراه داشت. کاله با این باخت، یک قدم دیگر از صدر جدول دورتر شد.

دومین برد پیکان با برقی

پیکان که حالا با شکست داماش در صدر جدول تنها شده در دومین هفته پیاپی با سرمربیگری عباس برقی، مربی سابق تیم ملی بیرون از خانه به پیروزی رسید.
در این دیدار، گل‌گهر که چند هفته‌ای است ایرج مظفری را به عنوان سرمربی و یکی از مربیان جوان جذب کرده، تنها توانست یک ست از صدرنشین و قهرمان آسیا بگیرد. گل‌گهر هم‌اکنون به عنوان یکی از چند تیم پایین جدول برای بقا در لیگ برتر می‌جنگد.

پیکان نیز همانند سایپا به تدریج با آمادگی مهره‌های کلیدی ملی‌پوشش، شرایط ایده‌آلی یافته و دوباره درصدد تکرار قهرمانی است. در تیم پیکان، تأثیرعملکرد بازیکنان باتجربه‌ای چون پیمان اکبری و امیر حسینی در روند رو به رشد این تیم پس از تغییرات به وجود آمده در کادر فنی تیم کاملا مشهود است.

درخشش ارتعاشات صنعتی ایران

در سایر بازی‌های هفته نوزدهم، باید از درخشش ارتعاشات صنعتی ایران یاد کرد که با جذب ایگور تاسف بازیکن سابق تیم ملی بلغارستان تغییر چشمگیری داشته است.
 این تیم برای دومین هفته متوالی پس از شکست دادن نماینده پرقدرت گنبد، این بار دانشگاه آزاد را نیز در ماراتن والیبال 3 بر 2 مغلوب کرد. بازرگانی جواهری گنبد در این هفته با برتری 3 بر صفر مقابل نماینده ارومیه همچنان موفق به حفظ جایگاه هفتمی‌اش شد.

دیدار نماینده خراسان رضوی و بانک کشاورزی در مشهد، باز هم مثل همیشه با حاشیه و اعتراض تیم میهمان با پیروزی میزبان به پایان رسید. مسئولان تیم بانک کشاورزی، ضمن اعتراض به برخورد تماشاگران طرفدار تیم میزبان، گروه داوری را عامل شکست تیم‌شان می‌دانستند.

در بافق یزد، برق کرمان پس از آن صعود چشمگیر برای دومین هفته متوالی در برابر رقبایش تن به شکست داد. سنگ آهن برای ماندن در لیگ برتر این بار برق را در دیداری پنج گیمه با شکست نزدیک 3 بر 2 بدرقه کرد.